Gå til innhold

verksmester

Bruker
  • Innholdsteller

    76
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Omdømmeaktivitet

  1. Like
    verksmester fikk poeng fra Jesper1201 i Fusker ved jevn gass rundt 200 rpm   
    Dersom innsuget må demonteres for rengjøring er dette en jobb på ca 2,5 timer , husker ikke helt om 2010 legacy har plast eller aluminium innsug og det er litt mer jobb med ett plastinnsug.
     
    men tunap har levert ett remedie som skal løse dette uten demontering , men dette bør de vite på merkeverksted.
    (tunap er ett såpekokeri med avtale mot subaru)
     
    men det kan jo være snakk om andre ting , litt vrient uten å prøvekjøre / lese av nåtidsdata.
     
    Men....
     
    EGR ventilen er blitt byttet , så da er det 99 % sjanse for at den er i orden. har aldri byttet 2 stk med så kort mellomrom.
     
    Kondens i tanken er selvsagt mulig , men har ikke hatt problemer med det på disse bilene. har hatt oppe en sak med subaru der det ble ønsket av en kundemottaker å tilsette litt 2 takts olje etter en feilfylling. da fikk vi beskjed om at dette IKKE skulle gjøres fra importør. hvor mye skade det evt gjør vet jeg ikke , eller om det hjelper vet jeg heller ikke. forholder meg til hva subaru sier.
    og da må tanken evt tømmes og tørkes.
     
    Dieselfilter kan være fullt av ymse avleiringer. men dette skal skiftes på service hvert 4 år / 60.000 km og dreneres på hver service.
    så det bør være i orden , men det er jo lett å glemme på servicer. så kan sjekkes opp i. å drenere dette vil også gi en indikasjon på hvor mye vann eller annet som er i drivstoffs systemet.
     
    soting i stempelfjærer har vi vært borti. dette skal løse seg opp når en kjører i lengre tid over 3000rpm. 
     
    ellers er det dyselæring , pumpelæring egr læring og diverse annet . men regner med merkeverkstedet har kontroll på dette da de hadde bilen inne på diagnose.
     
    mitt beste råd er å "plage" verkstedet litt , i mange tilfeller er dette vanskelig for mekanikere å finne ut av og det blir ofte litt satt til siden. men dersom bilen ikke har garanti (bruktbil eller noe ) kan jo det bli dyrt å finne ut av .
     
    eventuelt å høre med ett annet verksted , kunnskap og erfaring er ikke lik over alt og ingen mekanikere kan alt . inkludert meg selv.
     
    men som tidligere nevnt , det er ikke lett uten prøvekjøring og uten å ha koblet til diagnoseverktøy . så det eneste jeg kan bidra med er å prøve å komme på feil jeg tidligere har opplevd på disse bilene. utover det så må du besøke verksted eller skru selv. det er helt opp til deg.
  2. Like
    verksmester fikk poeng fra chriii i Subaru Legacy 2005 BP Automat 107000km, NAF-test: "Noe slakke i drivverk"   
    kontakten ligger på førersiden , programmet til subaru heter Subaru Select Monitor 3 (SSM3) . men om det går og bruke noen programmer som ikke kommer fra subaru vet jeg ikke.
    er kun dette orginalverktøyet jeg har kjennskap til :)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår