Gå til innhold

hva må godkjennes?

Ranger emnet


shibbyvolvo

Anbefalte innlegg

hva av dette må godkjennes på biltilsynet? breiere og større felger enn orginalt. dtm-potte og kon-filter.

og er det sånn at hvis du møter opp med tuv-papirer og papirer fra 4-hjulskontroll og i tillegg har justert lysa så få r du godkjent senkesettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

breier og større felger må nok godkjennes. Hvis det er bare bak-potta da tror jeg du slipper å godkjenne. Kanskje bare få sjekka støynivå.

Kon-filter trengs ikke.

Ja, hvis du stiller med tuv-papir, lysjustering og 4-kontroll så får du det senkingen godkjent.

Men det kan hende at tuv papirene må være på Norsk. Ikke alle som tar de tyske papira. Eller du må da få det oversatt på et vis.

- Ford Sierra xr4x4i 2.9i (vinterbil)

- Nissan 200sx s13(Prosjekt)

* Audi s2 (borte)

* Coupe quattro 10vt (bortevekk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk:D

men er det noen "top limit" på hvor store hjul man kan ha på?

er snakk om 215-40-16 foran og 235-40-16 bak..

får man sjekka støynivå på et vanlig verksted?

 

edit: bilen er en 320 e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjula må ikke stikke av skjermene, men du kan heller ikke bygge på for mye, for blir bilens bredde større..osv. heh. sykt akkurat det der.

Ja noen verksted har støytester, men ikke alle. Er bare dra innom et par verksted å høre.

Bmw må jo ha brede hjul=)

Vet de har vært oppe i 245-275 bake på en bmw, men det var med m3 byggere=)

- Ford Sierra xr4x4i 2.9i (vinterbil)

- Nissan 200sx s13(Prosjekt)

* Audi s2 (borte)

* Coupe quattro 10vt (bortevekk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjul skal ikke ha større ET variasjon en 15mm.. dvs 7,5 mm på hver side..

 

bakhjul kan ikke være større/bredere enn framhjule hvis bilen ikke har det orginalt..

 

Det siste er rulleomkrets som skal ganske lik.. er ikke helt sikker på den.. men trur det er 2% eller noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, jeg kjøpte den sånn:D men er det no prob å få godkjent 215 foran og 235 bak hvis jeg drar på trafikkstasjons(eller hvor faen jeg skal)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok ha egne godkjenningspapirer (ala TUV eller annet) dersom du skal få godkjent forskjellig dimensjon fremme og bak, dersom bilen ikke har dette originalt (noe jeg mener ikke 320 E30 har)..

 

Når det gjelder eksos og filter, så er det vel standstøy og utslipp som spiller inn her. Så holder du deg innafor grensene (står i vognkortet), så går det vel. Regner ikke med det er så mye effektøkning på disse to tingene, men om det overgår "gratis-grensa", så må du vel godkjenne ny effekt.

 

Når det gjelder godkjenning av senkesett, kan du i verste fall måtte oppfylle disse krava;

http://dev.sparklingblue.net/pics/bilforumet/senkesett_godkjenning.pdf

 

TUV-papirer kan forøvrig kreves oversatt til et nordisk språk.

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trudde ikke du trengte å godkjenne større felger, så lenge Et er innafor 7,5 mm margin, rulleomkrets innafor 5 % og det ikke subber og innenfor hjulbuer.

Men skal du ha breiere dekk bak må du søke, men ikke noe problem, det jeg har lært i løpet av 3 år på skole på bil...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

breier og større felger må nok godkjennes. Hvis det er bare bak-potta da tror jeg du slipper å godkjenne. Kanskje bare få sjekka støynivå.

Kon-filter trengs ikke.

Ja, hvis du stiller med tuv-papir, lysjustering og 4-kontroll så får du det senkingen godkjent.

Men det kan hende at tuv papirene må være på Norsk. Ikke alle som tar de tyske papira. Eller du må da få det oversatt på et vis.

Dersom man har godkjenningspapirer fra tüv er det biltilsynets problem at de er på tysk. De kan ikke la være å godkjenne, men jeg vet at det kan være vanskelig likevel siden det er alt for mange jxxxxx som jobber der som helst vil lage reglene selv.. Synd og skam, men dog sant.

2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan

1992 Honda Prelude 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, papirene kan kreves oversettelse til et skandinavisk språk, men det er vel bare de aller vanskeligste som driver med sånt. treffer en en slik vil jeg anbefale å få de oversatt til dansk vha av et ingeniør-kontor i Danmark-tviler på at BT-fyren blir så veldig klok, teknisk dansk er et snodig språk:-)

(en kan jo også troppe opp med en finsk oversettelse, er ikke sikkert de vet forskjellen på Norden og Skandinavia:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår