Gå til innhold

gtfossum

Bruker
  • Innholdsteller

    12
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om gtfossum

  • Bursdag 10/23/1969

Contact Methods

  • Bosted
    Øvre Eiker

gtfossum's Achievements

  1. Jeg hadde problem 1. Byttet clutch og svinghjul. Svinhjulet var så dårlig at boltene nesten var ødelagt. Jeg mistenker at svinghjulet kan ha bidratt eller at det var et problem med trykkplata. Registrerte ingen lekkasje på uttrykker og i dag er bilen helt fin. I ditt tilfelle tror jeg, basert på de andre problemene du beskriver at det må være lekkasje på uttryker, men det sier du at du ikke har. I så fall ville jeg sjekket om det kunne være lekkasje på hovepumpe. Det vil jo også gi samme problem. Det opparbeides kanskje ikke nok trykk i hovedpumpa til å skyve pedalen ut igjen og samtidig får du ikke nok trykk når du trår inn pedalen til å løfte trykkplata ordentlig fra clutchlamellene.
  2. Jeg har fått beskjed om at det lekker olje fra turbo. Jeg holder på å bytte clutch og tenkte det ville være greit å kikke litt på turboen samtidig. Jeg kan ikke se noen direkte lekkasje fra turboen. Tilkoblingene for olje inn/ut ser helt tørre ut. Det jeg legger merke til er at det er oljesøl på plastrøret med tilførsel av luft fra luftfilter. Hele røret fra tilkoblingen til gummislangen fra luftfilteret og ned til turboen er tilgriset. Turboen er også tilgriset (unntatt turbinen som drives av eksosen), samt gummirøret fra turboen. Det er også noe oljesvetting i hver ende av intercooleren (regner jeg med varmeveksleren under radiatoren er) og i tilkobling til innsugsmanifoil (tror jeg, det er ikke så lett å se hva det er i det området, men jeg ser oljesøl). Det ser våtest ut akkurat i området rundt turboen. Er det noen som har noe ide om hvor feilen antakelig ligger, hva jeg kan gjøre for å feilsøke skikkelig og hva jeg bør gjøre for å utbedre? Ta ned turboen synes jeg ser ut til å bety trøbbel i form av rustne bolter og lurer på om det er bedre å overlate til et verksted. Jeg er bare redd det blir dyrt. Kan vel sikkert like gjerne bytte motor, da, når den nå likevel er nesten ute.
  3. Tja, interessant, men 9 mm'rn sitter som et skudd. 10 mm griper ikke i det hele tatt.
  4. Takk! Nederste bilde beskriver de boltene jeg har - altså 12-kant. Da forstår jeg det dit hen at det bare er å bruke en vanlig pipe eller fastnøkkel med tolvkant i motsetning til sekskant som er det jeg vanligvis foretrekker på sekskanthoder da det sjeldnere drar i stykker hodet. Jeg har alt prøvd om min vanlige 9 mm fastnøkkel passet og den satt rimelig godt. Ikke mer slakk enn jeg ville forvente på en hvilken som helst annen bolt med riktig verktøy. Men det bekymrer meg at det er svært lite gods i hver kant. Det ser nesten ut som om hjørnene på hver kant er litt avrundet.
  5. Det holder forresten, for meg, et svar på hva man bruker på xzn bolter med utvendige kanter. Spørsmålet spesifikt for Sharan ville jeg har postet under diskusjoner for VW.
  6. Jeg antar det er snakk om xzn, men med utvendige "splines". Spesifikt gjelder det boltene på clutchen til en VW Sharan 2005. Hva bruker jeg? Er det ok med en vanlig 9mm fastnøkkel eller pipe med tolv-kant, eller finnes det spesialverktøy for dette? Det er urovekkende lite kanter på disse boltene, synes jeg. Er vel ikke noe krise å ødelegge et par skruer. Clutchen skal byttes og vinkesliperen gjør ofte jobben, men dette skal jo også på igjen med riktig moment.
  7. Takk! Får bare bite i det sure eplet og la andre klå på bilen min. Noe forslag til verktøy som gjør jobben, forresten?
  8. Jeg har ikke noe annet enn en ELM327 og Forscan, så da er vel luftingen best gjort på verksted? Jeg har forsøkt amatørmetoden: lufte, kjøre og aktivere abs, lufte, etc.
  9. Min erfaring er at det ofte kan være vanskelig å avdekke begynnende slitasje i en foring eller bærekule annet enn at du hører det dunker litt når du kjører på ujevn vei. Umiddelbart tenker jeg foring eller bærekule. Er jo noen stykker av dem, Et par foringer i bærearmen, i hvert fall og noen til i krengningsstabilisatoren og ei bærekule nede. Fjærbeinslageret er selvsagt også en mistenkt. Jeg synes imidlertid at slike lyder stort sett dukker opp når trykket i hjulopphenget letter etter en hump eller på vei ned i ei dump. Det må jo være noe som slår. Det meste er jo under nok så konstant trykk helt til bilen "letter" fra bakken.
  10. Jeg tenker også at det kan være luft i abs pumpa, men det jeg ikke forstår er hvordan og hvorfor pedalen synker når abs'en ikke er aktivert. Den har lukket krets som bare åpner når abs'en er i bruk, eller hva? Det skulle ikke ha kommet luft inn med mindre det er en ventil som ikke lukker ordentlig og som har stått åpen når bremsevæsken har lekket ut. Uansett om det har kommet luft inn i pumpa på en eller annen måte, skulle ikke pedalen synke når bilen står stille med motoren i gang hvis ikke, igjen, en ventil ikke lukker skikkelig.
  11. gtfossum

    Bremseproblem

    Ok, nå mener jeg at jeg har prøvd alt, men har fortsatt dårlig bremseeffekt og pedal som synker nesten til bunn når vakuumpumpa går. "sykdomshistorien" er som følger: Jeg merket først tendens til at pedalen sank når motor var i gang og at det forsvant bremseveske. Bremseeffekten var imidlertid god. Fant til sist lekkasje i venstre kaliper bak. Bilen ble så stående en god stund før jeg fikk kjøpt nye kalipere og byttet. Da hadde all bremsevæske lekket ut og skivene bak hadde da fått ganske mye rust. Bremseeffekten var heller ikke bra etterpå og pedalen hadde fortsatt tendens til å synke når motor var i gang. Bremseffekten ble ikke bedre når rusten ble slitt bort. At pedalen synker tok jeg som indikasjon på at hovedsylinder var gåen og har også byttet denne uten hell. Det er imidlertid fortsatt noe rust på skivene og de foran er heller ikke helt gode, men det ser ut til å være god kontakt mellom skiver og klosser. Kan også nevne at jeg fant at det ene stempelet bak ikke var plassert riktig i forhold til tappene på bremseklosser. Rettet dette i dag, men uten at bremseffekten ble bedre. Har luftet til den store gullmedaljen og klarer ikke å få ut mer luft. Har også forsøkt å kjøre litt, aktivere abs (på grusunderlag, på asfalt er bremseffekten for dårlig) og lufte igjen et par ganger uten at det kommer mer luft. Jeg frykter nå at jeg har en dårlig ventil i abs-pumpa. Andre forslag?
  12. Noen som vet om automatkasse og manuell girkasse til Z18XE motor passer om hverandre. Jeg spør fordi jeg skal bytte motor og oppdaget at motoren jeg hadde tenkt å kjøpe opprinnelig var til en automatkasse mens jeg har manuell.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår