Gå til innhold

Noen som har noe info om norskproduserte Troll?

Ranger emnet

Simonsen

Anbefalte innlegg

Troll var ein Norsk bilpodusent fra 50-tallet, og hadde stor planer om å konkurere mot blant anna porsche 911. So langt eg veit so gjekk Troll konkurs, og blei derfor ikkje so kjent bilmerke i nyere tider.

Noken som veit meir om bilprodusenten Troll?

- 96' Nissan Primera 2.0 LX

- 90' Audi 200 TQ 20 V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troll var ein Norsk bilpodusent fra 50-tallet, og hadde stor planer om å konkurere mot blant anna porsche 911. So langt eg veit so gjekk Troll konkurs, og blei derfor ikkje so kjent bilmerke i nyere tider.

Noken som veit meir om bilprodusenten Troll?

Denne siden burde hjelpe deg en god del: http://home.online.no/~bjarnli/troll/index.html

Fant den forresten ved å søke på google.. troll+bil eller cars ellerno sånt.. ville sannsynligvis tatt kortere tid for deg å søke der, enn å lage en post på forumet her:)

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne siden burde hjelpe deg en god del: http://home.online.no/~bjarnli/troll/index.html

Fant den forresten ved å søke på google.. troll+bil eller cars ellerno sånt.. ville sannsynligvis tatt kortere tid for deg å søke der, enn å lage en post på forumet her:)

mvh oddi

Søkte her på forume, og på google faktisk, men eg fant no ingenting. :)

Syndt det endte så dårlig då :( Kunne vorte blitt noko bra.

- 90' Audi 200 TQ 20 V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en av de "2"? bilene står på norsk veigmuseum på lillehammer/ øyer. akk i grensa.. å biler ser helt førr jævlig ut:(

Tja, europeiske biler fra femtitallet ser stort sett ikke ut, ihvertfall ikke de eldste versjonene.. Så jeg tror at hvis troll hadde hatt rett til å eksistere, hadde nok ikke bilen blitt særlig dum. 700 ccm, 30 hk og 130 km/t på tre gir syns jeg faktisk er ganske bra prestert på femtitallet! ihvertfall med tanke på at norge var et u-land, fullstendig prisgitt av marshall-hjelpen fra usa på den tiden. Så hvem vet, hvor hadde utviklinga gått hvis det ikke hadde gått dukken?:)

mvh oddi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med tanke på at Troll ble sammenlignet med Saab og Porsche osv på den tiden så tenker jeg du selv kan tenke hvor utviklingen ville ha gått ..

enten rett frem og så herpet av en amerikansk gigant .. eller rett opp sånn som porsche :P

Jeg har i det siste gått med en liten tanke om å lage en konsept bil for en ny troll .. bare for å se reaksjonen .. :P

selvsagt .. det koster jo jævla mye så blir det noe av? .. neeeei ..

(hvis ingen har her noen penger å gi meg da :P)

[*] 2003 Lexus IS200

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med tanke på at Troll ble sammenlignet med Saab og Porsche osv på den tiden så tenker jeg du selv kan tenke hvor utviklingen ville ha gått ..

enten rett frem og så herpet av en amerikansk gigant .. eller rett opp sånn som porsche :P

Haha, porsche fra den tia går jo også rett frem, men med hekken først:)

mvh oddi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glassfiberkarosseri på Troll vel? Genialt med tanke på saltinga her på berget :D

Jepp, som sagt, jeg tror ikke Troll var noen dårlig bil selvom den kanskje ser litt.. spektakulær ut:) hadde visst endel innovative løsninger..:)

mvh oddi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor og drivverk:

Motor

Gutbrod, totakts vannavkjølt

Motorvolum

700 ccm

Hestekrefter

30

Bensintilførsel

Direkte bensininnsprøytning fra Bosch

Bensinforbruk

0,5 liter/mil

Topphastighet

ca 130 km/h

Girkasse

3 trinns Hurth

At den hadde direkte innsprøytning, kom over all forventning. Trudde ikkje direkte innsprøytning kom so tideleg. Når kom direkte innsprøytning eigentlig?

- 90' Audi 200 TQ 20 V

Lenke til kommentar
Del på andre sider