PerryZaphire Skrevet Januar 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2006 Jeg sitter å tenker litt Jeg hadde en Macrom M1A.1000D monoblokk... den har 2 tilkoblinger for sub(ere) .. Slik jeg har forstått så er den slik at hvis du kobler på 1 stk. 4 ohm element på den ene utgangen så blir det 4 ohm mono... kobler du 1stk. 4 ohm element på hver utgang så får du 2 ohm mono.. Sett at jeg har 1stk. pioneer ts-w3004spl da ..åssen kobler jeg den da slik at jeg får 2ohms belastning ¨på monoblokka? Haster litt... Siter Perry Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superthomas Skrevet Januar 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2006 Paralellkobler to 4 ohms subber på samme tilkobling. De to tilkoblingene på macrom forsterkeren er paralellkoblet inni om det er en monoblokk (som du skriver det er). Med andre ord må du kjøpe deg enda en sub. Korrigere meg selv: ts-w3004spl er vel en dobbeltspolesub, 4+4ohm? Bare paralellkoble disse to så er du jo der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerryZaphire Skrevet Januar 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2006 ikke at jeg helt skjønte om du ga meg noe info der eller ikke men ja det er en monoblokk ... og den har 2 utganger/tilkoblinger kobler du 2 stk. 4ohms elementer på hver utgang (tradisjonellt + og - på + og -) så får du 2ohms last på monoblokka. Det jeg lurer på er hvordan koble med 1 stk. pioneer 3004spl som er på 2x4ohm slik at jeg får 2ohms belastning.. tegning på det? Siter Perry Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lohelle Skrevet Januar 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2006 om det er 2 stk 4 Ohm spoler så kobler du vel bare den ene spolen på det ene uttaket ( + / -) og den andre spolen på det andre uttaket (+ / -) det er vel bare dobbelt sett med tilkoblinger på forsterker for å forenkle tilkobling ved paralellkobling vil jeg tro... correct me if I'm wrong edit: se denne! http://www.macrom.it/IMG/pdf/Manual-M1A1000D.pdf Siter BMW 525DAT -01 Bilstereo kommer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superthomas Skrevet Januar 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2006 om det er 2 stk 4 Ohm spoler så kobler du vel bare den ene spolen på det ene uttaket ( + / -) og den andre spolen på det andre uttaket (+ / -) det er vel bare dobbelt sett med tilkoblinger på forsterker for å forenkle tilkobling ved paralellkobling vil jeg tro... correct me if I'm wrong edit: se denne! http://www.macrom.it/IMG/pdf/Manual-M1A1000D.pdf Det jeg mente, bare skrevet mer forståelig :rolleyes: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lohelle Skrevet Januar 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2006 jupp! og forsterker "ser på" et element med 2 stk 4 Ohm spoler som 2 stk elementer på 4 Ohm.. så det er bare å følge DET eksempelet.. Siter BMW 525DAT -01 Bilstereo kommer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerryZaphire Skrevet Januar 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2006 er ikke istand til å tenke praktisk uten å sitte med sakene i henda her nå men :P Ok... får se om jeg har skjønt det her nå... Hvis jeg kobler slik så vil monoblokka se 2ohm hvis jeg kobler ett 2x4ohms element slik right? Siter Perry Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lohelle Skrevet Januar 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2006 DVC = dobbel talespole? så på komplett/norek at dette elementet har dobbel talespole.. så da kobler du + og - på ene spolen på subben til + og - på venstre uttak på forsterker. Og så kobler du + og - på den andre spolen på subben til høyre + og - uttak på forsterker EDIT: KORREKT PÅ BILDET! Siter BMW 525DAT -01 Bilstereo kommer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerryZaphire Skrevet Januar 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2006 dvc er dual voice coil ja :) ok... da har jeg fått svar... burde ha visst dette men har aldri tenkt på å bruke dvc elementer så turte ikke å gi noe tips til innehaver av monoblokka ;) Siter Perry Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HagZor Skrevet Januar 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2006 øøhmm. hvis du foreksempel vil ha to 4 ohms elementer ned til 2 ohm så må du vel seriekoble?... det vil si at du serie kobler spolene på subben din. hvis du tar fra + på forsterkeren til + på den ene spolen og - fra samme spole til + på den andre spolen og - fra den sistnevnte spolen til - på forsterkeren. men da må du huske på at du må brokoble forsterkeren din også. hvis du skjønner meg riktig:P Siter FAEN: copsen kom me handcops å så sa jeg bare hvatthefak:P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lohelle Skrevet Januar 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2006 du har vel nå beskrevet hvordan du får to stk 2 Ohms elementer til å bli 4 Ohm.. Du paralellkobler for å få 2 Ohm av 2 stk 4 Ohms elementer.. Måten du beskriver vil vel gi 8 Ohm Siter BMW 525DAT -01 Bilstereo kommer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hifonic Skrevet Januar 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2006 øøhmm. hvis du foreksempel vil ha to 4 ohms elementer ned til 2 ohm så må du vel seriekoble?... det vil si at du serie kobler spolene på subben din. hvis du tar fra + på forsterkeren til + på den ene spolen og - fra samme spole til + på den andre spolen og - fra den sistnevnte spolen til - på forsterkeren. men da må du huske på at du må brokoble forsterkeren din også. hvis du skjønner meg riktig:P Dette er feil.. Seriekobling ville gitt 8ohm Siter -'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass -'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger Team Lydtrykk.no avd. Finnmark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerryZaphire Skrevet Januar 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2006 øøhmm. hvis du foreksempel vil ha to 4 ohms elementer ned til 2 ohm så må du vel seriekoble?... det vil si at du serie kobler spolene på subben din. hvis du tar fra + på forsterkeren til + på den ene spolen og - fra samme spole til + på den andre spolen og - fra den sistnevnte spolen til - på forsterkeren. men da må du huske på at du må brokoble forsterkeren din også. hvis du skjønner meg riktig:P paralellkobling heter det om du skal koble 2 st. 4ohm til 2ohm. Siter Perry Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg