Gå til innhold

når kom katalysator?

Ranger emnet


GGGolf

Anbefalte innlegg

katalysator kom til norge i 1989 og det er fortsatt ikke krav om at den tidens biler å dagens biler skal ha katalysator MEN uten katalysator vil ikke bilene klare dagens utslipps krav! så om du fjerner den å de tester bilens avgasser vil du antagligvis få bedskjed om å fikse det! men de fleste gir rett å slett blaffen i å måle avgass! jeg har f eks effetkanlegg på min Diesel golf som ryker litt mer en vanlig å jeg fikk ikke no på avgass måling!

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som eg sier, kat. har INGEN funk etter 100k på så gamle biler... Gammel type kat. Funke ikje etter 100k

Men uansett om d e noen som har prob med å klare kravene.. fjern luftfilteret for annledning EU kontroll.. :) Får litt renere avgass av d :)

- 02 Passat Highline 4-motion 130

- 90 Golf Mk2 TD

x 83 Golf Mk1 1.6

x 80 Golf Mk1 1.8 "Delebil"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar.... men eg har jo ein 88model, vart forresten laga i slutten av desember 88 så er nesten en 89modell så eg er jo ikkj e100%sikker på at eg har KAT... men der e som sagt to "stål" potter og helt fremst ei pølse med som det er tvinna ett eller anna merkelig materiale rundt:s ser ut som netting på ein gammal trestol om deke forstår===)

Working offshore!

 

Corrado G60- eit spennende prosjekt på gang.

1999VWgolf 1.9TDI (kånebilen) billig i drift!

Audi A4 2007mod TDIQ 200hk S-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en katalysator skaper motstand for eksosen som vil ut..dess mindre motstand, dess mere effekt.. Om du vil merke stor forskjell på en kat. som har gått over 100k vet jeg dog ikke. Men er d mer effekt du er ute etter vil d å skifte til effektanlegg eller kjøre strakt-rør med en større dimensjon enn d originale anlegget gi både mer effekt, og effekt i dB ;)

 

det er mye annet som påvirker om du passerer en eventuell avgass-test, enn bare katalysatoren.. Tror ikke du kommer til å få noe problemer ved en sånn test, om du i d hele tatt blir utsatt for en, og støyen sier de heller ikke noe på en 88 mod.. Hvor mange lyddempere varierer tydeligvis fra bil til bil, noen har 2 og andre har 3 originalt..+ en evt. kat.

 

alt er jo smak og behag, men jeg ville bytta ut alt som går fra grenrøret og videre bak, og i allefall noe som kunne minne om en kat. m'm

86 VWGolf2 1.6 cl --> Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er feil og si at des mindre mot stand des mer effekt... skal være litt mottrykk i systemet!

 

 

har og katalysator på bilen.. denne har starta og skrangle og herje og bilen trekker dårlig (tidvis, ikke konstant).. den skal bort..

 

 

men.. selvom kat er def. så vil den bremse såppas med utslipp at bilen kommer igjennom EU.. :)

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å sveise eige grenrør..... har både tig sveiseapparat og rør, men veit ikkje om dette er lovlig........ og alle røra må vle være PRESIS like lange!!!

Working offshore!

 

Corrado G60- eit spennende prosjekt på gang.

1999VWgolf 1.9TDI (kånebilen) billig i drift!

Audi A4 2007mod TDIQ 200hk S-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er feil og si at des mindre mot stand des mer effekt... skal være litt mottrykk i systemet!

 

 

har og katalysator på bilen.. denne har starta og skrangle og herje og bilen trekker dårlig (tidvis, ikke konstant).. den skal bort..

 

 

men.. selvom kat er def. så vil den bremse såppas med utslipp at bilen kommer igjennom EU.. :)

 

dette er korrekt, skulle bare prøve å gi en litt "enkel" forklaring.. :thumb

86 VWGolf2 1.6 cl --> Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min er det en liten "boble" rett etter grenrøret, også kommer den pølsa rett før eksosen går over bakakselen.. Er den første der kat?

 

Golf 2 Sport 90mod

 

 

jepp.. det er det.. har et slags "beskyttelses gitter/deksel utenpå seg..

 

 

har kjøpt kat-erstattningsrør fra raceland.no for.. tja.. snart et år siden.. men har ikke balla meg til å fått fjerna kat'n enda gitt :)

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur d va i 88 at d ble båbud med kat. ! Men uansett så e ikje d du forklarte en kat. :)

 

Vil tro TD POWER har rett her.. Kompis av meg fjernet katalysator på sin 87mod (kebabtralle) fordi det ikke er krav til katalysator på den årsmodellen..

Så tror også 88 modeller går fint igjennom uten katalysator..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår