Hei og takk for alle tilbakemeldinger. Setter stor pris på det, da jeg ble veldig i tvil angående denne saken.
I dag var jeg på verkstedet og informerte dem om hva som hadde skjedd. Jeg var ganske klar på at jeg syns de hadde gjort en slett jobb. I arbeidet mitt på sykehus tar vi med jevne mellomrom i mot folk som har vært i trafikkulykker, og jeg ønsker ikke noen å utsettes for det. Det var verkstedsjefen som hadde sett på bilen min. Jeg konfronterte han med at han ikke kunne ha kjent på hjulet eller skrudd det av. Dette innrømmet han å være tilfellet. Jeg informerte om at jeg hadde snakket med mitt lokale verksted, samt tilbakemeldinger på forumet, og at det ikke var mulig å trekke slutningen om at kalippere måtte skiftes, hvis man ikke hadde skrudd av hjulet. Dette var han uenig i. Første omgang endte med at de skulle se på bilen, og jeg skulle bli oppringt når bilen var undersøkt.
Blir oppringt noen timer senere. De sier da kalippere må skiftes, men at de ikke har fått riktige deler (på tross av at jeg hadde time for dette nettopp i dag). De måtte beholde bilen til i morgen hvis jeg ønsket dette skiftet. Jeg spurte hva de i så fall ville ta betalt,og da kunne de etter litt regning gi meg 15% rabatt (noe jeg nesten har normalt på lokalverksted gjennom medlemsskap i land cruiser klubben). Jeg sa at jeg synes dette var et elendig tilbud, gitt at de ikke hadde sett skikkelig på bilen min, og latt meg og min familie kjøre rundt i denne tikkende bomben den siste uken. Etter en del krasse ordvekslinger skulle dama i telefonen snakke med verkstedmesteren på nytt.
Halvtimen senere får jeg ny telefon. De har da undersøkt bilen videre,og har nå konkludert med at både bremseklosser og bremseskiver må skiftes. De kan tilby meg dette for 6600, som de sier er 2000 kroner i avslag på det det normalt ville koste. Min respons på dette var at jeg synes det etterhvert ble vanskelig å ta verkstedet seriøst, da jeg nå hadde levert bilen inn for en relativt simpel problemstilling (løst hjul) og det de har landet på er at jeg må gjøre en rekke reparasjoner som ikke haster, uten å løse selve hovedproblemet.
Verkstedet det dreier seg om er Toyota Moss, og jeg kunne gjerne tenke meg å høre om andre har opplevd lignende. Jeg er veldig sjokkert over måten de har håndtert dette på, og vil følge saken opp videre der det måtte være mulig. Om det er noen plasser man kan rapportere inn verksted som gjør en slik jobb er jeg veldig interessert i å høre om det. Det har vært en rekke alvorlige bilulykker de siste dagene, den ene ble samtlige involverte sendt til sykehuset jeg jobber på.
Takk for tilbakemeldingene til de som har sendt det. Det har vært til stor hjelp!
Forøvrig må jeg nevne at jeg avslo tilbudet om reparasjon på verkstedet, da jeg heller vil få mitt lokale verksted til å se på saken. Jeg har mistet helt tiltro til verkstedet i Moss. Håper andre har bedre erfaringer med dem.