Gå til innhold

Magsell

Bruker
  • Innholdsteller

    1
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Magsell

  • Bursdag 07/18/1975

Contact Methods

  • Bosted
    Norge

Magsell's Achievements

  1. Det er fullt mulig å skifte ventiltetninger uten å ta av toppen, men siden det er en 16 ventiler, er det en smule trangt rundt fjærene. Derfor er det utrolig snedig å ha med en kompanjong til å stappe på plass låsene til fjærene.. Det er også litt knotete å få opp tetningene, siden det er trangt om plassen. Å bruke trykkluft er heller ikke nødvendig, da man bare må passe på at stemplet står på topp. Selvfølgelig må man ikke bryte for mye når man skal ha av låsene, da ventilene går på skrå ned mot stemplet. Edit: Etter å ha utført dette på min Mazda 626 GF, må jeg komme med en liten advarsel. Det viser seg at spesielt utgaven med 2.0 liters motor, har en tendens til å pådra seg ovale sylindre etter et langt liv. Dette lar seg lite trolig reparere med annet enn oppborring av sylindrene. Honing og skifte av ringer er sannsynligvis bare en kortvarig reparasjon av problemet. Uansett, jeg opplevde ihvertfall INGEN bedring ved å skifte ventil-tetninger. Når jeg tar ut pluggene ser jeg at det ligger olje oppe på stempeltoppene etter at bilen har stått en stund. Skal eksperimentere litt med diverse tilsetningsstoffer, og se om det kan bedre situasjonen noe. Kommer tilbake med en oppdatering. Edit2: Hadde en topp liggende å slenge, så jeg tenkte å prøve den også, siden alt tydet på at det var noe galt i toppen. Men det ga heller dårlig resultat, så det er uten tvil sylindrene det er noe galt med. Dette er noe snodig, da både jeg som selv er mekaniker, og flere av mine kompanjonger var 99% sikre på at det var noe galt i toppen. Tydeligvis klarer ringene å tette når den blir varm, men så fort den har stått og blitt kald, bruker den hinsides mye olje. Ingen annen utvei enn å skifte motor. Kjøper meg derfor en billig motor til en GE og stapper nedi. Moralen må bli som følger: Hvis det ryker noe sinnsykt av en Mazda med FP eller FS motor, så er det lite sannsynlig at det er ventiltetningene.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår