zombiedick Skrevet April 23, 2006 Rapporter Share Skrevet April 23, 2006 Går og sysler med tanken på å montere en liten turbo. Har lest en del på disse sidene og andre nettsider, og har fra før en viss peiling på saken. Men, har aldri holdt på med dette i praksis, og trenger derfor litt hjelp fra noen av de skarpe turbo-gutta her på forumet:-) Hva trenger jeg av utstyr? Motoren er en 1,6 16v som er orginal og har 120hk. Det jeg tenker er rundt 150-160Hk, altså ikke noe overkill med behov for nye råder, stempler osv. Har noen forslag til et billig, fornuftig og ikke så alt for komplisert oppsett er jeg takknemlig for det. En ting til, med mapping menes vel egentlig å programere hjernen om til de nye forholdene motoren jobber under? Er dette noe hvem som helst kan gjøre? Tenker da på firma som chipper biler, eller må man til en eller annen guru på akkurat denne motoren? Og det er vel mulig å bruke hjerne som sitter orginalt i bilen, når det er snakk om et så lite oppsett? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zombiedick Skrevet April 23, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 23, 2006 Kan tilføye at jeg har en orginal turbo fra en audi 1,9 TDi på handa inkl wastegate. Vet ikke hvilken type det er, eller hvordan jeg må modifisere grenrøret for å få den til å passe. Men, vil det fungere med en sånn turbo når målet er 150-160hk? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zombiedick Skrevet April 23, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 23, 2006 Ehhh bump! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mexxor Skrevet April 23, 2006 Rapporter Share Skrevet April 23, 2006 Har ingen spesielle erfaringer med turbo selv, men ta en av riktig størrelse og sett på en bra intercooler! ;) Ellers kan jo sportseksos, filter og større dyser hjelpe på! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zombiedick Skrevet April 23, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 23, 2006 Har 2 1/4" annlegg på allerede fra grenrøret og bakover samt cup innsug. Det er et av problemene, vet ikke hvilken type turbo jeg skal velge heller! Er usikker på alle disse betegnelsene T-25 osv. men en liten snurre bør jo bli bra... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet April 23, 2006 Rapporter Share Skrevet April 23, 2006 Den turboen fra 1,9TD kan du fint bruke, tipper den er omtrent som en T25, og det vil passe fint på den motoren din. Du kan gjøre det så enkelt at du rett og slett lager en overgang fra det orginale grenrøret ditt.... En intercooler er jo bare fint, og med 0,3-0,4bar trykk da, så vil jeg tro du ikke behøver og gjøre stort annet... kanskje senke tenninga litt ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zombiedick Skrevet April 23, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 23, 2006 Endelig, svar:-) Med såpass lite trykk trenger man altså ikke i gjøre så mye annet med andre ord? Med en overgang fra det orginale grenrøret mener du vel en flens? Får man kjøpt dette ved f.eks GIK? høres bra ut dette, tror jeg hiver meg til snart og bestiller deler!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polo Classic Skrevet April 24, 2006 Rapporter Share Skrevet April 24, 2006 Hva slags motor er det du har da? Vil ikke anbefale noen TDI turbo, da de ikke er laget for den høyere eksostemperaturen en bensinmotor har. Siter No SPEAKERS NO BODYKITS NO BULLSHIT M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zombiedick Skrevet April 24, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 24, 2006 Det er en Peugeot 1,6 16v. Er det ikke samme turboene på en bensin og en diesel altså? Hva med turbo fra en A4 eller golf da? Tenker på den 150-180HK motoren. Forresten, hva er betegnelsen på den turboen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ragua Skrevet April 24, 2006 Rapporter Share Skrevet April 24, 2006 Det er en Peugeot 1,6 16v. Er det ikke samme turboene på en bensin og en diesel altså? Hva med turbo fra en A4 eller golf da? Tenker på den 150-180HK motoren. Forresten, hva er betegnelsen på den turboen? Audi A4 1.8T har en turbo som heter K04 og den ladder orginalt 0,55 bar.. Anbefaler deg som nevnt over å ladde ca 0,3 - 0,4 og sette på en intercooler, oljekjøler, forsterka toppakning... Bytt også litt andre slitedeler når du først er i gang... Siter Får jeg lov til å skrive dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zombiedick Skrevet April 24, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 24, 2006 kay, høres greit ut det. Litt synd at jeg ikke visste dette tidligere for "as we speak" er bilen på verksted for å bytte register reim og vannpumpe! Kunne liksågodt tatt toppakninga da når registeret var av! har byttet på 8v selv tidligere, men på denne virket det mye mer komplisert og trangt, så da leverte jeg den bare inn... En sånn K04 turbo, den kan man vel strupe ned med wastegaten eller noe sånn, fra 0,55 bar til 0,3-0,4 bar? Er det forresten en sånn intern wastegate? Noen som vet hvor får man kjøpt en overgang/flens jeg kan montere på det orginale grenrøret? Det orginale grenrøret er to-delt, dvs like under toppen hvor den går fra 4 rør til 2 er det delt. Hvis det er plass, bør det jo være mulig å montere turboen "opp-ned" her, og bygge downpipe selv???? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ragua Skrevet April 24, 2006 Rapporter Share Skrevet April 24, 2006 kay, høres greit ut det. Litt synd at jeg ikke visste dette tidligere for "as we speak" er bilen på verksted for å bytte register reim og vannpumpe! Kunne liksågodt tatt toppakninga da når registeret var av! har byttet på 8v selv tidligere, men på denne virket det mye mer komplisert og trangt, så da leverte jeg den bare inn...En sånn K04 turbo, den kan man vel strupe ned med wastegaten eller noe sånn, fra 0,55 bar til 0,3-0,4 bar? Er det forresten en sånn intern wastegate? Noen som vet hvor får man kjøpt en overgang/flens jeg kan montere på det orginale grenrøret? Det orginale grenrøret er to-delt, dvs like under toppen hvor den går fra 4 rør til 2 er det delt. Hvis det er plass, bør det jo være mulig å montere turboen "opp-ned" her, og bygge downpipe selv???? Du kan strupe den ned ja.. Er wastegate på selve turboen... Flensen må du nok lage selv.. Dette er ikke så vanskelig... kjenner du noen som kan å sveise med tig apparat går det nok bra. Turboen kan du snu og vende på så mye du vil.. Siter Får jeg lov til å skrive dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zombiedick Skrevet April 24, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 24, 2006 Høres bra ut dette! Da får det være planen framover. men har noen spørsmål til... Olje; Hvordan gjør man det med tilførsel? Skal det gå olje til turboen, pluss retur? Og evt hvor kobler man seg til systemet? Ser for meg noe universalt som kan monteres der oljefilteret sitter... Toppakkning; snakket med peugeot nå, og de var ikke begynt på bilen enda. Hva mener du med en forsterket toppakkning? En i stål som er litt bredere og senker kompresjonen? Eller en standard som bare er forsterket i forhold til en orginal? Har en liten oljelekasje på motoren, men tror det er simmeringen på den ene kammen. Men, hvis det mot formodning er toppakkningen må jo den byttes, og da er det like greit å ta en sånn forsterket sak... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ragua Skrevet April 24, 2006 Rapporter Share Skrevet April 24, 2006 Høres bra ut dette! Da får det være planen framover. men har noen spørsmål til...Olje; Hvordan gjør man det med tilførsel? Skal det gå olje til turboen, pluss retur? Og evt hvor kobler man seg til systemet? Ser for meg noe universalt som kan monteres der oljefilteret sitter... Toppakkning; snakket med peugeot nå, og de var ikke begynt på bilen enda. Hva mener du med en forsterket toppakkning? En i stål som er litt bredere og senker kompresjonen? Eller en standard som bare er forsterket i forhold til en orginal? Har en liten oljelekasje på motoren, men tror det er simmeringen på den ene kammen. Men, hvis det mot formodning er toppakkningen må jo den byttes, og da er det like greit å ta en sånn forsterket sak... Olje: På blokka di er det sikkert en plugg du kan hente olje fra til turboen. Så må du ha en retur fra turboen og ned på bunnpanna di. Du må altså borre hull i bunnpanna og sette på en nippel. Toppakning: Denne bør du helst forsterke da det blir mer "kraft" i motoren din og det vil slite mer. Du trenger nødvendigvis ikke senke kompresjonen. Jeg brukte doble orginale pakninger når jeg konverterte gamlebilen. Det fungerte greit nok... Siter Får jeg lov til å skrive dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zombiedick Skrevet April 24, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 24, 2006 Ok. Her går det fort i svingene! Har sjekket med krb og peugeot sport, men ingen kan skaffe stålpakning. Tenkte jeg skulle spørre om dobbel, har hørt før at det skal funke. Får prøve meg litt fram da, går ut ifra at det sikkert blir en del masing her inne når jeg får begynt på greiene.... Men foreløpig er det toppakkning og registerreim som gjelder (hvis det ikke er simmeringene) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.