Jump to content
Bilforumet.no

durham

Bruker
  • Content Count

    9
  • Joined

  • Last visited

About durham

  • Rank
    Registrert bruker
  • Birthday 01/31/1970

Contact Methods

  • Bosted
    MR
  1. Jeg har en Hyundai Santa Fe 2007 med manuelt gir. Rett etter at jeg kjøpte den brukt hos forhandler, så sviktet clutch og svinghjul. Alt dette ble fikset på garanti. Jeg hadde kjørt 2900 av de 3000km på garantien, da jeg oppdaget problemene. Etter dette har bilen fungert prikkfritt, med unntak av en kortsluttet ledning til dieselpumpe i tanken. De siste to ukene derimot, så har det gradvis blitt mer og mer lyd i forbindelse med giring, særlig på lave gir. Samme lyd kommer ved gass-pådrag og så slipper, altså bremser på motor. Lyden kommer derimot ikke hvis jeg triller i nedover bakke, og bremser for å etterligne akselerasjon og nedbremsing. Ved jevn kjøring kommer ikke lyden. På meg virker det som om lyd kommer fra området i nærheten av girkasse, men jeg er ikke 100% sikker. Lyden er ikke skarp, den er litt sånn klikk-klakk-klikk-klakk, og det kan nesten virke som det er dødgang eller slarke i noe. Det virker også som om denne lyden blir mer tydelig i svinger, f.eks når jeg svinger i et skarpt kryss på lavt gir.
  2. Trenger forskjellig en Forester, og ser derfor på deler fra utlandet. Har funnet et par nettbutikker, men det kan være greit å høre hva dere andre har av erfaringer med butikker. Er det noen gode utelandske butikker som leverer rakst og skikkelig? Og er det noen som jeg for all del må styre unna?
  3. Jeg har nå funnet ut at karen er bilkyndig, og har jobbet på verksted. Jeg har snakket med han, og det viser seg at han kjenner til mansjetter som er ødelagt, og han hevder at det er dette som lager lukt siden fett havner på manifoil. Det viser seg også at han kjenner til lyd fra baksiden av motor. Dette er utløserlager på clutch og har alltid vært slik. Ikke noe farlig sier han. Dynamo hevder han må ha tatt kveld i løpet av de siste dagene. Han er ikke noe ivrig på å finne noen løsning, annet enn at han dekker kostnader ved bytte av akselmansjett.
  4. Takk for svar. Tipset om forbrukerportalen var midt i blinken. Her er siden som inneholder det mneste av det jeg trenger. http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_av_bil_fra_privatperson Jeg skal ta en telefon til selgeren, så håper jeg at vi kommer fram til en felles løsning.
  5. Den biten som plager meg mest er plystrelyden som selger hevdet var stein i bremsene, eller slitte bremser. Jeg har nå oppdaget at lyden er der når motor er varm, og at denne kommer fra baksiden av motor. - Som jeg skrev først så, så mener jeg at dette kan være clutch siden det lukter litt etter en stunds kjøring. Men jeg har også blitt fortalt at det kan være viskosekobling som er gåen. At dynamo kan se ut til å fungere svakt er også et punkt som er vanskelig for meg å sjekke ved vanlig prøvekjøring. Måtte faktisk lade batteri for å få den til å starte nå :( Har funnet fram NAF sin mal for reklamasjon, men er usikker på hvordan jeg skal formulere meg. Bør jeg ringe selger førs, eller er det best å holde seg til skriftlige saker?
  6. Jeg har nettopp kjøpt meg en 4wd stasjonsvogn av et merke som har rykte på seg for å være svært pålitelig. Siden det var langt for meg å kjøre for å se på bilen, så spurte jeg bileier om han kunne garantere at det ikke var noen graverende feil på bilen. Han bekreftet at det var helt feilfri bil, med kun små skjønnhetsfeil. Bilen er en 1999-mod og har gått ca 150.000. Til tross for avstanden reiste jeg allikevel for å se på bilen, og for å få med meg en kjøpekontrakt som jeg kunne bruke i banken. Det gav meg mulighet til å prøvekjøre bilen. Før prøvekjøring forteller eier meg litt om bilen, og forklarer at etter en tids kjøring så vil bremse på den ene siden begynne å pipe litt. Jeg prøver bilen en halvtimes tid, og finner ike noe annet enn akkurat den lyden som ble beskrevet. Jeg bestemmer meg for å slå til, bremseklosser skifter jeg selv Når papirer fra bank er i orden så drar jeg noen dager senere for å hente bilen. Etter omregistrering er det bare å sette banken i sving med å overføre penger. Men på vei hjem begynner jeg å bli litt urolig. Kvitrelyden er der i perioder, men ikke noe plagsomt. Og når jeg bremser så forsvinner lyden. Når jeg skal gjennom byen så blir det en del stopp i lyskryss og krypekjøring fram mot disse. Det viser seg at clutch ikke er helt enkel, og etter en tid så begynner det å lukte litt. Ikke mye, men litt. - Jeg åpner panser, og finner nå ut av kvitrelyden kommer fra motorens bakside. I området ved girkassen. Dette kan jo stemme med clutsj-problemer? - Jeg oppdager så at to av mansjetter på den ene framakslingen er ødelagt. Ikke mye, men nok til at det har blitt kastet ut litt olje/gris. - Neste dag oppdager jeg at start er litt problematisk, og når jeg nå sjekker med voltmeter så kan det se ut som om dynamo har dårlig effekt. Når jeg starter motor så øker voltstyrke med 1.5volt, men når jeg slår på diverse som trekker mye strøm, så er ladingen på under en 1/2 volt. Så til spørsmålet. Er det for seint for meg å heve kjøpet, jeg har tross alt ikke ført over noen penger ennå. Vi brukte NAF sin standard kontrakt, og her er det krysset av for at selger ikke kjenner til noen feil. Er det andre ting jeg kan foreta meg? Bilen er dessverre allerede omregistrert på meg. Takknemlig for alle gode råd.
  7. I følge selger så kan det være litt skade på "det som er innenfor karosseriet". Jeg regner med at det da kan være snakk om rammevangen? Hvis det er skade på denne, er det mye annet som kan være skjevt og forskjøvet? Hva skal/bør jeg sjekke når jeg får mulighet til å ta en nærmere titt på den over helga? Jeg håper virkelig at jeg kan ta utgangspunkt i den bilen som er kollisjonsskadet, siden den bare har gått litt over 100.000km, mens min gamle har gått 220.000. På den jeg har i dag, så må jeg skifte hjullager, bremser, frontrute, eksos, toppdekselpakkning, registerreim + +
  8. Hvis rammevange er skjev, har dette noe å si for evt EU-godkjenning på et seinere tidspunkt? Jeg er ikke helt sikker på om bilen er taksert, jobber med å få fatt i verkstedet som har tittet på den. Men i følge selger så er den "kjørbar" slik den er, og er kjørt til og fra verksted.
  9. Hei! Jeg har en corolla 1993 mod, med litt for mange problem til at jeg har giddet fikse på den, og nå blir den avskiltet. Jeg har via en kjenning fått fatt samme type bil, men denne er kollisjonsskadet i front, og litt bak. Denne Corollaen trillet ut av garasjen og ned en liten bakke, så har den fått noen skader som må fikses. Tenker å bruke min "gamle" bil som delebil, og så fikse opp den som har kollisjonsskader, siden denne har gått svært kort sammenlignet med min. Hvordan går jeg fram for å skifte forskjerm osv? Hva trenger jeg av verktøy? Det kan se ut som om det er litt skade på ramma innenfor skjerm. Hvor alvorlig er i såfall en skade her. Jeg har ikke fått sjekket dette skikkelig, men får sett på dette om noen dager når jeg evt henter bilen. Hva bør jeg sjekke her? Jeg har ikke mekket så mye bil før, men er relativt praktisk av meg og ikke redd for å skru på ting og tang.
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.