Gå til innhold

tigern

Bruker
  • Innholdsteller

    13
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • Bosted
    Norway

tigern's Achievements

  1. Den eminente siden terrengsykkel.no har svaret på det du søker... ;-) De har akkurat utført en test av 8 hardtails i prisklassen ca 10'.. http://terrengsykkel.no/article.php?id=627
  2. Slik har jeg blitt fortalt at det funker, håper det kan bidra til litt oppklaring :) Wastegaten regulerer mengden av eksos som går igjennom turbo'n. Når wastegaten åpner mer og mer så slippes mer og mer eksos ut av motoren uten å gå via turbo'n. Dette regulerer da turtallet på turbo'n og derigjennom ladetrykket på kompressorsiden. Dumpventilen, også kalt avlastningsventil, (ikke alle turbomotorer har en) er til for å avlaste gasspjeldet og hjelpe til å opprettholde turboens turtall ved raske girskift under fullt pådrag. Tenk deg at du har fullt pådrag og 6000 rpm på motoren med 1 bar ladetrykk. Turbo'n spinner da med kanskje 100.000 rpm. Lufta fra Turbo'n til innsuget har kanskje en hastighet på ca. 160-200 km/t. Når du da skal gire så slipper du gassen og stenger gasspjeldet. Da bygger deg seg umiddelbart opp et skikkelig overtrykk foran gasspjeldet (stikk hånda ut av vinduet i slike hastigheter....). Dette overtrykket bremser turbo'n og gir en mekanisk påkjenning. For å unngå den mekaniske påkjenningen, og for å la turbo'n fortsette å spinne slik at du raskt får et ladetrykk når du igjen gir på så slippes denne overskuddslufta ut, eller tilbake til innsuget på turbo'n. Noen kaller denne ventilen "pop-off". Det skyldes forvirring av begreper. Magnetventil er helt enkelt en elektrisk styrt ventil. Navnet er like generellt som chip, gummi etc. På en bil brukes disse til alt fra å styre AC anlegget til wastegaten. Du tenker sikkert på bruk i forbindelse med sistnevnte. For å styre wastegaten (som er en pnaumatisk ventil) så brukes samspillet mellom ladetrykket fra turboen/vacuumet i innsuget og eksostrykket (derifra har du også dette med å sette strammere fjær i wastegaten for å få høyere ladetrykk). På en del moderne turbomotorer så reguleres tilførselen av dette ladetrykket eller vakuumet til wastegaten med en magnetventil. Fordelen (og det store poenget) er at man kan elektronisk styre når wastegaten skal åpne (såfremt ikke eksostrykket åpner wastegaten alene). Normalt brukes dette for å få en raskere oppbygging av ladetrykk. På rent mekanisk/pnaumatiske wastegater så begynner den å åpne på et lavere trykk enn maks trykk (ellers ville den ikke rekke å åpne helt før trykket bråstiger). Oppsummering: Wastegate=regulerer mengden eksos til turboen og dermed ladetrykket. Dumpventil=Tømmer innsuget mellom turbo og gasspjeld for overflødig trykkluft. Magnetventil=Brukes for bedre elektronisk kontroll med wastegaten.
  3. Så et bilde av GTR'en hvor det var en logo for Bjørnstad Bil på den, så ta kontakt med de..... de bør vite det.... http://www.bjornstadbil.no/
  4. Hehe, joda... men tror tollerne er kjappe på å "skjønnsligne" hvis de anser prisen å være latterlig lav... tror liksom ikke det nytter å komme drassende med faktura på 500$.... sikkert lov å prøve seg da, lettere å få tilgivelse enn tillatelse er det ikke...? ;)
  5. Ganske riktig det, men da har du ikke regnet med innkjøpsprisen dah.. husk at du må betale moms av beløpet fra US også... blir jo fort noen kroner det også, selv om innkjøpsprisen kanskje ikke er enorm...?!?? ;)
  6. Måtte bare ta en titt i noen blader her... i fjor stod det fortsatt igjen en 993 CTR2 for salg hos Ruf, kostet 560.000 DM.... pluss norske avgifter!! Da havner vi på sånn ca 3,8mill NOK... ;) Ble laget totalt 30 biler, så ikke så rart det er en kostbar affære... 580hk og 780Nm... drømmebil ---> helt klart!! :op
  7. Måtte jo blitt en 911 i en eller annen versjon... enten forfinet fra Ruf, Techart eller Gemballa... Gemballa Turbo 550: 996 RG T fra Ruf: Gode gamle 993 CTR2 hadde ikke akkurat vært å forakte den heller...... ;) 993 Turbo R fra Ruf er heller ikke stygg: Ved litt ettertanke stiller CTR2 høyest på min ønskeliste... men er vel fare for at det er den dyreste av disse bilene også... :o
  8. Hmmz, synes egentlig det er dårlig med skikkelig gromme TT'er her i landet, ihvertfall i forhold til i Sverige... men kanskje det "titter frem noen"...? ;) Denne synes ihvertfall jeg er tøff... sett den IRL mange ganger, grom bil... Et par skikkelig tøffe fra Sverige: TT-R sin bil: http://www.jmbracing.nu/bilder/temp/ttr B.A.D sin bil: http://www.matrixen.net/sleepy/bilder/32/images/P8190022.JPG http://www.matrixen.net/sleepy/bilder/32/images/P8190023.JPG (litt overkill den vingen vil jeg kanskje si, men.... )
  9. Litt mer spesifikasjoner om GTR 750 EVO: cylindervolym: 3600 cm3 kompression: 8,3:1 max. turbotryck: 1,4 bar effekt: 750 hk (vid 6450 rpm) vridmoment: 850 Nm (vid 6150 rpm) vikt:1550 kg viktfördelning: 37,8% fram, 62,2% bak 0-100 km/h: 4,1 s. (3,5 s. enl. Gemballa) 0-200 km/h: 9,4 s. 0-300 km/h: 21,7 s. bromsar: 380 mm fram, 330 mm bak däck: 315/25 ZR 19 bak, 235/35 ZR 19 fram, Yokohama AVS Sport fälgar: 11x19" fram, 9x19" fram 100-0 km/h (kallt): 35,1 m 100-0 km/h (varm): 34,4 m toppfart: 360 km/h pris: EUR 325.000 Ikke noe å si på hverken ytelser eller pris her... ;) (hva noe slikt skulle bli kostende inn i Norge vil dere ikke engang tenke på...) :eek:
  10. Ble litt nysgjerrig på 968 Turbo S jeg, siden jeg ikke har sett mest om den før... I følge http://www.968turbo.de ble det bygd 29 Turbo S og 4 Turbo RS.. uansett hva som stemmer, få biler er det... ;)) 29 968 Turbo S (und nicht 14 oder 17 wie in manchen Büchern fälschlicherweise steht) (Inkl. der Prototypen) 4 968 Turbo RS Må si at RS'n er ganske brutal: Mer bilder her: http://www.968turbo.de/968trsphotos.html
  11. Gjerne for meg, hvis jeg får teste'n... ;) Her er en annen versjon av GTR 750 EVO, med enda litt mer pulver... 750 hk....
  12. Genialt forslag dah! At jeg ikke har tenkt på det.... :eek: Kan forøvrig bare anbefale http://www.gemballa.com, ligger MYE bilder ute av godbilene.. :D
  13. GEMBALLA GTR 750 EVO 730 PS / 880 Nm GEMBALLA TURBO 550 PS / 680 Nm GEMBALLA TURBO GTR 600 PS / 720 Nm Det store spørsmålet er hvordan i allverden jeg skal få råd til en av disse snarest...... m'm
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår