Jump to content
Bilforumet.no

tols1

Bruker
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

About tols1

  • Rank
    Registrert bruker
  • Birthday 10/06/1969

Contact Methods

  • Bosted
    Hedmark
  1. Hei. Takk for langt og grundig svar. Jeg tror det er 5 år. Vi fikk beskjed om at saken ble sendt inn for sent med bare et par måneders margin til at det ble dekket av garantien, men dette var etter at vi gjentatte ganger hadde nevnt det for verkstedet. Hadde de sendt det inn første gangen vi påpekte dette ved service, så ville det vært innenfor.
  2. Hallo. Vi har en Kia Ceed 2010 modell som har vært inne til til service i hht. programmet hos autorisert forhandler. Nå er vi i en disputt med verkstedet over noen rustflekker rundt ruta på bakluka. Verkstedet innrømmer delvis å ha somlet med å sende inn saken til Kia, og vi får nå beskjed om at rustflekkene ikke dekkes av garantien pga. at det har gått over tiden. Verkstedet og Kia har strukket seg til å dekke 2/3-deler av utbedringskostnadene forutsatt av vi dekker 1/3. Jeg mener i stedet at dette skal dekkes 100 % av garantien. Vi har påpekt flekkene ved flere anledninger og i god tid før garantien går ut uten at de har tatt affære. Men dette blir jo uansett påstand mot påstand all den tid vi ikke har dette dokumentert skriftlig. Spørsmålet er så om serviceprogrammet og sjekklista til verkstedet skal avdekke rust som skal dekkes av garantien? (Jeg skulle selvsagt hatt et kontrollskjema, men verkstedet har ikke lagt ved sjekklista fra de to siste servicene).
  3. Det kan jo høres logisk ut. De gamle dekkene er Michelin Primacy HP.
  4. Ingen som har noen nye tips å komme med? Det begynner å nærme seg dekkbytte og jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge...
  5. Mulig det er gammel visdom men nytt for meg faktisk. Lærte noe i dag også Nå har jeg kikket på en del dekk på nettet og sånn med det blotte øyet ser det jo ut til at de fleste har ganske rund dekkskulder. Når jeg tenker etter er jo skulderen på vinterdekkene mye rettere. Men gummiblandingen er vel en del mykere også.
  6. Jeg har en Toyota Auris hvor sporingsegenskapene er veldig forskjellig fra sommer- til vinterdekkene. På sommerdekk virker bilen litt nervøs og vinglete, mens på vinterdekk er den en helt annen type. Mer retningsstabil og letthåndterlig. Dekkdimensjon og profil på sommer- og vinterdekk er de samme. Når jeg nå må ut å kjøpe nye sommerdekk er jeg litt nysgjerrig på hva jeg skal se etter for å få mer retningsstabile egenskaper. Så hva er det som egentlig avgjør hvordan bilen oppfører seg med forskjellige dekk? Hvilke egenskaper skal jeg se etter når jeg sammenligner dekktyper? Må jeg gå på akkord med støy f.eks? Bør de være så myke som mulig?
  7. Ja, jeg synes også det er litt merkelig det hele. Nå har nok de siste kommentarene kanskje dramatisert det noe ;) Den hopper ikke av veien på sommerføre, så ille er det ikke, og det var temmelig glatt da jeg fikk sleng. Men den har samme tendensen på grusvei som på vinterføre, så vi snakker om to forskjellig typer dekk i bruk også, Og sommerdekkene er som sagt splitter nye. Og det overrasker meg at det ikke kommer frem noe særlig om dette på nettet. Som sagt har jeg snakket med flere som har samme erfaring som oss. Men det skal den ha: på fint sommerføre er den helt herlig å kjøre. Man sitter litt høyt og godt, den er tight og fin og rett og slett morsom å kjøre. Så det må være noe rart med akkurat denne bilen. Og det virker som om forstillingsjusteringen de gjorde ikke har vært vellykket, for den oppleves verre nå enn før. Vel, vi får se hva vi gjør. Dessverre er det 15 mil til nærmeste merkeverksted, så det er begrenset hvor mye tid vi orker å bruke på dette.
  8. Jo, vi burde selvsagt forsøkt andre dekk, men det blir liksom litt merkelig at man må gamble på å kjøpe et sett nye dekk for å bytte ut et sett med relativt nye dekk for å se om det blir bedre. Dette er ikke en løsning vi har fått presentert av verkstedet. Ser andre her har erfaring med at det hjelper med nye andre dekk, men som nevnt har jeg pratet med flere den siste tiden som bekrefter vårt inntrykk av vinteregenskapene til denne modellen. Det kan virke som om bilen er utstyrt med feil dekk ut fra butikken som ny. Nå er det stort sett kona som bruker den til jobb, og hun har fått direkte aversjon mot denne bilen, så den havner nok hos et lokalt utsalg ganske snart. Kia-en er for øvrig en helt annen bil på samme vinterføre.
  9. Jo, men 70-80 på vanlig vinterføre pleier som regel å gå bra med andre biler jeg har hatt, men ikke med denne. Vi var forresten innom en lokal bilbutikk og kikket litt. Dette er en butikk som var Peugeot-forhandler inntil for ett års tid siden, og selgeren hadde hatt akkurat samme opplevelser som oss. Så nå er vi i ferd med å bytte den ut i en pent brukt Kia Cee´d stasjonsvogn, og denne bilen får bli en annens problem.
  10. Slett vei, rett frem og ikke antydning til spor, men det var en glatt ishinne på asfalten som det gjerne er på denne årstiden. Den slang ut med bakenden rett og slett, så jeg fikk et svare strev med å få rettet den opp igjen. Det hele gikk så fort at ESP-en ikke rakk og reagere før etter at jeg hadde bra sleng. Det var selvsagt ingen møtende trafikk for jeg fryktet at noe sånt skulle skje, så det gikk jo greit. Det kan virke som om forhjulene ikke går rett frem. Den vil liksom styre mot høyre eller venstre, og det er ikke konsekvent hvilken vei den styrer.
  11. Mye mulig den er kresen på dekkene. Vi kjøpte nye sommerdekk nå i sommer. Er ikke 100 % sikker men mener det var Goodyear og de fikk gode tester, men som waldemar nevner så er det tydeligvis ingen fasit for dekk. Vinterdekkene som sitter på fulgte med bilen originalt og var nærmest ubrukt da vi kjøpte den. Dekkene foran var ujevnt slitt da vi ba om å få sjekket forstillingen, så vi hadde indikasjoner på at noe ikke var helt riktig. Og den ble i følge verkstedrapporten justert, men nå er den faktisk verre enn noen gang... Her i distriktet er det jo mye snø og isete veier, det er ikke saltet så man er helt prisgitt en bil som oppleves som trygg når man har lang vei til jobben. Så det er faktisk ganske belastende. Jeg forsøkte å slippe rattet for å se hvordan det gikk, og det var en skremmende opplevelse. Slik skal det da ikke være? Selv med dårlige dekk skal den da gå rett frem på slett veg?
  12. Vi har en Peugeot 3008 2010 modell, og lurer på om det er flere enn oss som synes denne bilen er fullstendig ubrukelig på vinterføre? Ja, på våte sommerveier også egentlig. Og på grusveier. Men særlig nå på vinteren er vi, og kanskje spesielt kona som kjører 5 mil til jobben hver dag, i ferd med å bli nervevrak. På glatt føre ligger bilen og vandrer på veien, omtrent som om den vil alle andre steder enn rett frem. Man må konstant gjete den og korrigere, man sitter med følelsen av at den slipper og egentlig bare venter på at hele bilen skal snurre rundt. Selv vår -99-modell SpaceStar ligger som limt på veien i forhold til denne nervøse franskmannen. Fremkommeligheten og bremseeffekten er egentlig grei, vi kommer frem der vi pleier, men det er denne konstante vandringen som er problematisk. Man kunne kanskje tro at dette kan skyldes dekkene, men som nevnt er den slik på grusvei også, og den skvetter liksom til når man kommer borti en litt tykk gulstripe på våt asfalt. Og sommerdekkene er splitter nye denne sommeren. Vi nevnte dette problemet for verkstedet sist den var på service, og de sa etterpå at de hadde justert noe på forstillingen, men egentlig mener vi den faktisk har blitt ennå verre enn den var i sist vinter. Jeg har snakket med en bekjent med samme bil, og han opplever det samme. Men er det andre som har merket dette på denne bilen?
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.