Gå til innhold

Outback2010

Bruker
  • Innholdsteller

    3
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Outback2010's Achievements

  1. Ja, da var vi der da. Min trofaste 2009-modell og følgesvenn gjennom siste sju år tok kvelden på fjorårets nest siste dag. I 80 km/t opplevde jeg at det hørtes en svak tikkelyd fra motorrommet. Usikker på om dette var relatert til hjul eller motor forsøkte jeg forsiktig å ruse motoren litt forsiktig, men jeg vant nesten ikke å røre pedalen før turtallet gikk ukontrollert opp til rødstreken og ble der i 5-10 sekunder, uten at jeg rørte pedalene. :shock: Etter dette sank turtallet ned til normalen og jeg bremset ned for å stoppe på veiskuldra. Da daua motoren og det var ikke sjanse å starte den igjen. Tauet til nærmeste Subaru-verksted hvor det et par dager senere ble konstatert motorhavari. Andre kan sikkert mer enn meg om dette, men det ble nevnt noe lager som var gåene, og da regner jeg med det er den etterhvert så fryktede produksjonsfeilen som kan resultere i motorhavari. Bilen skulle jeg etter planen selge i løpet av våren, men slik den nå står er vel det umulig, annet enn som delebil. Spør derfor på forumet om det er noen erfaring med hvor mye etterspørsel det er etter Subaru-prosjekter der ute, er en slik bil "uten" motor attraktiv i det hele tatt, og hvor mye kan jeg evt. forvente å få igjen for en slik bil. For ordens skyld fikk jeg pris på motorbytte fra forhandleren: ca. 120-130 000 kr, hvilket er helt latterlig når listepris på en slik bil med fungerende motor er ca. 130 000 kr. Takknemlig for råd. Arne
  2. Hei, Subaru Outback 2.0D Classic, 2009-modell (gml. utgave). 17" hjul på sommer og 16" hjul på vinter. Jeg kjører nå på siste verset på 2. settet med sommerdekk siden bilen var ny. Da jeg fikk de nåværende dekkene lagt på ble det anbefalt fra dekkforhandler 225/50-17, og disse endte jeg opp med. Siden disse nå synger på siste verset, tenkte jeg å se meg rundt etter nye dekk, men er litt i tvil om dekkdimensjonen jeg har pr. idag egentlig er riktig. Det er «originale» 17" felger til sommerhjulene, slik bilen ble levert ny av merkeforhandler. Problemet er bare at jeg ikke husker hvilken dekkdimensjon som sto på bilen da den var ny. Litt pinlig å spørre om dette, for egentlig burde jeg visst det, og slike detaljer pleier jeg å merke meg. Tok kontakt med merkeforhandleren, men de påstår at det er 215/60-16 som er «original» dekkdimensjon på denne bilen. "Men hvorfor ble bilen levert med 17" sommerfelger da", spurte jeg? Og der ble de svar skyldig. Et søk etter dette på diverse forum og rundt på web sier meg at 215/45-17 skal være korrekt dimensjon. Flere dekkforhandlere med nettsteder hvor man taster inn reg.nummer foreslår også 215/45-17 som riktig dimensjon for sommerdekk på denne bilen. Merkeforhandleren derimot påstår at 215/45-17 vil gi et for stort avvik i forhold til 215/60-16, og anbefaler ikke denne dimensjonen. Jeg har også hatt et problem med en del kranglete hjullager på bilen, som i tur og orden nå har blitt skiftet ut (3 av 4 hjullager skiftet i løpet av de første 80 000 km...). Kan dette relateres til for brede dekk (225) og derfor feil/skjev belastning på hjullagrene? Arne
  3. Outback2010

    Hjullager

    Har en 2010-mod. Subaru Outback (gml. modell som gikk ut høsten 2009). Ble kjøpt ny ved årsskiftet 2009/10. Da bilen var 3,5 og 4 år gammel ble hjullager på hhv. høyre og venstre byttet. Nå er bilen 5 år og det later til at et tredje hjullager (høyre bak) er gåent. Har hatt mange biler tidligere, men aldri vært ute for noe slikt. For dere som har erfaring med Subaru, er dette normalt? Bilen er kjørt ca. 80000 km, og jeg har hatt den siden den var ny.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår