Misliker forum-tråder som hvor utfallet/konklusjonen ikke står.. det er bare å beklage! :)
Historien videre ble at jeg kjøpte jeg meg en "gjør-det-selv"-bok på Biltema og leste meg opp på og koblet av/på koblingene til dynamo og batteri. Alt så ut til å sitte godt og å være rent, men etter jeg fikk satt det sammen igjen, festet ekstra godt og brukt litt brukt litt 5-56 på batterikoblingene så startet bilen opp som en kule og batteriet viste 14 Volt når bilen gikk på tomgang.
..men så en ukes tid seinere på vei hjem fra jobb døde bilen plutselig på vei hjem fra jobb. Motoren stoppet og det virket som om all elektronikk i bilen sviktet. NAF-mannen som hentet bilen tippet det var en ødelagt dynamo.
Jeg fikk levert bilen inn til Snap Drive (jeg skulle faktisk inn til stor service der få dager seinere). De mente det var kontaktfeil i sikringsboksen på batteriet. Batteriet ble også byttet ettersom mekanikeren mente det var i såpass dårlig/slitt tilstand.
Etter dette har bilen fungert helt utmerket. Dvs, frem til denne uken. Da hadde bilen stått i ro i en ukes tid. Og da (som alltid gjennom de fem årene jeg har hatt bilen) var bilen helt utladet og måtte ha starthjelp. Så det er jo tydelig noe som gjør at bilen ikke lader skikkelig alltid eller noe som tapper den for strøm. Når jeg måler batteriet under tomgang viser den 14 Volt..