Synes påstanden om at dett er en myte er noe han baserer på det ene forholdet at kompresjonen blir senket.
At kompresjonen seknes kan jeg ikke si noe om siden jeg ikke har hørt om det før.
Det jeg derimot vet er at 325e motoren ble bygd for å gi et høyt dreiemoment ved lave turtall, samtidig som den gav en forholdsvis liten effektutnyttelse pga den "slappe" toppen.
Etter det jeg vet er løftet på "e" kammen betydelig dårligere enn på en 323 eller 325 topp.
I tillegg til toppen er 325e utstyrt med turtallsperre på 4500 rpm.
Så min konklusjon er at bytte til 325 topp gir : mer bensin, mer luft og mer løft på eksossiden. Disse faktorene mer enn utligner tapet av kompressjon. Når turtallsperra så fjernes blir det betydlig mer futt.
Hvis noe av det jeg sier over er ukorrekt er det bare å arrestere meg. Jeg har selv en slik 2,7L som jeg vil påstå gar klart bedre enn en vanlig 325. Kjenner også flere andre som har trimmer motorer på denne måten og satt i blant annet E21.
PS. Har noen en slik motor liggende så er det bare å si fra.
Jeg kjøper den gjerne om prisen er rett.