Gå til innhold

Problemer med bensintilførsel..

Ranger emnet


virtual

Anbefalte innlegg

Har i den siste tiden fått problemer med bensintilførselen..

Når det blir litt fuktig ute, stopper pumpa (masterpumpa) helt opp, og bilen stopper, det har bare skjedd en gang da jeg har kjørt, ellers har det skjedd når jeg skulle starte bilen.

 

Er dette en klassisk feil som er enkel å fikse, eller er det en litt mer komplisert sak?

Har sjekket alle relèene i sikringsboksen, og alle er helt ok.

Den forrige eieren av bilen skiftet faktisk bensinpumperelè et halvt år før jeg kjøpte bilen..

 

Litt irriterende å ikke kan stole på bilen når jeg skal kjøre langt :(

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner frustrasjonen din..

Her ville jeg feilsøkt litt mer...

Dette er en B230E? ikkesant?

 

Står relèet i "på" posisjon, selv om pumpa ikke går? (skal høre det klikker når du vrir tenningsnøkkelen til start)

 

Målt speningen ut av relèet? (Mellom Relè og jord)

 

 

Her er litt annen feilsøking:

Mål spenningen mellom de to kontaktpunktene på pumpa når bilen stopper/ ikke starter. Pumpa skal ha 12V +/- opptill 1,2V. Det er mulig du må dra nøkkelen så langt så starteren går rundt for å "teoretisk" få igang pumpa, hørt litt varierende meninger om når pumpa starter på tenningsbryteren.. alt fra"tenning" til "Start" :) Min F-motor starter ikke pumpa før jeg drar rundt starteren... Så er det sagt! :)

 

Har du ikke spenning (da er du spart mange penger!) eller veldig lav spenning over punktene, så ligger feilen FØR pumpa. Da må du gå over ALLE jordinger, og koblinger som leder strøm til pumpa, inkludert koblingene på pumpa. Isoler med Krympestrømpe der det er mulig etterpå. (Mulig du må pusse litt i gods/karosseri/kontakter... god kontaktflate er viktig!)

Dette er rimeligste løsning/feisøkinga mener nå jeg. Koster deg max 100,- i klemmer og krympestrømpe.

 

Håper det hjelper litt deg på vegen.

 

Bare spørr om du lurer på noe, dette man har forum for! :)

 

Mvh

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor kommer man til den pumpa som sitter i tanken på 740 sedan ?

 

ta ut trekket i bagasjerommet, da skal du se en hvit luke under hattehylla. Skru opp, og du står midt i bensin-jungelen.

Skal være et "lokk" du kan skru opp der, på selve tanken, hvor det går et par ledninger + 1 el to bensinslanger gjennom. Skru opp den, og pumpa følger med opp på armaturet festet til "lokket" :)

 

Jeg har aldri åpnet min, men lest hvordan du gjør det i Haynes-håndboka.

 

Tankmåler og pumpe skal være på samme delen du trekker opp, så vær forsiktig.

 

mvh

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plagdes sinnsykt første gang jeg skulle ta ut måleren/pumpa som er inni tanken på min bil.. De fleste slangeklemmene, er festet fra undersiden, og det er litt vanskelig å komme til med mindre man har bukk, noe ikke jeg hadde for øyeblikket.

Og når man skal sette pumpa inn igjen, har man en gummipakning som er rundt, som er sinnsykt vanskelig å få på rett, men så lenge man bruker godt med smurning, så går det bra :)

 

Angående feilen jeg har på bensinpumpa, skal jeg legge opp direktespenning fra en bryter i bilen, midlertidlig til jeg kommer til verkstedet til pappa, der jeg kan feilsøke skikkelig.. Lå utenfor leiligheten min igår under bilen, der det var en stoor dam med masse is og snø :(

 

Det skulle vel bli funksjonibelt med direktespenning?

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plagdes sinnsykt første gang jeg skulle ta ut måleren/pumpa som er inni tanken på min bil.. De fleste slangeklemmene, er festet fra undersiden, og det er litt vanskelig å komme til med mindre man har bukk, noe ikke jeg hadde for øyeblikket.

Og når man skal sette pumpa inn igjen, har man en gummipakning som er rundt, som er sinnsykt vanskelig å få på rett, men så lenge man bruker godt med smurning, så går det bra :)

 

Angående feilen jeg har på bensinpumpa, skal jeg legge opp direktespenning fra en bryter i bilen, midlertidlig til jeg kommer til verkstedet til pappa, der jeg kan feilsøke skikkelig.. Lå utenfor leiligheten min igår under bilen, der det var en stoor dam med masse is og snø :(

 

Det skulle vel bli funksjonibelt med direktespenning?

 

funker nok greit det, men får håpe ikke pumpa suger så mye strøm at da går varmt... da smelter fort en ensom "liten" bryter. :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler sterkt på at pumpene stemmer overens, FT-pumpa leverer sikkert litt mer bensin kan jeg tenke meg til :P

Har du sjekket at pumpa som er i tanken din fungerer? Det er ofte årsaken til at hovedpumpa begynner å lage ulyder..

Husker engang jeg fikk tak i en annen tankmåler, skrudde den i å var spent på om det fungerte.. Men nei, tankmålerinstrumentet løp løpsk og det ble en sinnsykt stygg lyd av hovedpumpa..

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Hvordan kan jeg sjekke om tankpumpa fungerer da? Er da så dyrt for ny å :(

Kan bruke oljefiltertang på denna plastikk tingen har jeg hørt..

 

go dag magnus!:)

 

en kompis av meg sleit med samma problem som deg på en 740 Turbo, der var det pumpa i tanken som hadde gitt opp...! masterpumpa måtte jobbe ekstra hardt for å holde bensin-mengden/trykket oppe, og den kutta ved skikkelig gasspådrag over 3500 omdr...

 

kan vel stikke et rør/slange ned i tanken å høre om den pumpa i tanken søyer noe, gjør den ikke det, så er det vel et tegn på at den finito!

 

er vel ikke uvanlig at pumpa i tanken tar kvelden...! nypris på pumpa i tanken er vel rundt 1000-1500,-

 

ta en telefon til volvo eller bcb i brummundal, de har pumper og priser...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅ har jeg funnet ut hva feilen er :)

Det er en halvgiver i rotoren.. Det er en transistor som blir påvirket av et magnetfelt som kommer når kammen er på et visst punkt, når den åpner, sender den pulser til hjernen, og coilen.

Uten denne slutter bensinpumpe og coil å fungere.

Fikk den prutet til 290,- kr eks. mva på Autoparts :)

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår