Snorre Skrevet Mai 18, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2003 Tenkte jeg skulle skifte olje og filter på min 86mod 325i e30! Lurer på hva slags olje som er best for motoren mineral eller syntetisk olje? Noen som har noen gode råd sikkert! M-hilsen Snorre:cool: Siter <1990 Audi 200 TQ 20V> * <1986 Bmw-325i> Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kris Skrevet Mai 18, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2003 Viskositeten er viktigere, 15W/40-50) er det motoren skal ha for å trives maksimalt. Du kan da velge en så dyr olje som du vil, alt etter lommeboka. Men dette er jo en gammel motor, så jeg ville nok gått for en mellomdyr olje f.ek.s Castrol GTX 3 Protection eller Castrol GTX (Begge 15W/40). Uansett er det viktig med litt tykkere olje så minimerer du tikking, får mindre oljeforbruk og unngår at oljen lekker ut alle mulige steder fordi den er så tynn. Om du ønsker en mere utførlig diskusjon om motorolje, så start en tråd på http://www.bmwccn.no sitt forum, evt. søk etter "olje" så får du masse treff fra tidligere diskusjoner. Motorolje er noe som folk aldri blir enige om uansett... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mykle Skrevet Mai 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2003 Jeg bruker Mobil1 5w-50 på min 86 325. Denne har iallefall fungert meget bra. - Chris Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sven Skrevet Juni 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2003 Uansett er det viktig med litt tykkere olje så minimerer du tikking, får mindre oljeforbruk og unngår at oljen lekker ut alle mulige steder fordi den er så tynn. Jeg bruker helsyntetisk Statoil Lazerway 5w-40. Den fungerer tilsynelatende utmerket i min motor (325i-86), men på den annen side: ville jeg merket hvis den ikke gjorde det? antakeligvis men da over lang tid. Den bruker endel olje men det er nok fordi motoren har noen km bak seg. Fordeler helsyntetisk olje i forhold til mineral / delsyntet: varer lenger, tåler mer varme, er stabil over et bredere temperaturområde, fordamper mindre enn mineralolje. Det som fordamper setter seg innvendig i motoren som bek / koks. Ta en titt under oljelokk / ventildeksel. Syntetolje er ofte ikke tynnere enn mineral. Dette er en utbredt misforståelse. Eks: 15w-40 mineral og 5w-40 helsyntet. Begge disse oljene har omtrent lik viskositet (tykkelse) ved driftstemperatur. Derfor lekker ikke motoren mer ved bruk av syntetolje. Mineraloljen er tykkere ved kald tilstand, dette er en ulempe om vinteren. Se også bak på flasken: Syntetoljer har ofte Porsche merking, Bmw longlife osv. Dette er ekstraordinære krav som mineral og delsyntet oljer ikke klarer. Ved bruk om sommeren kan det være en fordel med høyere første tall. Dette pga at oljen da er noe tykkere ved oppstart av motor. Allikevel mener jeg det er best å bruke 5w-40 istedenfor f.eks 15w-40 pga. ovennevnte fordeler med syntet. mvh Sven Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sirdude Skrevet Juli 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2005 Jeg bruker helsyntetisk Statoil Lazerway 5w-40. Den fungerer tilsynelatende utmerket i min motor (325i-86), men på den annen side: ville jeg merket hvis den ikke gjorde det? antakeligvis men da over lang tid. Den bruker endel olje men det er nok fordi motoren har noen km bak seg. Fordeler helsyntetisk olje i forhold til mineral / delsyntet: varer lenger, tåler mer varme, er stabil over et bredere temperaturområde, fordamper mindre enn mineralolje. Det som fordamper setter seg innvendig i motoren som bek / koks. Ta en titt under oljelokk / ventildeksel. Syntetolje er ofte ikke tynnere enn mineral. Dette er en utbredt misforståelse. Eks: 15w-40 mineral og 5w-40 helsyntet. Begge disse oljene har omtrent lik viskositet (tykkelse) ved driftstemperatur. Derfor lekker ikke motoren mer ved bruk av syntetolje. Mineraloljen er tykkere ved kald tilstand, dette er en ulempe om vinteren. Se også bak på flasken: Syntetoljer har ofte Porsche merking, Bmw longlife osv. Dette er ekstraordinære krav som mineral og delsyntet oljer ikke klarer. Ved bruk om sommeren kan det være en fordel med høyere første tall. Dette pga at oljen da er noe tykkere ved oppstart av motor. Allikevel mener jeg det er best å bruke 5w-40 istedenfor f.eks 15w-40 pga. ovennevnte fordeler med syntet. mvh Sven Heisann ser ay du bruker 5w40 på din bmw.. spm er så.. kan jeg bruke 5w40 på min 320i? har Mobil1 5w50 på han nå, men tenkte jeg skulle etterfylle,,, går d ann å etterfylle me 5w40? eller MÅ det være samme merke? og MÅ d være 5w50? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knet Skrevet Juli 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2005 Redline er oljen som skal brukes! De gamle M20 motorene er ganske kresne på oljen, så kjør med skikkelig kvalitet (Redline). Viskositeten kommer litt ann på hvordan du kjører, og hvordan tempraturer du kjører i. Her står litt nyttige ting om valg av motorolje: Bimmerforums Her er en link Bmw E30 Network OBS! linken er bare for hvilken olje som skal brukes i gearkasser... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.