Gå til innhold

Litt planer?

Ranger emnet

JuB

Anbefalte innlegg

Hei,

skal kanskje bytte min winrace 13" i 1'r golfen til santa cruz her på bilforumet, skal bare få litt mere bilder osv, så får vi se hva vi kommer frem til ;)

Bilen er en 83 mod 1.8 gti, kan vel si ukjent km.stand, men går visstnok greit, litt prob med starteren, alt av lys/bremser er ok, all rusten var også sveiset. Så da gjenstår bare å få stilt co før eugodkjenning.

Blir nok kjøpt som en prosjekt bil som starter høsten/vinter 06 ettersom jeg har et halvt år igjen her oppe i Kirkenes (forcen). Men har lekt litt med tanke å få mest mulig go-cart følelse (støyen overlever jeg nok, hatt 2 suzuki 41x;)) Så lav og stiv bil, med bred felg.. :)

Plan:

- Ut med baksete

- Ut med støydemping

- Teppe, kan vel kanskje ligge i?

- Senking

- Tøff felg

- Bilen er svart, så det blir ikke no annen farge enn det

- Bytte grill til enkle lykter

- Små lykter bak, hvit/rød

- Halv bur, finnes det med tuv papir? Pris?

- 2 bøtteseter, med 4 punkts sele (orginal sele må vel henge, mtp eu-godkjenning)

- Stabstag

- Små fangere, sorte/krom

- Har lyst på litt lettere trim, hva vil det koste med overhaling av motor, porting av topp og ny kam, grenrør med eksos?

Regner med en god del av dimmepenge går med til dette prosjektet (20-25k), og etter det blir del vel en jevn strøm av penger mot vinter når jeg har skaffet meg jobb osv.. Blir nok en måned eller 2 på dagpenger, må av-militærisere meg :D

Men saken må nok diskuteres litt med far i huset også ;), høre om jeg kan okkupere den ene delen av garasjen, hehe

Noen som har meninger om dette "prosjektet" her, har jo som sagt ikke bilen enda... Prata litt med santa cruz på msn nå, han anbefalte meg å "overhale" motoren selv, men har 0 erfaring med dette. Faren min er nok litt å komme med her, så muligheten er der jo, hva mener dere?

Hvilka butikker bestiller dere deler fra? Både utenlands og innenlands, greit å se litt rundt nå etter deler osv, kan jo sånn smått bestille litt deler etterhvert om det blir byttehandel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har pappa "godkjent" kjøpet, så nå blir det nok bytte handel. Men blir nok en stund til jeg får bilen, vet ikke når Santa cruz får den ned til Østlandet. Men det er ikke noe hast enda..

Sendte en mail til pedersens-racing angående litt deler, bur, stoler m/ seler, senkesett, foringer til hele understell, stabstag opp/nede foran/bak, ratt med nav.. Fikk svar tilbake med priser osv, total sum 27.000kr, ordinær sum 27.014kr. Juhuu, var ikke mange prosent avslag der nei. Kommer nok til å sende en ny mail når bilen er i hus og mase om litt rabatt, men bare sjekker markedet litt først;)

H&R høydejusterbart (30-70mm) med dempere kr 11.995,-, hva koster gewinde, eventuelt annet, litt over budsjett dette..

Ellers planlegger jeg en tur til det lokalebiltilsynet og høre om ombygging til 16v. Driver å samler info om ombygginga nå, dette er hva jeg er funnet ut som _MÅ_ til.

- komplett motor og girkasse med drivaksler. Men dette blir vel litt feil med tanke på at g2 gti drivakslen er får lang? Kanskje jeg må bruke orginal 8v kassen..

- bremserforan, 20x239mm (hva er orginalt på gti 83 mod?)

- bremsekraftforsterker 8 eller 9" (hva er orginalt på gti 83 mod?)

- bremsekraftregualtor på bakstilling. Er vel orginalt bak på gti 83 mod.

- Skiver bak = bakstilling fra g2 gti 16v. Greit nok, bolt on.

- plastikkskjermkanter på alle skjermene. Står på bilen nå

- frontspoiler med luftekanaler til skiver foran. Her er jeg litt usikker på hvordan dette skal ordnes, står RS fanger på bilen nå, så det er greit nok. Men vil ha små fangere, da blir det mere problematisk. Godkjenne med RS fanger så bytte til små? ;)

Edit:

Mulig å lage 2 hull her og sette inn luftekanaler laget av ett eller annet? Har aldri sett på en golf 1, så vet ikke hvordan det ser ut bak der.

golf_1_front.jpg

Lånte et bilde av deg ekkoj, satser på det går greit :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke mulig å lede luft fra hullene jeg har merket og til skivene med slanger eller kanaler? På min gamle corrado g60 var det slike kanaler til kjøling av skivene... Disse gikk fra frontfangeren og var festet i innerskjerm..

Det er sikkert mulig... men ser bare for meg at det kan bli litt "jall" liksom :p

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan aldri tenke meg at biltilsynet bryr seg om noen ekstra rør som leder luft til bremsene.. Du kan sikkert lage et "avkjølingssystem" til bremsene. Det finnes slike "trakter" som du kan sette inn og legge et rør som fører den kalde luften til bremsene.. men hva skal du egentlig med det? Blir dette en banebil?

Sind sie frei heute Abend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er slike rør/kanaler jeg mener også ;) Tror jeg leste det i et av disse ombyggingspapireren til gti16v som surrer rundet her på golf 1 forumet om at jeg måtte ha slike kanaler får å få godkjent til 16v. Men får se hvordan mulighetene får å få festet slike kanaler når jeg får bilen.

Planen er vel banebil-preget ja ;), vil ha den lettest mulig og litt mere HK en orginalt. Skal være bruksbilen min, hvertfall om sommeren, men får se hvordan alt ender tilslutt :)

Gleder meg hvertfall til å få den i hus, :D

Noen som har svar på dette?

- komplett 16v motor og girkasse med drivaksler. Men dette blir vel litt feil med tanke på at g2 gti drivakslen er får lange? Kanskje jeg må bruke orginal 8v kassen, eller er det mulig å få fikset?

- bremserforan 20x239mm. Hva er orginalt på gti 83 mod?

- bremsekraftforsterker 8 eller 9". Hva er orginalt på gti 83 mod?

- bremsekraftregualtor på bakstilling. Er vel orginalt bak på gti 83 mod.

EDIT: Passe spindeler og slikt fra bakaksel fra en G60 til ombygging av bremsa bak?

EDIT2: Hva med panser i glassfiber? Må jo spare en god del vekt på det? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Da var søknad leveret til biltilsynet, tar sikkert et par månder før jeg får svar menmen.. Har masse tid jeg ;)

Polyforinger på eBay er også kjøpt :)

Har sett litt på F1 speil i sort eller carbon, noen som vet hvordan disse blir på golf 1?

Edit: Tenker på å kjøpe mørke hovedlykter, blinklys i fanger/side, hva tror dere om det? Liker ikke helt sota baklykter, men om ellers resten av bilen blir sort blir det teit med "M3" style baklykter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider