Jump to content
Bilforumet.no

Da9eI

Bruker
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

About Da9eI

  • Rank
    Registrert bruker
  • Birthday 12/29/1985

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    9-3
  • Biltype (eks Audi)
    SAAB
  • Årsmodell (eks 1995)
    2001
  • Motor (eks 1.6)
    2.2TiD

Contact Methods

  • Bosted
    Skien
  1. Orginale varmeren var defekt. Kjøpt ny, problem løst! :D Endelig varm bil en kald vinter morgen :thumb
  2. Har en saab 9-3 med orginalt montert dieselvarmer, nå nylig så fikk jeg installert et parkeringsvarmer-kit med relè og pumpe. I forventning at varmeren skal gå lengre en 5 min. Varmeren er av type Eberspacher, modell D3WZ. Den starter når den vil uten noe røyk e.l. Og når den går, så går den helt fint, men maks 5 minutter, så går den i "avslutte-modus" (stenger av dieselpumpen og går i nedkjøling). To ganger tidligere har varmeren bare slått seg av uten å gå i "stopp-programm" og produserer masse hvit røyk, både fra eksosrøret og under panseret på bilen. Etter at varmeren har slått seg av, går det ikke an å slå den på igjen, og det kan ta flere dager før jeg får startet den igjen (helt død). Da går den igjen fint i 5 minutter, og så "avslutter" den og ikke vil starte igjen. Akkurat slik som før. Noen som har kjentskap med disse? Dieselvarmeren har en ledning for diagnose, men hvordan "dekoder" man dette signalet? Jeg har mine mistanker at hjærnen er problemet, jeg har testet med å flytte drivstoffpumpen (dosier pump) fram til motor-rommet og egen tank uten nytte. Overstyre "på signalet". Jeg har også hatt hele varmeren ute av bilen, rengjort brenneren, testet gjødeplugg, testet begge vannsensorene og testet brennkammer\varmeføler. Alt er i orden... Jeg har planer om å kjøpe ny\brukt varmer av modell D5W, men hadde vært greit å finne ut hva som feiler den orginale. Håper det ikke blir for mye å lese... Erfaring?
  3. 2001 modell, gått 250k. Alt utstyr. 125Hk Er det noe spesielt som går gale på disse bilene? Har hørt noe om det olje-problemet, men mener det kun gjaldt noen av bensinmotorene. Har også lest at Saab 9-3 også har hatt en del problemer med bilene, og kommer dårlig ut på tester, noe spesielt? Er kjørt noe på saltede veier. Takker for svar.
  4. Diverse bilder: Akslingen, legg merke til at den er tykkere ytterst. (mot venstre) :( , stått slik en stund... (legg merke til løvet) Avstandsting? Husker ikke hva det heter når en gjenstand er tykk i den ene enden og tynn i den andre. Bedre vinkel av akslingen. Deler, u. lagrene Grunnen til at bilen ikke kan brukes :( . Restene av det orginale yttre lager. Lager som ikke passet til høyre, legg merke til senter-diameteren, orginalt ytterlager t.v. Samme som ovenfor, senterhullstørrelsesforskjel (puh) Bredden på lagrene var også ulike. Orginalt t.v., nytt ikke-passende t.h.. Ytterdiameteren var lik. Innersiden, merk at det indre lageret passet og står i. Så er det en tettering ytterst, denne var ulik, men passet. Front view. Diff. kardang? drivaksling? eller hva det nå heter... Sånn, får håpe det går. Bildene ble litt større en jeg trudde... :diespam:
  5. Har bytta det, eller rettere sagt, fått tilbake pengene for ett lagersett. Det føste hadde jeg allerede tatt i bruk (indre lager passet), mens det ytre passet ikke. Så det var ingen retur på det. Har nå et ekstre ytre lager! (som ikke passer) Jeg bestilte et nytt sett på mandag som vistnok skulle passe, men det var helt ulikt det som sto på og passet ikke. Har nå hørt hos en orginal forhandler (kostet dobbelt så mye), det kan hende de har noe som passer, får mest sannsynelig delen på fredag. Var noen her som ville ha noe bilder... skal se hva jeg får til :)
  6. Ny, og kanskje siste oppdatering: Har fått begge lagrene løs på venstre side, ett av de måtte knuses for å få vekk. Etter at jeg fikk det første lagret på plass finner jeg ut at det lagret jeg knuste er ulik det nye! Det passer ikke!
  7. Oppdatering: Mesteparten løsnet, nå gjenstår det bare å få ut akslingen og lagrene. Hvis disse er orginale og bilen har gått 324.000 km, så regner jeg med at de kan være vriene og få løs! Litt uvant på denne bilen, alt er liksom speilvendt!
  8. Der ble kompressor, slanger og luft-verktyøy (slagdrill?) kjøpt! Rett etter første inlegg, så kom jeg meg litt lengre, og fikk tilgang til "mutteren" som holder hele lagersatsen på plass. Denne sitter mellom akslingen fra diffen og det som man "setter hjulet fast i". Altså, denne mutteren vil IKKE løsne. Har sjekket om det er links eller ikke, vil fremdeles ikke løsne. På høyresiden så hindrer fjeringen moment, og på venstresiden så får man ikke nok plass for og vri mutteren. Bruker 80cm latmannsarm. Vurderer nå og faktisk bare trille bilen uti hagen og tippe den på siden for å få plass, sikkert vært det enkleste! Forsåvidt så har jeg snart nådd "verksted" -pris. Får se etterpå, har ringt en venn.. han kan ha noe fancy greier som kan hjelpe.
  9. Forsåvidt så tror jeg ikke det blir aktuelt før neste helg. Trenger verktøy. Nå gjenstår det bare å få bremsene på plass, heldigvis tok jeg noen bilder før demontering :D
  10. Da9eI

    Treg Turbo

    Har også en vectra 1.7td sående, regner med det er isuzu motoren du snakker om (sort topp, "TURBO" i rød skrift). På min, så lader den nesten ikke i det heletatt, og det eneste som er "output" er masse svart eksos. En av grunnene (på min bil) er gåen topp-pakning, samt at motoren har gått med gammel motorolje. Sistnevnte kan resultere i at shimmene (ventiler\topp) slites ned og ventilene vil ikke lenger åpnes like mye som de en gang gjorde, dermed mistet effekt. Jeg sier ikke at dette er dit problem, men i mitt tilfelle så er det så. Bilen er ikke i bruk lengre, men står parkert. EDIT: Forsåvidt så er bilen ungomskjørt, og har nesten 170.000 tilbakestillet km. (mao, ukjent)
  11. Hei Skal bytte begge hjullagre bak på min 87 Nissan Laurel 2.4. Det er delt bak-aksling. Det har seg sånn at jeg står fast, har kommet meg så langt som å fjerne trommel, bremser, alle skruer og står nå som et spørsmålstegn. I settet med nye lagre (pr hjul) er det to lager, et stort, og et som er litt mindre og ei pakning(?) + fett. Noen som har noe erfaring med dette? Hadde vært fint med bilder! Hjullagrene byttes på grunn av ulyd fra begge sidene.
  12. I våres så fikk jeg fikset A/C-en med et såkalt retrofit-kit, med ny gass, olje og nipler (bilen er eldre en 94, brukte såkalt R12-gass), MEN så lurer jeg på; den gassen som de har på, er det en helt vanlig R134a gass? (står på en klisterlapp i motor-rommet) Eller er det noe spesielt med den? Mener ganske sikkert på at hele "poenget" med retrofittingen er oljen, at den er litt spesiell. Så tenkte jeg om det går an å kjøpe en hvilken som helst "dunk" med R134a-gass UTEN olje, siden det allerede er olje på systemet (+ noe gjennstående gass), og bruke denne for å gjennfylle anlegget selv? Det har seg slik at nå nylig lekket gassen plutselig ut, A/C-en var ikke engang i bruk, og hadde ikke vært i bruk på flere dager, likevel lekket mesteparten ut mens jeg sto med huet nede i motorrommet for og se om jeg fant ut hva den suselyden var. Greit, bilen er gammel, enten så fungerer ac-en eller så fungerer det ikke, det blir alikevel ikke lagt i flere tusen kroner (igjen) for og få det fikset. Skal alikevel på verksted og se om de finner hvor det lekker v.h.a det der UV-greia, men for at det skal vises må anlegget være i "drift", noe det ikke var. Får håpe det ikke blir for mye å lese...
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.