Hei!
Jeg har en 2000 Audi A6 2.4 Quattro med Automat Tiptronic girkasse, og i dag skjedde det noe merkelig. Stoppet på en bensinstasjon og skulle rygge inn på parkeringsplassen, men når jeg satte bilen i revers så bare ruset motoren uten at bilen beveget seg. Etter et par tre forsøk med å sette den i P, R, N, D så funket det igjen.
Litt senere måtte jeg stoppe for veiarbeid og når jeg skulle kjøre videre så ville den ikke gire opp. Dro den opp i ca 55 kmt og da lå den på 6500 omdreininger uten å gire. Forsøkte Tiptronic men den ville ikke gire da heller.
Stoppet så fort som mulig, satte den i P, R, N, D igjen og da funket det. Dette skjedde flere ganger etterpå og det var helt tilfeldig om det virket etter jeg hadde tatt P, R, N, D rutinen 1 gang eller 3/4/5 ganger etter hverandre.
Har ikke hørt noe ulyder fra kassa. Bilen har gått ca 230 000.
For noen mnder siden begynte kontrollampen for Check Engine å lyse. Hadde den på verksted og de slettet feilmeldingen. Fikk beskjed om at gass-spjeldet var veldig skittent og at det måtte skiftes hvis lampen begynte å lyse igjen, hvis det ikke funket så måtte jeg skifte lambda sensorene.
Etter et par uker lyste denne innimellom, og nå har den lyst kontinuerlig i ca en mnd.
Har søkt litt på nettet og trodde først det var oljen som måtte skiftes. Ble usikker på om det kan være oljen etter jeg leste dette:
VAG ZF5HP19
Denne gearkassen er beregnet for Audi A6 og A8 med firehjulsdrift. Har hatt store problemer med "Lock Up shudder" i biler med dieselmotorer hvor converter og glidekasse må skiftes. Disse enhetene har også en såkalt "evigvarende" olje som ikke skal skiftes. Hvis olje ikke skal skiftes så får man heller ikke skiftet filter, noe som gjør at slam og skitt blir værende i gearkassen. Dette medfører at solenoidene i ventilhuset ikke regulerer slik de skal etter en tids bruk fordi det sitter skitt i disse. Solenoidene i disse gearkassene styres ved hjelp av modulerte pulssignaler, og er derfor beregnet for å regulere gradvis, i stedenfor av/på funksjoner som eldre typer solenoider bruker opererer etter. Det stilles derfor mye høyere krav til renslighet i disse enhetene en ved mer tradisjonelle automatgearkasser. Disse enhetene har også problemer med sentersupport trommel i aluminium som revner i et av låseringsporene. Man mister blant annet revers som resultat av dette. Vær forsiktig med chipping / trimming av disse bilene, siden det ikke finnes spesielle muligheter for forsterkning. Ved kjøring med tilhenger, så må denne være moderat.
Hvor kan jeg sjekke om det er den girkassekoden som er på min bil?
Kan det være at bilen har gått i limp mode siden Check Enginge varslet lyser?
Hvis bilen går i limpmode, går den da inn og ut av denne modusen helt random? Trodde at dersom limp mode slår inn så er man stuck med den til man har vært på verksted..