MortenK Skrevet Mars 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2006 (Skriver her pga motorene går om hverandre osv osv bla bla) Har en 92 940 turbo med B230FT uten underspyling. Hvis eg gir gass så eg får turbotrykk, og trykker inn clutchen og slipper gassen, så stopper motoren i stedet for å legge seg på tomgang. Ka er feil? Kjøpte bilen i går, prøvekjørte den selvsagt, men kom ikkje opp i en sånn situasjon. Selger byttet LMM for en tid tilbake, tipper den var brukt. Vet ikkje kordan bilen oppførte seg tidligere, siden han byttet den.. Merket problemet først etter at eg kjøpte bilen, skal ringe til selger etterpå.. Edit: Merker ingen nøkking/lugging, og motoren går fint ellers.. Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Naila Skrevet Mars 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2006 Sjekk at den orginale resirk dumpen på turboen ikke lekker, skru av de tre skruene og sjekk at membranen er hel og fin.... Ellers kan det være at hjernen mangler hastighets-signal fra speedo... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet Mars 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2006 Vil motoren bare dø fint og rolig ut ved begge de tilfellene? Kordan sjekker eg det med hastighetssignalet? Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet Mars 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2006 Dette problemet er ikke uvanlig på slike motorer,har den ekstern dump? Dumpen eller spjeldkontakten er verdt å sjekke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet Mars 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2006 Motoren er i original stand. Eg er ikkje helt med på det med spjeldkontakten, er det en elektronisk føler eller? Når du sier "sjekk dumpen", maxis, tenker du på det samme som Naila då? Takker for svar, er åpen for flere ;) Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet Mars 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2006 Motoren er i original stand. Eg er ikkje helt med på det med spjeldkontakten, er det en elektronisk føler eller? Når du sier "sjekk dumpen", maxis, tenker du på det samme som Naila då? Takker for svar, er åpen for flere ;) Det sitter en kontakt på spjeldhuset,den skal det klikke i når spjeldet åpnes eller stenges,denne er blandt annet med på å styre tomgangen. Har den orginal dump bare tviler jeg på at den er feilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet Mars 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2006 Det sitter en kontakt på spjeldhuset,den skal det klikke i når spjeldet åpnes eller stenges,denne er blandt annet med på å styre tomgangen. Har den orginal dump bare tviler jeg på at den er feilen. Ladetrykket er også originalt forresten. Var ute og dro i gasspjeldet, kommer et lite reléaktig klikk med en gang eg beveger på den, og rett før den går tilbake til utgangspunktet. Regner med at det er rett.. Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Naila Skrevet Mars 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2006 hastighetsignalet skal gå i en pin på hjernen til motoren, husker ikke helt tallet på den pin-inngangen... Om jeg ikke husker feil skulle det være en gul eller lilla ledning.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet Mars 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2006 Har denne motoren feilkoder? Naila, skal eg bare se at kabelen står på plass då eller? Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet Mars 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2006 Vet ikkje om det kom helt tydelig fram, men det virker som om det bare skjer når turbonålen viser over 0 bar i ladetrykk.. Tomgangen justerte seg litt opp og ned i sted forresten, men då bare sto bilen i ro og eg kjørte ikkje.. Men motoren var godt på vei til å bli varm i følge nålen Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
^Kendo^ Skrevet Mars 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2006 jeg hadde det sammme problemmet på min b230fk motor nå. det viste seg at det var den mebran som sitt i den avlastinings ventil på turbon. Siter - 940 Gl - 940 Turbo B230FK solgt - 242 82mod B21A solgt - 240 87mod B230K solgt - 240 86mod B230FK solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet Mars 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2006 Det med ladetrykk stemte ikkje, skjer ved ca -0,2 bar og.. ^Kendo^: Mener du resirkdumpen når du sier avlastningsventil? Er ikkje helt inne på turbo.. Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Naila Skrevet Mars 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2006 Han mener den resirk dumpen som står på turboen ja... skru av og sjekk at membranen er hel og fin... Skal sjekke opp hvilken pin-inngang det er på styrenheten så du kan sjekke, men tviler litt, i og med at ledningene aldri har blitt flyttet på... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SATYR Skrevet Mars 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2006 Jeg var borti at slangen mellom luftmassemåleren og turboen hadde morkna opp en gang. Hadde vert oljesøl på den over lengre tid. Motoren stoppet etter pådrag men gikk faktisk helt normalt til tross for at "umålt" luft fikk komme inn i motoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet Mars 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2006 du spurte om motoren har feilkoder, ja det har den.. finner ikke haynesboka mi for tiden, men sikkert nen andre som har kontrollen på kodene og hvordan du bruker den, poenget er at du kan ta en "systemsjekk", da tester den bl.a. spjeldkontakten.. ta ut lmm og prøv med en annen..det ville jeg gjort.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.