stand-jo Skrevet April 16, 2006 Rapporter Share Skrevet April 16, 2006 Hei 190 folk! :) Har nettopp fiksa eksosanlegget bak på min 190E, tenkte kanskje at hele prosessen med bilder og tekst ville vært kjekk å ha her på 190forumet. :thumb Kom gjerne med kommentarer eller spørsmål! :) Sånn gjør man det når man bor på gård og trenger en løftebukk så man kommer seg under for å demontere eksos. Her har mellom potta løsna fra røret som går mot katalysatoren (mot høyre på bildet). Dårlig sveising fra de som skifta eksos før ser det ut som. Her er delen som har løsnet. Som bildet viser så er potta bulka inn litt. Jeg kjørte sikkert på en stein i nabolaget her, mens potta fortsatt hang nede. På skjøten til bakpotta er det også antydning til sprekk, så denne skal også sveises. Så har jeg forflyttet meg til verkstedet der jeg jobber. Kjekt sted å ha når man skal ha noe sveiset på kveldstid... :thumb hehe Et pent utvalg av verktøy til arbeidet... Hamrer rundt de områdene som skal sveises for å få bort eventuell løsrust... Sliper bort rust og skitt inn til blankt metall... Luftslipere er alltids en fordel. :thumb Klipper en passende blekkplate til å dekke hullet. Legger plata over hullet. Holder fast plata og banker ut plata med en hammer slik at plata blir formet etter stedet der den skal legges. På bildet er platebiten ferdig og passer bra over hullet. Her blir et platestykke banket ut til å passe rundt rørskjøten som skal forsterkes. Borrer 8mm sveispunkt i platene som skal ligge over rørskjøten. Platen som skal ligge over hullet blir ikke boret opp, det er fordi at den platen har såpass god passform. Egentlig er det sikkert ikke nødvendig med sveisepunkt i disse platene i det hele tatt. Men jeg gjør det likevel. Platene er mye lettere å tilpasse og helsveise etter at de er punktet fast... Innstillingen på sveiseapparatet for de som ønsker det... Her er rørskjøten ferdig sveiset. To platestykker ble her sveiset sammen til èn "sylinder" rundt skjøten. Platene ble først sveiset fast etter de borede hullene. Etter det ble platekantene banket ned med en hammer for å få platene tettere inn mot røret. Til slutt ble alt sømsveiset. Bruddet var det vanskeligste å sveise, siden det ikke var plass til en tilpasset blekkplate rundt. Så her var det bare å holde røret i riktig posisjon med en hånd, og punkte fast med den andre. Til slutt ble det sømsveiset rundt. Da var eksosanlegget ferdig! Ca. 3 timer ble brukt. Kanskje ikke de peneste sveiselarvene i verden, men de er TETTE iallefall... :thumb Jeg testet sveisene ved å kjøre trykkluft gjennom eksosanlegget, og kjente rundt sveisene etter lekkasje. Helt tett! Og nå er eksosanlegget tilbake under bilen der det hører hjemme. :thumb hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atrax Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 Hvorfor ikke kjøpe nytt? Et eksosanlegg som er i så dårlig forfattning som blir "reparert" varer ikke lenge:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mbfreak Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 vet du hva nytt koster da?? sjekka til min. ca 5k fra kat og bakover. tror kat ligger på 8k. så bra ut dette ja. Siter Masse mb deler selges, ta kontakt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stand-jo Skrevet April 17, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 Fordi det er gratis å fikse det. Skal skifte ut all eksos senere... men må bygge ferdig stereo først... :thumb Har ikke økonomi til å gjøre alt på en gang. :) hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2Fat 2Fly Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 Niiiz Tutorial Steinar :D Siter 1985 Mercedes S123 230TE TIC 1995 Mercedes E250D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atrax Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 mb190freak: Hehe, noen som sa du måtte kjøpe originalt da? Eks. biltema? Eller hør på høggern, ville tro du skulle fått et komplett eksosanlegg for et par tusen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mbfreak Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 huggeri eksos er som regel dårlig. skulle hente meg et på huggeri heg. knakk når jeg tok det av. biltema har vel for det meste til ford. Siter Masse mb deler selges, ta kontakt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atrax Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 1. Spørs jo på hvor gammelt det er da, er mye bra på høggern... 2. Hehe, biltema skaffer nesten til alle biler, vet at de har til mercedes der... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
90-300te Skrevet April 18, 2006 Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 Ser greit ut det her ja.. Kjøpe eksos på biltema? Prøver visst å være morsom.. Bestefaren min kjøpte eksos til sin gamle toyota corolla på biltema. Etter 1 (ett) år var det modent for utskifting.. Tenker denne reperasjonen vil holde like lenge som ett eksosanlegg fra biltema. Under er bilde av Eberspächer bakpotte på min 300TE etter 1 år og 30000km. Så sånn ut etter hel vinter uten vask. Vasket det forrige dagen og da var det like blankt som nytt. Prøv det med walker-skiten de selger på biltema. Siter 02 MB C220T CDI Avantgarde 93 MB 220E x - 86 MB 230E x - 90 MB 300TE x - 88 MB 230E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atrax Skrevet April 18, 2006 Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 Ser jo mye til eksosanlegget der gitt :P hehe.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
90-300te Skrevet April 18, 2006 Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 poenget er endestussen. blank som bare det.. Hele bakre delen er like blank og fin, selv etter en skikkelig vinter med mye drit på veiene. Siter 02 MB C220T CDI Avantgarde 93 MB 220E x - 86 MB 230E x - 90 MB 300TE x - 88 MB 230E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mbfreak Skrevet April 18, 2006 Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 biltema har rett og slett mye dritt. men de har noe bra å.:P har man mulighet til å fikse eksos så er jo det bra da. hvorfor bruke mange tusen på nytt da?? dette holder da en stund til det. tidligere i tråden leste jeg noe om utbytting?? da er det jo lite vits å kjøpe nytt vist han skal ha det der i et par mnd?? Siter Masse mb deler selges, ta kontakt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stand-jo Skrevet April 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 Under er bilde av Eberspächer bakpotte på min 300TE etter 1 år og 30000km. Så sånn ut etter hel vinter uten vask. Vasket det forrige dagen og da var det like blankt som nytt. Prøv det med walker-skiten de selger på biltema. Hvor kjøpte du den potta? :) Holder nok en stund til... :thumb Dette kommer nok til å bli sveiset neste gang også. Akkurat nå så skal mest mulig penger gå til stereo... :thumb hehe Blir kanskje nytt komplett eksosanlegg neste år. Sportseksos ellerno... Noen som vet om det finnes "dual-eksos" til 190E? Doble bakpotter... en på hver side liksom. Hadde sikkert vært fett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
90-300te Skrevet April 18, 2006 Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 Doble potter = trillebårlook. :D Er Eberspächer som er satt på min. Selges hos autotrio i oslo og autoteile i bergen. Galvanisert. Kan jo ta en titt på ferrita rustfri eksos gjerne noe rimeligere enn andre merker, samt at man kan få tilpasset alt slik man selv vil ha det Siter 02 MB C220T CDI Avantgarde 93 MB 220E x - 86 MB 230E x - 90 MB 300TE x - 88 MB 230E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stand-jo Skrevet April 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 19, 2006 Doble potter = trillebårlook. :D Er Eberspächer som er satt på min. Selges hos autotrio i oslo og autoteile i bergen. Galvanisert. Kan jo ta en titt på ferrita rustfri eksos gjerne noe rimeligere enn andre merker, samt at man kan få tilpasset alt slik man selv vil ha det Er fett med doble potter da. :thumb hehe. Blir en rå "trillbår" i så fall... :D hehe Ferrita så lekkert ut. :thumb Men jeg skal nok skaffe sportseksos hvis jeg skal kjøpe nytt eksosanlegg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg