Gå til innhold

Aleks 242

Bruker
  • Innholdsteller

    46
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Aleks 242

  • Bursdag 12/30/1988

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Hellbillies, Volvo
  • Modell (eks S4)
    230e w124
  • Biltype (eks Audi)
    Mercedes
  • Årsmodell (eks 1995)
    1989
  • Yrke eller sivil status
    Gift og småbarnsfar
  • Motor (eks 1.6)
    B230F
  • Fylke
    Buskerud

Contact Methods

  • Bosted
    Hokksund, Buskerud, Norway

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Hokksund

Aleks 242's Achievements

  1. hadde tenkt å foreslå patrol y60 eller landcruiser/4-runner jeg da, billige er dem ikke å kjøpe hvis du skal ha noe helt, og billige i drift er dem jo heller ikke, og delane er ikke billige. Men de tåler jo det aller meste. Hvis du ser på det på den måten at hvis du skaffer deg en billigere ''suv'' i ha (rav4, forester osv) vil jo drifta bli billigere men du vil mest sannsynelig trenge oftere deler hvis bruken er såpass tøff som jeg får inntrykk av :) er jo driftsikre biler de to andre og for all del, som sjelden trenger mye, men til hard offroad og hardt bruk ville jeg satsa på noe patrol, eller LC aktig :) men det er bare min tankegang da :)
  2. vært fryktelig treig med i legge ut noe nå, men servoslangen blei slengt i og sendt på etterkontroll. opasitet (avgass) var ok. servolekkasje ok kingboltlagre og forstilling ok. Stabstag ok. Dekk ok Det som ikke var greit var lys...hadde jo 3 tusinger i fronten som ikke blei godkjent i utgangspunktet Tok av den i midten siden de egentlig skal monteres parvis, men antall lux var fortsatt laangt over grensa. men det er jo ingen jobb. Den siste tingen som faktisk blei litt jobb var foringer i langsgåande armer mellom ramme og frontaksel. Armen har som dere ser to foringer i ene enden (den ene er her fjerna) som holder akselen i bilens kjøreretning. i andre enden sitter to foringer til, på hver sin side av karrosserifestet. i akselenden sitter foringane med såkalte 8.8 bolter. Dritet starta når den vesle metallringen inni foringa som bolten sitter gjennom bestemte seg for i heller bli med bolten rundt isteeden for å sitte igjen i foringa. Ringen er jo større enn hølet i akselfestet så fikk ikke trøkt den ut gjennom der heller. Den er ikke gjenga i ringen, bolten er bare halvgjenga og muttern på andre sia gikk greit av, men DRA DU TIL &%(/¤(%/& å bra tak ringen hadde på bolten! På førersida var det jo heldigvis grei plass til litt herjing og tilslutt blei bolten kappa med vinkelsliper. Å finne nye bolter derimot var visst ingen smal sak...som det meste annet... Nissan har jo selvfølgelig...men prisen.... nissan råda meg til å leite litt mere sjøl for å si det sånn...enden på visa blei faktisk wurth. Fikk faktisk en hel eske med 10 for 220kr... 22kr bolten er jo bare morro! :) Like jævlig var den ene foringa på andre sida og...samma greia, men denna gangen var det minimalt med plass pga akselen fra fordelerkassa og til foraksel, etter 3 kvelder med banning, skriking, og slagdrill på hodesia løsna faktisk jævelen fra ringen! :) så nye foringer blei smelt på plass og armene skrudd inn igjen, lykter pelt av og bilen godkjent uten en feil!
  3. Servoslange kom forrige uke, opptatte dager hittil, men denna uka blir nok resten tatt ;) slangen er alt inne så stort sett nedjustering av dieselpumpa som gjenstår. gikk ikke gjennom på opasiteten (røyktettheten) med 3.6%, men som 90% av alle gamle dieselbiler er vel trøkket skrudd opp av forrige eier.
  4. litt artig bilde av det nederste venstre kingboltlagret, Så fort jeg tok det ut av hylsa så drøss det kuler ut på bakken! beskyttelsesringen var det ingen tegn til... har vel gått i oppløsning. Forstilling ferdig og stabstag er tatt en ''død''l org til høyre, mapco stag fra mekonomen til 320,- i midten og ebay til 79,- inkl frakt til venstre ( identisk) blir gøy å se om det er forskjeller i levetid :) Da har bilen egentlig vært ferdig til eu ei stønn med unntak av servoslangen... Den består av en 30-40cm gummidel som er pressa i ei hylse som glir over i rør. Tenkte å høre på tess eller tilsvarende om dem kunne laga tel en ny gummidel og presse på siden jeg syns det var litt teit å skaffe hele ny kun for en 2mm lang sprekk. Men ingen hjelp å få så turen gikk til nissan. Resultatet var 2960,- + frakt fra holland, og ei uke i levering. Så sitter her og venter i vill spenning på melding nå :)
  5. Hoi, Får slenge ut litt om Patrolen da, kjøpt fra hedmark i 2012 for 50 laken, Bilen blei Sandblåst og hellakkert i 2010, har gått de første 18-20 åra i troms så har vært spart for mye salt. Motor er RD28T Tripteller og km-teller hadde stoppa på 396000 for maange år sia, så nærmer seg sikkert en halv mill etterhvert. Speedometeret er også litt artig: på tomgang viser den 40 km/t helt til det blir varmt nok i været eller kupeen...da ''plopper'' den med igjen til riktig... da hender det også at km-tellern vil virke...men bare til man slår av bilen igjen. Bilen blei kjørt hjem til hokksund og funka knall, eneste jeg beit meg merke i var at den var litt tungstarta, men litt må man jo regne med tenkte jeg. blei kjøpt i oktober og blei mer og mer vrien å starte jo kaldere det blei... var bytta motor i den ca når den blei lakkert. når det virkelig begynte å bli ett hælvette med start, begynte jeg feilsøking, bytta glødeplugger, releer, pelte alt fra hverandre og pussa, uten hell. Det jeg imidlertid ikke hadde fått med meg (første patrolen jeg har) var at det kun gikk strøm inn på den ene glødeskinna, altså til etterglødinga. Slang på strømmen til forglødinga og børsa gløda som en jøtulovn! 2-3 mnd etterpå sku kjerringa starte bilen på kiwien og alt tegn til liv forsvant...ingen strøm i dash, lys, starter... Etter litt forskning så hadde batteriet på sjaførsida sprengt ei celle, bytta det og alt fint. 3-4 uker seinere var det fullstendig klikk for starteren... vrei du om nøkkelen hørtes kun startreleet på innerskjermen ved høyre batteri, satt du lenge nok fyrte den plutselig. Sendte inn starteren til en i bøgda her som overhaler startere og dynamoer. Med ny innmat og børster slang jeg den inn igjen med skuffende resultat, samma dritet! viste seg jo da at det var een eeeneste kobling mellom releet og starteren jeg hadde glømt i sjekke...litt rens og alt flott! menmen... da er hvertfall starteren ''ny''. Hadde den opp på bukken rundt juletider, har alltid som vane og ta en service når jeg kjøper ''ny'' bil. men en gang hjula letta fra gølvet fossa det hypoidolje fra svivelhuset på passasjersia. på andre sia var det knusk tørt, så der var det trolig tomt. hadde virkelig ikke tid til det da og fylte på¨igjen og slapp den ned etter oljeskift og den leksa der. sommern -13 var fin og patrolen og, høstten blei det andre batteriet bytta, sammen med dieselfilter og olje og samma service tralten. Mars i år blei den litt tungstarta igjen og litt blå i eksosen første 4 min av turen i ca 4-5 dager... En kveld skulle jeg til vestfold og da varn jaggu tung! runda et kvarter med kjøring og voltmeteret viste plutselig bare 11 volt! pleier alltid å ligge på 13-14... etter 30 min - 9 volt, da var jeg på e18 og radioen forsvant, etter 40 min var det meste av lys borte og instrumentene gikk ''berserk''. spratt opp og ned som jojoer. da var nedre tall på meteret nådd...6 volt! Takk og lov for mekanisk dieselpumpe! vel hjemme igjen etter parkering i bratt bakke og igangtrilling, var det ut med dynamoen. Har stort sett hatt volvoer og annet med bosch dynamo og simple børster, men her har vi litt mer jobb, med bremsevakumpumpe i bakkant og greier, så dynamoen blei sendt til karen som fiksa starteren, 1200 for reingjøring og innlodding av nye børster kontra 5000 for en ny en gjorde meg ganske glad siden har den funka knall! Hadde eu kontroll i mai og fikk ei liste som var littegrann mere enn jeg hadde tenkt meg... Nevneverdige ting er jo (selvfølgelig) svivelhusa, kingboltlagre og lekkasje fra servopumpe... godt i gang med svivelhus på passasjerside nå, bruker sikkert en del lengre tid enn andre ville gjort, men jeg er litt i overkant nøye når jeg først gjør noe, så tar alt sammen, rubbel og bit når jeg først skal ta jobben. kjøpte sett på ebay med komplett overhalingssett begge sider untatt hjullagra, men dem er i god form foreløpig. Her er: Kingboltlagre Indre oljetetningsring innerst i aksel oljetetning mellom bremseskjold og hub Fetttetning bakkant av hub Rullelager og Oljetetning til akselhus Tetning og skraperinger til knokkel ett problem de fleste som skal ta denna jobben møter er to 53mm navmuttre med aaalt for liten plass rundt til ei vanlig pipe. Løsninga blei ei spesialpipe til akkurat dette formålet fra ebay. (250kr omtremt) Bildet er av ei vanlig pipe... ikke plass i måneskinn som dere ser. Svivel helt nedplukka og vaska, med nye fettkopper og kingbolt''hus'' nye kingbolter... De gamle (spesielt nedre) var helt utslitt, hadde til tider en sinnsyk ''wobbling'' i rattet mellom 70 og 90 km/t og aner meg at dissa er synderne. Lørdagen denna hælja gikk med på planering og fjerning av rustkaker på akselhuset, er utrolig hvor mye rust''hauger'' som kaker seg sammen mellom fastmonterte flater skrudd sammen med greit med moment!
  6. Hei, calipere bak til overnevnte modeller, noe som går om hverandre? trenger til w124 230'n min :)
  7. Hoi, allerede ved tomgang ( altså når bilen står stille ) viser speedo'n ca 35-40 km/t. holder seg ca 40 km/t over faktisk fart. Hallgivern eller speedon som mest sannsynlig har takka for seg? er visst ikke ett heeelt uvanlig problem skjønner jeg. er snakk om en 90 mod y60
  8. tja hørtes litt voldsomt ut, er bare plastikkhetta som er problemet, låsen er løs og vil egentlig ut...men plastikken sitter bom ;)
  9. Hei, bytter tenningslås på 230n men fåkke av den hardplasthetta som holder låsen på plass, den sitter jo som F! noen som har triks? er 90 mod hvis det er av betydning.
  10. hvis du har slitne børster eller batteria dine av en eller annen grunn har en volt eller 2 mindre enn dem vanligvis skulle hatt ( dårlig lading eller spenningstap av ett slag ) vil jo det vesle ekstra bassen drar der og da kunne senke spenninga nok til at f.eks coilen din eller andre ting får bittelitt for lite strøm. hvis du ikke finner ut av det, kjøp deg en kondensator ;) bare ett par tre fahrad hjelper ;)
  11. hadde akkurat det samma problemet med en 323. bytta fordeler og alt fint ;)
  12. enten skummer dieselen på en eller slags måte ( høres rart ut med nytt filter ) eller så snakker vi vel mest sannsynlig toppakning...?
  13. gløding er vel en grei ting å forsikre seg om at funker på dissa, kjøpte sjøl en 2.8 y60 som stod og gikk når jeg ankom, burde vel lukta lunta egentlig. var ett egenmekka glødeopplegg han hadde som ikke funka, men fikk lagt alt originalt igjen, og alt er flotters. har lest om flere som sliter med gløding her ;)
  14. når du først får start, går bilen helt fint da, eller fjusker og napper det?
  15. Volvo 745? Volvo 740 2.3 GL 1985, 396 000 km, kr 16 530,- - Kjører sjøl 745 som familiebil, billige deler, forholdsvis driftsikker, du sitter trygt, og er det først no gæli er det sjelden rakettforskning som skal til... eneste er jo at den skal ha kvota si med bensin ;) 0.8 går min på ved fin kjøring på sommern. ca litern i 20 minus.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår