Gå til innhold

Pondus1998

Bruker
  • Innholdsteller

    7
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Pondus1998

  • Bursdag 09/16/1979

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    Omega V6
  • Biltype (eks Audi)
    Opel
  • Årsmodell (eks 1995)
    1998

Contact Methods

  • Bosted
    Ålesund

Pondus1998's Achievements

  1. De har komplette bærearmer de fleste steder, også på Mekonomen. Tror de koster ca. 2000kr pr.stk. Men jeg har etter 20 år med mekking funnet ut at å kjøpe det billigste delene ikke er det beste. Dette gjelder spesielt deler som inneholder gummi. Drivmansjetter, styrekuler, bærekuler, foringer o.l. har nok en kvalitet som gjenspeiles i prisen. Nå var Mekonomen uheldig etter avtalen de hadde med Delphi-leverandøren, men de tok nok lærdom av den. Fikk vite at delene ble produsert i Kina, sendt i kasser til Luxemburg, og så pakket i esker med nytt navn der før de gikk til Mekonomen. Jeg prøvde også de billigste bærekulene og foringene hos carparts.no før jeg handlet hos Mekonomen. DET gjør jeg ikke igjen. Gummimansjetten rundt styrekulene var smuldret opp hele veien rundt kulen etter 8 mnd! Dette har jeg opplevd tidligere med Biltema-deler. Men for all del, Carparts har faktisk originalkvalitet uten GM-logo og originaldeler også, så det er sagt. Når det gjelder drivmansjetter så anbefaler jeg å kjøpe originalvare. Er så mye bedre. Og varer mye lenger. Originalkulene og foringene på Opelen min hadde jo tross alt stått på i 13 år før jeg skiftet dem. Da var det kun foringene som var slitte, ikke bærekulene. De var fortsatt hele uten slarke og gummien intakt. De ble skiftet siden bærebroen allikevel var nede. Derfor velger jeg nå "dyre" kopideler foran de billigste. De er fortsatt billigere enn original og stort sett med samme kvalitet. Og det ser ut som om det er samme delene som fåes både hos Mekonomen, Meca og andre kjeder. Altså samme fabrikant.
  2. De ble kjøpt på Mekonomen. Nettsiden sier 571kr, og med 25% rabatt blir det ca.430kr pr.stk. De som stod på nå sist var også fra Mekonomen, men av merket Delphi og de holdt i 2 år. Det samme gjaldt styrekulene, som jeg skiftet sammen med foringene siden bærebroene var tatt av bilen. Bare dritt! Mekonomen fikk så mange reklamasjoner på Delphi-deler at de byttet til Lemförder.
  3. Begge ble tatt ut før jeg fikk de nye, så jeghadde ikke noe å se etter. Men takk for svaret!
  4. Har vært så heldig å dunke ut foringene i bærearmene foran, uten å ha de nye klar. Når jeg skulle sette dem på, husket jeg ikke hvordan de skulle stå. Foringene har en gul del som man ser inne i foringen. Noen som vet om den delen skal peke opp, ned, inn mot motor eller ut mot dekket??? Opel kunne ikke svare, de bare satte dem inn samme vei som de gamle, så ble ikke klokere av dem. Rep boka sier heller ingenting. Noen som vet??? På vedlagt bilde ser det ut som om den gule delen (hvit på sort/hvit-bildet, se rød pil) av foringen peker inn mot motor og at den plane delen av innerhylsen peker mot hjulet. Noen som er uenig??
  5. Dette stemmer. Og her er loven: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html
  6. Tåkelys og grøftelys er norske benevnelser, men det er en og samme lykt. I bilens manual blir de som regel kalt for ekstralys, og er laget for bruk i tykk tåke eller kraftig nedbør, som reduserer sikten. De lyser kort og bredt og har altså to funksjoner i en lykt. Og på nyere biler har de også funksjon som hjelpelys når man svinger, da det ene ekstralyset kommer på når man tar en sving i et kryss.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår