Gå til innhold

tohundreogførtifire

Ranger emnet


Lauben

Anbefalte innlegg

På utsiden av vinduet mitt står det en 1980 244, beige, fire dører, litt rust og mye greier som ikke virker. Den har stått der noen måneder nå. Inne i hodet mitt står det et prosjekt, liten bil med forhjulstrekk, manko på vekt og greit med hester, bøtter, bur og firepunkt. I lommeboken min er det ganske tomt. Så i et ubevoktet øyeblikk slo fornuften til og sa: "Hva om du bruker den gamle Volvo'en til å lage lekebil av?" Høres ut som noe mutter'n kunne sagt ikke sant?

Men så begynte jeg å tenke litt da, gikk ut og tok en titt på liket, kikket litt i vognkortet, hmmmm 1330 kg, åpnet panseret, tenke tenke. Mye av vekten ligger faktisk mellom akslene til tross for VM i overheng, enkel mekanikk......

 

Prosjektet mitt innebærer en bil på rundt 900-1000kg, 150 hk, fokus på kjøreegenskaper.

 

Så spørsmålet mitt er om det går ann å gjøre noe med "overhengstraktoren"

Kan den konverteres til en "ulv i beige og rustne fåreklær" er det noe håp???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel..

bytter du til plast fangere fra 1981'->, sparer du 17kg!!

du trenger også de skinnene som hører til fangerene.

 

du kan også spare div vekt rundt om.. sparer nok en del kg på å fjerne orginale kasset spiller..

tar du ut alt unødvendig skrot som ligger i bilen, har du nok en del vekt der også.

 

baksete er ikke vits å hive ut, siden det bare er skum og veier maks et par kg.

 

du har derimot litt lyddemping rundtom, som sikekrt veier en del kg.

 

ellers er det vel ikke så veldig mye du kan gjøre, men du skal klar eå få den ned i 1100kg tror jeg, med relativt enkle midler.

 

ps. jeg tror ikke 1300kg er korrekt for bilen din, jeg tror 1250kg er korrekt, med mindre du har mye ekstra utstyr da.

 

har du ting som servo, aircondition, etc. vil det trekke både effekt, så vel som gi deg mer vekt.

hk delen er ikke så mye problem, om du bytter motor, evt trimmer.

 

husk at volvo vant jo mye med gr.a. på 80 tallet, pga overlegent veigrep..

 

riktignok var dette med litt andre dempere, stabstager, mtorer, etc.

men det sier jo litt om potensialet..

 

stabstager får du opp til 25/25mm, mot 19mm standard, som vil få bilen din til å oppføre seg som et tog.

videre vil den bli mye stivere, om du går vekk fra 80 profil..

senking hjelper seff også på, men kjøp da gass dempere om du har råd.

 

mange tips som kan gies, men det spørs hvor hardbarket planen din er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardbarket og hardbarket... bilen står der, jeg har Avensis som firmabil, så den får stå for komforten. Målet er underkant av 1ooo kg og 200 hk. Lekebil på skilter.......

 

Spørsmålet er vel heller pris på glassfiber( panser, skjermer etc...) hva går om hverandre av deler på de forskjellige 200 seriene, og hva er forskjellene på dem.

 

Grunnen til at jeg tar utgangspunkt i en 244 er at jeg har en stående. Volvo er ikke det beste utgangspunktet for et bygge, men delene er (relativt) billige og de er lett tilgjengelige. Dessuten er den enkel å skru på, og det er en fordel for meg. Vet godt hva de enkelte delene i en bil er, og hva de gjør, men det skorter litt på "olje under neglene" delen.

 

Det jeg trenger er litt info.

 

#1 Bremser, det går ikke å kjøre fort uten. Skiver foran og bak, ventilerte foran. Hva finner man på hogger'n og hva må man i butikken for å hente.

 

#2 Oppheng. Bakakselen henger jo stort sett der den skal, diffbrems er ikke noe problem. Forstilling.....

polyforinger? Dempere og fjærer?

 

#3 Karosseri. Hva finnes i glassfiber, hva er ca priser, og hva sier biltilsynet til slikt?

 

#4 Motor. 150-200 skuddsikre hester, må ha dreimoment og et bredt effektregister. Tror det sitter en 1,9L i haugen der ute, men har ikke funnet så mye alternativer på trimming av den? Evt. andre alternativer som funker?

 

#5 Drivlinje. Sitter en 4 trinns kasse i bilen, og så er det resten da, sikkert standard vare. Spørsmålet her er, tåler det som sitter der juling?

 

#6 Ratt. Har kjørt busser med mindre utveksling, det må da finnes et quick-rack, og evt servo som funker sammen med det?

 

Kunne jeg fått noen svar og noen tips og triks, så skal jeg klare å stable en noelunde bra bil på veien, og får jeg det til som jeg har tenkt, en rask bil også, til tross for at det er en Volvo;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysaker bil selger mye glassfiberdeler til volvo. Panser, dører, skjærmer, bagasjelokk osv... Tror de får det fra en kar i sverige. Husker ikke adressen til siden hans, men det er en gammel post her på forumet med link. Søk litt så finner du den sikkert ;) Er faktisk veldig billig. Biltilsynet liker nok ikke slikt, men hvorfor stikke innom der? ;)

 

Nylonforinger over alt i understellet, stabstag, moment stag og tverstag fra GT'en , evnt turbo.

Nye dempere og fjærer.. KG-trimning i sverige har bilstein til en god pris.. Vekk med unødvendig vekt.

 

Er jo orginalt skiver rundt om på 240'en. Stikk på høggeren og hent kalipere til ventilerte skiver foran (turbo). Skiver og klosser får du hos f.eks kg-trimning.

 

Billigst mulig motor er en b21et fra sverige med intercooler. Litt høyere trykk og du har fort 180hk.. Trimme sugemotor er dyrt. b21et er billig i sverige.

 

Girkassa di tåler sikkert fint 200hk..

 

Hva slags bakaksel har du? Er masse forskjellige utvekslinger bak.. Snakk også med rally/evnt rallycross gutta. De vet sikker hvor du får tak i mye deler :)

 

Sikkert jævlig mye skrivefeil men orker ikke å lese igjennom... ;)

-77 242 Turbo

-66 Ford 17m Super

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lauben

.... en ting til forresten, hva er forskjellene på de forskjellige 200 modellene, 242 er 2 dørs? men hva passer om hverandre av interiør, motor, drivverk, karosseri?

 

interiør i 244, 242 og 245 varierer på baksetene, samt forsetene.

242 har jo vippeseter fremme, 244 har samme bakseter som 242, 244 har samme forseter som 245.

 

dashboard er det samme.

 

fordørene på 242 er mye lengre enn 244 og 245.

 

ellers er vel det mekaniske sånn ca. likt.

motorene går om hverandre.

 

245 har bla.a. stivere fjærer bak.

 

DL og GL er litt anderledes i luksus sammenheng. GLT / 260 har mer sporvidde.

det er sikkert mer som jeg ikke husker i farten.

 

men etter et visst årstall.. noe i 90 tallet, hadde 240GL samme sporviddew som GLT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår