Jump to content
Bilforumet.no

HMB2CV6

Bruker
  • Content Count

    5
  • Joined

  • Last visited

About HMB2CV6

  • Rank
    Registrert bruker
  • Birthday 05/05/1954

Contact Methods

  • Bosted
    Rakkestad
  1. Så var det bråstopp! Reg.reima røyk, stemplene slo skeive ventilene, og spørsmålet er: Er denne motoren som har runda 100.000km å betrakte som tapt, eller er det mulig å sette den i stand igjen. Dessverre ble ikke reg. reima bytta på 90.000km. Toppen: Kan se at ventilene er bøyd, det er merker på stempeltoppene, men kan ikke se skade på de overliggende kamakslene. 1) Må toppen slipes, eller er det mulig bare å kjøpe nye ventiler og andre smådeler? Hva må til for å få toppen brukbar igjen? 2) Er det påført toppen så store skader at det blir for dyrt å reparere? Hva skjer med disse toppene når reima ryker? Motoren: Kan veivakselen, rådelagre etc. bli så skadet at det er like godt å bytte hele motoren? Tipper det ikke er bare jeg som har vært bort i samme problemet med disse bilene der reg. reima ryker både før og etter skiftetidspunktet. Hører gjerne fra dere som har vært i samme situasjon. Hilsen MB
  2. Hei. Har en Elantra fra 1996 med 1,6L 16V motor. Radiatorvifta går kontinuerlig helt fra bilen startes og motoren er kald. På motorens høyre side, sitter 2 følere, den ene er blå og er skrudd fast til toppen. Jeg har forstått det slik at denne styrer kjølevifta, men om jeg tar av stikket, skal vifta stanse, men den fortsetter å gå. Releet i sikringsboksen er kontrollert og virker helt normalt. Hvor ligger feilen og hvor får radiatorvifta impulsen fra som setter den i gang?? Svært takknemlig for svar. MB
  3. Hei. Pressenter problemet her på Xantia-sidene: http://citroenakuten.com/ Hilsen MB
  4. Hei. Jeg trøbler så med å finne ut hvilken sensor som styrer instrumentet for vanntemperaturen på dashbordet i min Elantra. Jeg har en Elantra fra 1995/96 med Dohc-motor 1,6L. Kunne du ha gjort følgende: 1)Start bilen din og la motoren gå slik at nåla på vanntempmåleren begynner å gå oppover. 2) Åpne panseret, finn to følere på motorens høyre ende/side (sett forfra)som sitter under en firkantet utstikk av det sorte toppdekslet. 3) Den fremste har bare 1 ledning. Trekk ut denne og se om nåla har falt ned på C (Cold). 4)Husk å sette stikket inn på føleren igjen. Om du så gir resultatet av testen på denne tråden, så har vi løst alle verdens problemer:thumb Hilsen MB
  5. Hei. Jeg har akkurat kjøpt en Elantra 1,6GL, kjørelengde 135.000km, som har vært på EU-kontroll og fått noen feil påvist. Den har bl.a. for høyt CO-nivå, hele 8,4. I tillegg er vanntemperaturinstrumentet på dashbordet dødt. På DOHC-motorens høyre side (sett forfra) sitter det to følere montert i nærheten av termostaten, en liten forran og en større med blå krave i nærheten. På Hyundai i Sarpsborg sier de at det er den blå føleren som har kontakt med vanntemp. instrumentet på dashbordet og samtidig er føler for styring av forbrenningen. De påstår at denne er defekt og at denne feilen gir for høyt CO-nivå. selv tror jeg at det er den lille fremst som er føleren for instrumentet. Er det noen orakler på dette fora som har kunnskap på dette feltet og kan forklare om dette er rett eller feil. Takknemlig for svar. Hilsen MB
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.