Gå til innhold

frankhovin

Bruker
  • Innholdsteller

    19
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om frankhovin

  • Bursdag 05/10/1974

Contact Methods

  • Bosted
    Buskerud

frankhovin's Achievements

  1. Dette er en generell advarsel mot Mekonomenverkstedet på Gulskogen, Drammen. Hold dere langt unna dette verkstedet. Jeg leverte inn en bil som hadde problemer med at temperaturen gikk i taket etter ti min. kjøring. I tillegg kom det bare kaldluft fra varmeaparatet/ac-en. Verkstedet brukte fra oktober 2011 til slutten av januar 2012 på å feilsøke, uten å finne feilen. De byttet både sensorer og diverse andre ting, uten at noe hjalp. Etterhvert begynte de å hinte om at det måtte være ECU-en, noe som kostet en 15-16.000,- å skifte. De hadde ikke noen diagnose som tilsa at det skulle være det, men de mente at "det måtte være det". Til slutt ble jeg lei og fikk bilen fraktet til et annet verksted (merkeverksted). Dette verkstedet brukte 2 timer på å diagnostisere og rette feilen. Hva feilen var? Vannpumpen var gåen. Her hadde altså Vidars Autorep brukt nesten fire måneder (!) uten å finne en feil som vel er så banal at selv en førsteårselev på bilmekklinja ville funnet den etterhvert. Og merkeverstedet (og sannsynligvis et hvilket som helst annet ordentlig verksted) fant feilen mer eller mindre umiddelbart. Resultatet var, for min del, en familie uten bil i 3-4 månder (inkludert jul/romjul), så og si utelukkende p.g.a. en nesten ufattelig inkompetanse hos verkstedet. Mekonomen har blitt informert, og har notert klagen på verkstedet, men i utgangspunktet vil de ikke ha noe å gjøre med verkstedene som bruker navnet deres (!). Anyway - dette er en advarsel til de som evt. skulle finne på å vurdere å bruke dette verkstedet: Ikke gjør det.
  2. Noen som har noen tips eller erfaringer til gode dekk til en -97 Golf stasjonsvogn? Det er mulig det ikke _er_ så mye forskjell på diverse dekkmodeller i forhold til bilmodeller, men hvis det er noen som er kjent for å være spesiellt gode - eller spesiellt dårlige - hadde det vært greit å vite det før jeg kjøper. Jeg har vært borti dekk jeg var både mer og mindre fornøyd med tidligere, montert på samme bilmodell.
  3. En streit lillebror, altså? Takk for svar :-)
  4. Seriøst? Ingen som vet eller gidder å si noe om dette?
  5. På BMW. Er dette svinedyrt? BMW sørger vel stort sett for at det ikke finnes annet enn orinaldeler, slik at rimeligere løsninger ikke eksiterer? Men noen her inne må vel ha gjort dette, eller evt. kjenner noen eller har hørt om noen som kjenner noen? Er det like ille som verstingeksempelet på 12.000 jeg hørte på en Mercedes?
  6. "Alle" bilfolk jeg snakker med har gjentatt om og om igjen hvor fantastisk BMW er, og tilslutt har jeg tenkt at jeg må ta en titt på noen brukte eksemplarer for å se om det er noe i det de sier mht. både kvalitet, driftssikerhet og det meste annet. Det jeg imidlertid lurer på: Det snakkes mye om 5-serie som stasjonsvogn og bruktbiler. Men hva er egentlig de relevante forskjellene på 5- og 3-serie bilene? Jeg ser f.eks. på et par 2002-mod. 318/320 turbo-diesel stasjonsvogner - er dette bare tullebiler sammenliknet med større BMW-er, eller ligger forskjellen(e) hovedsaklig i størrelsen på motoren og karosseriet?
  7. Heisann, Dere som har peiling og erfaring med Rover: Hvordan er de generelle servicekostnadene på disse, samt driftssikkerhet etc.? Jeg tenker spesifikkt på Rover 75 st.vogn, turbodiesel. De ligger jo rimelig lavt i bruktpris sammenliknet med en del andre, så jeg tenker at det må være noe galt med dem? Fine er de jo også, på en litt "gubbete" måte.
  8. Heisann, Har noen peiling på, eller erfaring med disse? Er ute etter en bil i under-hundretusen-kronersklassen, og da har jeg kommet over et par utgaver av denne som ligger litt under alternativene i pris. - Den ene er en 2001-mod. som har gått 186.000. Jeg prøvekjørte den i dag, og bortsett fra noe som sannsynligvis var ubalanserte hjul (forhandler skulle ta den til verksted) så var den veldig god å kjøre. Denne hadde litt småting - en bitteliten bulk her og der, og litt rust enkelte steder i motorrommet. Alle servicer er fulgt og dokumentert. - Den andre er også en 2001-mod. som bare har gått 135.000 (eller deromkring). Har ikke funnet ut om servicehistorikken på den ennå, men det vil vise seg. Ikke fullt så sexy farge - rød vs. svart - men den ser ellers fin ut. Har ikke prøvekjørt denne ennå. Det jeg lurer på er: Hvor idiotisk er det å kjøpe denne bilen av denne årsmodellen? Det er jo en vits å kalle det stasjonsvogn - den har knapt mer plass enn en sedan - men det er jo avhengig av hvor mye plass man trenger. Vil forskjellen i kjørelengde på disse to bilene ha stor betydning? Jeg er uvant med dieselbiler og de kjørelengdene som gjelder der, så jeg er litt usikker. Det er jo fortsatt ikke snakk om spesiellt høy km. stand (godt under 200.000). Er det spesiellt mange kjente problemer med disse bilene? Hva bør man evt. sjekke spesifikkt etter for å unngå å kjøpe noe som koster 50 lapper å fikse etter et halvt år? Tidligere tester har kritisert disse bilene for å ha mye dekkstøy. Er det spesiellt mer av det enn på andre biler i sammenliknbar klasse? En 9 år gammel bil er jo ikke ny, men det kan jaggu være forskjell på biler av samme alder også. Nå har disse vært her en stund, så det burde vel være mulig å ha et noenlunne overblikk over pålitelighetshistorikk o.l. Dessverre har ikke alfa-klubben noe åpent forum, så jeg kan ikke spørre der. Men det er kanskje noen her inne som har noen tips?
  9. Ah, vi kommer med en uttalelse og gidder ikke å svare på hvorfor. Supert. Tips: Når du kommer med slike "råd", og ignorerer oppfølgingsspørsmål, så er det faktisk bedre å ikke si noe i utgangspunktet.
  10. Uhm...JEG tar av? Som jeg skriver, så siterer jeg det vedkommende sa. Mulig han "tar av", men det er jo ikke mine ord eller meninger.
  11. Hva er problemene med V40 før 2001, da?
  12. Nei, det er ikke primært for å få god plass. Jeg har en Hyundai Accent 1.3 nå, så en V40 vil bli en stor forbedring. Og så trenger jeg en bil som klarer å trekke en liten henger innimellom, noe den 64-hesters motoren til Accenten ikke klarer særlig bra.
  13. Jeg har sett et par V40 diesel stasjonsvogner fra begynnelsen av 2000-tallet rundt omkring. Disse har jo ganske ok priser, så derfor tenker jeg at noe må være galt med dem? Har noen erfaringer med disse, fra denne perioden? Driftssikkerhet, servicekostnader o.l.? Jeg har ikke vært borti volvo siden gmale 240, og det var jo en annen verden (og for spesiellt interesserte, på mange måter). Andre biler jeg ser på i denne sammenhengen er Audi A4/A6, som jeg har inntrykk av har mye potensiellt dyre problemer i perioden 1998-2001. Hvordan er V40-en sammenliknet med disse?
  14. Jeg snakket nettopp med en som har jobbet på et merkeverksted, og hadde følgende å fortelle om Audi i perioden 1998-2001: - kvaliteten er overraskende dårlig. Det er den verste perioden av Audi og VW siden tidlig 70 tall. 98 til 01 modellene har utrolig mye problemer med basale ting som oljetrykk, smøring og unøyaktigheter i deleproduksjonen, samt små, men kostbare problemer med vindusheiser, sentrallåser, vannlekkasjer og ikke minst det elektriske anlegget. Og ikke snakk om automatkassene en gang, det er litt leit når en bil til 80.000 plutselig trenger en reparasjon som koster 50.000. Jeg ville ikke kjøpt en 98-01 Audi uten at den hadde kjørt langt, minst 150.000 km (for å avdekke alle fabrikkfeil) og at den hadde mange garantireparasjoner i historikken. Hvis den ikke har byttet coiler, vindusheiser, låsekasser, motorstyring osv før, så må du gjøre det etterpå. Det kan selvsagt gå helt fint, men du finner mange andre gode biler i samme prisklasse. Kanskje du har gjettet det allerede, men jeg ville styrt unna.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår