[kj] Skrevet Mai 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2003 mange som spør hva man skal med en kondesator koplet på strømmen... jo, det er for og få mer stabil spenning, ikke sant?? rundt 14v, eller ere mer?? har sett kondesatorer på 20v, 0.5farad... vurderer kondesator i anlegget mitt, men vil vite litt mer først...!!! help us out here ppl Siter Arbeidslyst kom treng deg på - her skal du motstand finne!! Hurra for sjokolademusa! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spewster Skrevet Mai 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2003 0.5 Farad er for lite.. Jeg mener du burde ha minst 1.0 Farad for at den skal ha noe "virkning" Siter 01' VW Polo Edition 98' Ford Courier 1.3 (SOLGT) 86' VW Golf GTI-T (prosjekt) 00' Audi A4 1,8 Turbo (SOLGT) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Mai 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2003 Originally posted by [kj] mange som spør hva man skal med en kondesator koplet på strømmen... jo, det er for og få mer stabil spenning, ikke sant?? rundt 14v, eller ere mer?? har sett kondesatorer på 20v, 0.5farad... vurderer kondesator i anlegget mitt, men vil vite litt mer først...!!! help us out here ppl Blir vel litt feil å si at den skal holde en stabil spenning, tenk deg heller at du har et stort sinna anlegg og skal spille høyt for å imponere jentene eller plage de i gata, så trekker forsterkerene sykt mes strøm, og ved kraftige basslag så trenger forsterkerene "rask" strøm noe som ikke alltid batteri eller dynamo klarer. Da kommer kondensatorene inn som gir denne eksra dyttet. Dette kan være reddningen for å bevare subb'ene dine da ikke forsterkerene klipper og skyter inn med likespenning og så blir bassen bedre... Siter Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges! AutoDB AD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[kj] Skrevet Mai 13, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2003 men kondesatoren har da ikkeno med strøm og gjøre... assa strøm = A (amper) spenning = v (volt). så det den da gjør er og holde en jevn spenning til forsterkeren slik -> ---------------- istedet for slik----.---------.----'-.''''''''----- ikkesant??. for kondensatorer er jo laget slik at de lades opp og holder en jevn spenning... (lærte det på elektro'n). Siter Arbeidslyst kom treng deg på - her skal du motstand finne!! Hurra for sjokolademusa! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
borabora Skrevet Mai 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2003 Både du og Wabby har rett.... Blir kortere vei og hente strøm for å si det sånn. Og gjør at det blir bedre lyd. Bentestuen har en til salgs om du ikke har forresten, tror den ikke er solgt. Siter Vento, Golf 3 xMk3 "tdi" xS3X 2 DIE 4 xA4 tEqUILA xStreetdreams Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[kj] Skrevet Mai 13, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2003 hmmm hvor mye tror du jeg trenger da?? har ikke helt fått tak i farad betydningen enda.. vet bare at det er måleenheten... Siter Arbeidslyst kom treng deg på - her skal du motstand finne!! Hurra for sjokolademusa! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
borabora Skrevet Mai 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2003 Originally posted by [kj] hmmm hvor mye tror du jeg trenger da?? har ikke helt fått tak i farad betydningen enda.. vet bare at det er måleenheten... Tja, er vel for mye den kan lagre..... 1 Farad holder det.... Iallfall hvis du ikke skal ha alt verst ellers oxo. Siter Vento, Golf 3 xMk3 "tdi" xS3X 2 DIE 4 xA4 tEqUILA xStreetdreams Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Mai 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2003 OBS OBS... Ved kjøp av store Kondensatorer som er utladete så må du kople den til med en real feit motstand i mellom på 5W eller noe, dette gjør du i noen minutter slik at kondensatoren har ladet seg noe, og så kopler du den til helt vanlig. Ellers vil den suge til seg så mye strøm at sikkringer på gjerne 50 Amp kan ryke. 1F er tross alt en veldig stor karramell :D Siter Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges! AutoDB AD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[kj] Skrevet Mai 13, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2003 hehe... tror ikke jeg trenger mer enn en halv farad... har jo bare 1 sub og 3veis komp syste,m.... men hvordan blir det med spenningen på dette greiene der?? den kondesatoren som bukkebakken og co hadde i russebilen var 0.5f, og 20v... ekke d litt mye da? Siter Arbeidslyst kom treng deg på - her skal du motstand finne!! Hurra for sjokolademusa! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
borabora Skrevet Mai 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2003 Originally posted by [kj] hehe... tror ikke jeg trenger mer enn en halv farad... har jo bare 1 sub og 3veis komp syste,m.... men hvordan blir det med spenningen på dette greiene der?? den kondesatoren som bukkebakken og co hadde i russebilen var 0.5f, og 20v... ekke d litt mye da? Neida, men har vel tenkt å ha mer senere.... ;) På de det er måler på så er det 12-14 når det er opplada... Siter Vento, Golf 3 xMk3 "tdi" xS3X 2 DIE 4 xA4 tEqUILA xStreetdreams Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[kj] Skrevet Mai 13, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2003 hmmmm skal prøve og bygge noe pent i NX'n.. så får se hva det blir... men må få testa den 12" min onkli.. er jo god for 1300watt jo... hehe husker ikke RMS men er rundt 800/900 mener jeg... så må jo ha en forsterker m tiden som dytter litt;) Siter Arbeidslyst kom treng deg på - her skal du motstand finne!! Hurra for sjokolademusa! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Mai 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2003 Vil bare nevne de kondensatorene jeg bruker på forsterkeren hjemme, 25V og 220000mikroFarad x 4. Vesentlig raskere enn én stk. med tilsvarende verdi. Man skal ikke henge seg opp i spenningsspesifikasjonen utover det at den må være høyere eller lik arbeidsspenningen. Det har seg slik at energien en kondensator lader er lik spenning * kapasitans. Elfa, 25V, 220000mikroFarad Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet Mai 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2003 Det har seg slik at energien en kondensator lader er lik spenning * kapasitans. [/b] E = 1/2*C*U^2 mener du vel.... Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Mai 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2003 Originally posted by TG1 E = 1/2*C*U^2 mener du vel.... Bra, husket bare prinsippet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet Mai 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2003 Originally posted by Orb.Net Bra, husket bare prinsippet. Ville heller satset på et optima bateri eller noe lignende for å få nok strøm til forsterkeren.. Siter For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg