Jump to content
Bilforumet.no

50/50

Bruker
  • Content Count

    9
  • Joined

  • Last visited

  1. Noen som vet om det kan være et rellè jeg bør se på, og eventuelt hvor det kan være montert???
  2. Da har jeg tatt ut pumpen, den virker, sjekket mot et 12v batteri. Ikke strøm i kontakten. Vindusviskerne virker, og alt annet, noen som har tips? Kan jo være et ledningsbrudd, men er det sannsynlig? Ser ikke noe i motorrommet som skulle tyde på slitasje/brekkasje i rørene/strømpene der ledningene går.
  3. Ja, det er vel forrige utgave som er illustrert her, men antar at det blir tilnærmet likt. Takk for hjelpen :-)
  4. Spylerpumpen til frontruten virker ikke. Ingen motordur, så det handler ikke om lekkasje, må være noe elektrisk. Lurer på hvordan jeg enklest kan komme til pumpen for å sjekke om den får strøm (for eventuelt å utelukke ledningsbrudd) Den ser ut til å ligge lavt nede et sted i i forkant av hjulbrønnen på høyre side. Må jeg demontere støtsfangeren, eller holder det med å fjerne innerskjermene kanskje? Er det eventuelt noe annet jeg bør sjekke ført? Sikringen er ok. Noe rellè, eventuelt noe annet som kan være lurt å se på?
  5. Jeg er enig Jesper. Takk for svar til dere begge :-)
  6. Etter å ha tenkt litt mer gjennom dette så heller jeg vel til at dette må være uproblematisk. En må vel forvente at tollvesenet og biltilsynet gjorde jobben sin da bilen ble importert i sin tid(?) Det ble nevnt tidligere at eier har bevisbyrden, men hvor mye kan man forvente av en kjøper mange år etter importen er foretatt og bilen har vært eid av en rekke personer? Tja. Jeg får overlate avgjørelsen til min venn da.
  7. Hei Espen. Har nå også diskutert dette med en annen som mener det samme. At det er rammen som er bilen, som du sier. Han opplyste forøvrig at reglene var mer liberale sånn sett på åtti tallet. Noen som vet mer om det?
  8. Litt synd da. Det dreier seg om en nydelig jaguar XK140. Sjelden sjanse, så jeg forstår jo at det er fristende. Rammenummeret på bilen stemmer overens med vognkortet, men du ville altså ikke ha kjøpt den dersom chassisbyttet ikke var dokumentert. Spørs om jeg ikke fraråder kompisen min dette da. Dokumentasjon er nok vanskelig å oppdrive nå så mange år etter. Litt rart at ikke biltilsynet/tollvesenet hadde dokumentene fra importen liggende på arkivet sitt. Kunne jo vært greit å vite hva som ble fremlagt av dokumentasjon da den ble importert til Norge. Takk for svar.
  9. Jeg er ny på forumet og ikke helt kjent med reglene her inne ennå, men håper jeg poster på rett sted og måte. Jeg er veteranbileier og har en kompis som vurderer å kjøpe en. Han har en 57 modell engelsk sportsbil i kikkerten akkurat nå og det ender nok opp med handel. Jeg er likevel litt skeptisk. Bilen ble importert til Norge midt på -80 tallet. Før det gikk den i USA og ble først importert til England av et selskap som driver med slikt der borte. Da den kom til England var den kollisjonsskadet. Den ble rettet opp og det var i den forbindelse man også byttet rammen og en del andre ting over fra en bil som hadde gått i England. Bilen beholdt identiteten til den engelske bilen. Så ble den kjøpt opp av en nordmann som altså importerte den til Norge. Da fulgte det engelske vognkortet med bilen og diverse andre papirer, men alt dette er nå borte. Den har hatt 3-4 eiere her i Norge, det er de to første som for meg har nevnt at dette fulgte med (så har vel en eller annen senere eier rotet det bort). Bilen ble tilsynelatende godkjent ved fremvisning til biltilsynet her i Norge. MEN jeg kan ikke se at rammebyttet er notert i vognkortet. Ved henvendelse til biltilsynet blir det opplyst at det ikke finnes noen papirer i deres arkiver lengre, etter så lang tid. Heller ikke i tollvesenet, etter forespørsel dit. Kanskje jeg maler fanden på veggen her, men spørsmålet blir jo om det kan oppstå problemer i etterkant av en slik handel? Ut fra rammenummeret kan man lese (ut fra kodene der) at den har tilhørt en annen blå coupe, mens dette er en cabriolet som er rød. Er det noen mulighet for at det kan oppstå problemer med dette i etterkant, siden rammebyttet ikke er notert i det norske vognkortet? Eller må man snarere tenke motsatt...at det er den engelske bilen som har fått nytt karosseri?? Og i så fall...burde dette da ha stått i det engelske vognkortet? Hva tenker dere om dette. Er det noen risiko ved å kjøpe en slik bil? Noen som kjenner til hvordan regelverket var på -80 tallet da denne bilen kom til Norge? Og uansett... er dette en foreldet sak...nå etter så mange år. Min kompis spør meg om råd, men jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal svare til dette. Noen her som kan hjelpe?
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.