Gå til innhold

ArvidSlyk

Bruker
  • Innholdsteller

    16
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om ArvidSlyk

  • Bursdag 02/02/1993

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Bil og elektronikk
  • Modell (eks S4)
    w202 c180
  • Biltype (eks Audi)
    Mercedes-Benz
  • Årsmodell (eks 1995)
    1998
  • Yrke eller sivil status
    Elektriker Lærling
  • Motor (eks 1.6)
    1,8
  • Fylke
    Rogaland

Contact Methods

  • Bosted
    Ålgård

ArvidSlyk's Achievements

  1. Mye mulig at jeg bytter ut den midtre demperen etter hvert ja,, men planen med spjeld som man kan velge "fri eksos" og original eksos har jeg ikke tenkt å legge heelt på hylla med det første :) Er litt for mange av disse som er blitt sendt til afrika ja... Nekter å tro det er mer en 100stykker på veiene i Norge lenger..
  2. Heisann. Ifg skyvelæret mitt er det 2,5" eksos som står på nå, men det er en tre mil lang lyddemper midt på eksossystemet, og to litt mindre rett før enden på det.. så tenkte egentlig å lage til et spjeld rett etter downpipen fra turbo, med et 3-4" "rakt rør" i ene løpet og den eksosen som er i dag på det andre løpet i spjeldet. Sånn som jeg har forstått det så skal det være minst mulig motstand etter turboen, for at turboen skal få minst mulig motstand og spoolup'en ta kortere tid.. Correct me if i'm wrong! Med det oppsettet jeg har nå så tar det omlag tre uker før turboen gir ladetrykk med mening.. på 1500rpm lader den med 0,6bar og jobber seg langsomt opp til 1,5bar ved ca 3500rpm. ville hatt hvertfall 1 bar ved 2000rpm.. det er der frieksosen kommer inn i mine tanker.. Har justert dieselpumpa en smuule, slik at det er fare for lokal torden i bygda, før jeg får ladetrykk.. Regner med at dette blir bedre ettersom innsug og eksos blir oppjustert. Holdt forøvrig følge med en mercedes w124 300turbo diesel (147hk) etter å ha tuklet med dieselpumpa.. dette er jo to cirka like tunge biler, så regner med at jeg har cirka 140-150hk under tha hood. :yodude: Ellers på bilen har jeg endelig fikset vindusviskermotoren etter MYE om og men.. byttet motoren til en som "funket" men den spiste sikringer og bevegte seg lite. Ettersom jeg åpnet motoren og tittet inni viste det seg å være kortsluttning ^6. så etter dette ble fikset opp i ble det god gang i viskerene. byttet også alle pærene i instrument-panelet. og da fungerte plutselig både turteller og oljetemperaturmåleren, i tilleg til at man faktisk ser hva som skjer :oohh
  3. Når du kan hørre at motoren durer, er det jo på en måte liv der. Så hvis du kommer til så kunne du ha prøvd å smøre opp mekanismen med noe 5-56 eller wd40 mens du forsiktig hjelper motoren ved å dra/dytte antennen den veien motoren går..
  4. Update! I dag har jeg fått med meg gamlingen å skrudd og smørt litt på doningen, så dørene ble etter noen forbrente kalorier i orden! Begynte sånn smått med fører-døra, tok av panelet og studerte det litt... Der fant jeg en kabel som lå løst inni døra, og den passte fint inn i en boks som sto der.. og vipså har jeg sentral-lås! :yodude: Imponerer stadig vekk denne bilen! Men i alle fall.. jeg fant ut at dørhåndtaket på utsiden mest sansynlig var byttet en gang (mulig noe tredjeparts leverandør) da dette måtte modifiseres litt for at alt skulle fungere smertefritt. Var ikke lett å få tatt noen bilder av prosessen i dørene som ga noe mening, men hvis det er noe dere ville hatt bilde av, så kan jeg eventuelt plukke det fraverandre å ta noen bilder :) Etter at det viste seg å gå som en drøm på førerdøra, gikk jeg rett på den døra som ikke ville opp fra verken den ene eller den andre siden. Tok av panelet på begge dørene bak for å sammenligne og legge en plan. Det resulterte i at jeg fikk tatt ut håndtaket på utsiden, og trødd noe olje i alle bevegelige deler. Gamlingen trykket på de rette knappene inni døra, så gikk den opp som en drøm. Barnelåsen ble kjapt deaktivert før vi smørte opp litt til, og justerte sentral-lås motoren slik at den fungerte optimalt. Etter å ha smørt opp alle hengslene og dørstopperene vil jeg nesten påstå at dørene går mer lydløst og smertefritt enn i en helt ny bil :D Neste kapittel: Eksos! Da forrige eier overtok bilen var det montert ett stykk rakt rør :P Så han monterte et eksos anlegg med lydpotter. Dette er jo forsåvidt greit, men det er liksom det laveste punktet på bilen og ser ikke heelt originalt ut. I og med at jeg skal få noe mere gamp utav doningen om en stund, er vel eksos noe som må "oppgraderes". Så tenker å sveise til et eget eksosanlegg. Spørsmålet er: Hvor stort må det være (inv diameter) og hvor får jeg tak i lydpotter som er dugende (har ikke tenkt å bli hørt til mars når jeg gir på..) Er det problem på PKK med "egen komponert eksos"? -Takker for svar! :)
  5. Dagens økt ble til vasking av motor for å kartlegge lekasjer. Etter dette tok jeg meg en kjøretur på 5-6 mil for å sjekke forholda. Kjørte den ikke så hardt, men tidligere har det dryppet olje fra den under, kun kort tid etter en kort kjøretu. Og i dag så det relativt tørt ut.. La en ny papp plate på gulvet for å klarere se hvor det kommer fra - hvis det kommer! Neste punkt blir å fikse alle dørene (glemte å skrive dette i innledningen av tråden..) Det er mildt sagt litt skjel med hver dør. Fører døra må jeg dra forsiktig i håndtaket på for at den skal gå opp smertefritt, ellers må den åpnes fra innsiden.. Pasasjer døra fungerer faktiskt fint, men kunne trengt litt smøring i ledda. Venstre bakdør må man dra over middels hardt i håndtaket for å åpne. Og den siste og verste: Høyre bakdør... dørhåndtaket på utsida fungerte ikke, så jeg tenkte 2 kjappe. *barnelåsen er nok på* Så vridde jeg på barnelåsen etter å ha åpner den fra innsiden, og smalt igjen døra. :chairshot Så står jeg der med fingen i ringen, og kan ikke åpne døra fra verken innsiden eller utsiden. Noen som har forslag på hvordan man åpner en dør hvor barnelåsen er på (ergo den åpnes ikke fra innsiden) og håndtaket på utsiden ikke funger? Skal i alle fall følge opp den biten når jeg setter i gang! Får nok ikke gjort noe før helga pga lengre arbeidsdager og andre prioriteringer.
  6. Er jo slik at disse ble kjøpt opp av sånne som sender biler til afrika, på samme måte som hiace o.l. og ellers er de generelt dårlige når det gjelder rust, og dyre reparasjoner. For eksempel: Hvis (les når) en av bærebroene bak ruster sundt, kan man i prinsippet skrote hele bilen om man ikke har nye bærebroer for hånden.. Disse er et svakt punkt, og Peugeot lager de ikke lenger. som igjen fører til at man må ty til bruktmarkedet for å få tak i "ny".. Disse går ofte for +- 10k og er skjeldne med stor S... Kan kansje være årsak til at den ikke er blitt ungdomsbil i noen stor skala? Nå er jeg over snittet heldig da denne har gått i de strøka i norge hvor det spares på saltet om vinteren, så den ser veldig bra ut under!
  7. Sånn, nå har jeg undersøkt litt hvertfall. Det er 4 bolter over ventildekselet som var relativt løse. Har nå skrudd til disse og det virket som at den holdt tett nå! Hvis jeg ikke får tak i original pakning, skal jeg få laget til en sånn "klipp ut pakning". Skal kjøre den opp på noen ramper i kvell og få gjort den skikkelig ren under, slik at det er letter å spore opp hvor eventuell senere lekasje kommer fra :) Bilde av motoren: Her ser dere sikker hva jeg mener med at det er litt rotete... for eksempel det røret som går diagonalt over som er skjøtet og gjort diverse med, har jeg lyst å bytte ut med et rør som ser noe penere ut og kansje ikke har såå mange skjøter.. Nå ser det ut som garasjemekk ^6 spør du meg.. Og ja, dompventilen til venstre i bildet skal fjernes. Fungerer ikke heller, da det er diesel uten gass spjeld. Bakerst står mercedesen :)
  8. Hvet du hvordan den funker? Slår den inn når den merker hjulspinn på andre hjulet, eller er det generelt bare de siste 40%ene som er "slarken"?
  9. Begynner å bli sent kjenner jeg. Har ingen tro på at det starter noen vifte etter at motoren er død.. Men når motoren er i gang, gjelder forrige post...
  10. Er en termostat som skal sørge for å åpne en ventil som gjør at vannet sirkulerer gjennom radiatoren, men om denne starter vifta også vet jeg ikke. Men se på temperaturmåleren din. Driftstemperatur skal være litt over 80 grader. (mener termostaten slår inn på 86 grader, uten å kunne bekrefte det...)
  11. Det er bakhjulsdrift (vet ikke hvordan diffen funger, men har lest noen steder at det er 60% sperre?) Planen med motoren er først å fremst få den til å holde tett på olja! hehe Etter det er det å bytte alle elendige patenter o.l. fra tidligere modifiseringer til noe som ser sånn noenlunde clean ut. Er en XD3TE motor, 2,5turbo med intercooler. Den originale intercooleren står montert over selve motoren, som ikke nødvendigvis ikke er veldig gunstig, da det fort blir litt temp over der.. Så den er flyttet frem i grillen av forrige eier, samt byttet ut med en større sak. Ellers når alt er up'n going, så blir det å justere dieseltrykket og gi den mere pustehjelp :) Forsto at det var en slange på turboen som jeg kunne bytte ut med en rør som jeg borret et lite hull i enden av? Var en kar jeg prata med som sa det. Så jeg sa bare ok! Så hvis noen vet hva det er snakk om, så hadde det vert kjekt med en inføring :) Men, når det er sagt.. så har jeg ingen planer om å gjøre 0-100 på 0,niks. Det er jo en gammel traver som skal tas godt vare på :) Så hvis dere vet hvor jeg får tak i noen type "the fast and the furious look" silikonslanger til student-budsjett-pris, Gi en lyd ;)
  12. Ikke verst, er ikke daglig å se en 505 nei. Du må lokke han inn på forumet! Angående olje lekasjen, har jeg funnet ut at det er en liten "bulk" om man kan kalle det det. Den er helt nede på dekselet, slik at det blir en liten "glipe" mellom dekselet og blokka. Så ut som jeg kunne benke den i en skruestikke og eventuelt smøre på med noe flytende pakning. Eller er dette ikke til å anbefale? Må vel mest sansynlig tappe olja av den før jeg fyrer løst, så blir nok ikke gjort helt med det første... Skal se om jeg får tatt et bilde av det i morgen.
  13. Hei, jeg er vel helt ny her,så hvis jeg gjør noe feil, si fra :) Her er i alle fall prosjektet mitt,, en Peugeot 505 GTD Turbo Diesel fra 1987. Litt sær bil, men jeg har litt fetish for sånne da jeg er oppvokst i baksetet på en sånnen.. Og ingenting er verre en å sette i gang med et prosjekt du egentlig ikket har lyst på.. Planer med bilen: Få den så original som mulig, samt litt mer gamp. Er 110hk originalt, så regner med det er 90-100 nå, og planen er ca 140-160hk når den er ferdig. Ting som skal gjøres: - Fikse interiør, er noen rifter i setene og taket.. - Pusse ned og lakkere gulvet i bagasjerommet med hammerlakk (er ikke mye rust der, men det kan jo fort komme..) - Rive ut interiør, kartlegge og reparere eventuell rust under tepper o.l. - Vindusvisker motor er brent og må byttes - Montere lyd-enhet (har egentlig veldig lyst å montere kasettspiller, bare for den nostalgiske følelsen..) - Fikse turteller (hvis noen har erfaringer med disse, gi en lyd!) - Fikse den utrolig nokk - originale turbotrykksmåleren.. - Demontere hjulbuene og trykke i så mye gris jeg bare klarer. - Bytte ut alle slanger og patenter fra tidligere eierskap med noe jeg selv er fornøyd med. Bilde kommer... - Demontere og shine opp intercooleren - Ordne en god patent på eksosen. Er på en måte bilens laveste punkt... - Kommer mest sansynlig mer på lista etterhvert... Ellers er det litt å gjøre rent teknisk. Motoren gir fra seg en del olje. Aner ikke hvor den kommer fra, men det må kartlegges og utbedres... Batteriet har om ikke annet godt av en skikkelig oppladning, hvis det ikke må byttes.. Sliter litt når jeg kinner. Bilder: I og med at det sikkert er mulig å telle alle eksemplarene av 505 i norge på omtrent 3 fingre og noen tær, setter jeg pris på om noen har eller vet om deler og informasjon om bilen - gir beskjed. Prøvd å google litt, og har vel kommet frem til at afrikanerene har stukket av med alle reservedeler og de eksemplarene som ikke er spiker. PS: Lider av litt enkel dysleksi, så komma og punktum er ikke helt min sterke side... Håper dere forstår de setningene jeg prøver å formulere på rett måte.
  14. Typisk på denne årgang mercedes er Luftmasse måler. Første som ringer i bjella hos meg hvertfall, men har ikke vert borti problemet selv enda. Lykke til. Informasjon om LMM her .
  15. Girkassa går vel fort under kategorien Motor og Drivverk, så ta en samtale med dem hvor du legger frem kontrakten med informasjonen om garantien.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår