505v6 Skrevet Januar 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 hmm...Ja...jeg skjønner litt bedre nå. Dropper vel den mono(lettvinne) løsningen...blir kanskje litt mindre problematisk å kjøre i stereo ja!! Da får man prøve å leke seg litt med glassfiber å se hvor stor kasse man kan får til på hver side!! Hehe!!! happyhappy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zettie Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Husk at all lyd er subjektiv, så det som passer "alle andre" trenger ikke passe deg. Du kan jo forsøke selv med midbassen i mono, bør jo ikke være det store problemet å teste ut bare du får lånt deg en midbass å prøve med :) Er du som skal lytte på anlegget, så hvis du da finner ut at det ikke har noe å si for din del så er det bare å tute på i mono så mye du bare ønsker :) Siter Fra FWD vs RWD: Originally posted by venague Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TransMedia Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Synes ikke du behøver å droppe løsningen under/i hanskerommet som sådan, men du bør ikke la den spille høyere enn max. 120 Hz om du setter noe der, uansett mono eller stereo... så får du se hva du får plass til der. :) Har da sett 12" i hanskerommet... Citroen BX 1983-86' modell hadde en løsning med en dobbeltspolet 6" Audax-bass i lukket kasse under hanskerommet som spilte udelt langt opp i mellomtonen, før en 2,5" kondiskant på hver side av dashbordet spilte fra ca. 2000Hz og oppover. De gikk over til en 5,25" i hver dør fra 1987...;) Siter www.transmedia.no www.transthule.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsychoPat Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Det jeg har hos meg er at jeg i spilleren har 4-veis deling med mulighet til å gjøre korrekte bandpass-innstillinger som er nødvendige for dette.I ett oppsett med forsterker som kun har enten HPF eller LPF kan det være gunstig å enten: a) benytte spilleren som ett filter og forsterker som ett annet. La filter i spiller dele av i ene enden av skalaen og bruke filteret på forsterkeren til å dele av i andre enden. b) kjøpe ett passivt filter som man benytter i tillegg i ene enden av bandpass-området. Du har jo ett "midpass"-filter som kan benyttes, jeg vet ikke hvilke muligheter det gir på akkurat din forsterker, men det høres jo ut som ett standard bandpass-filter som kan benyttes slik at både LPF og HPF-innstillingene på forsterker blir gjeldende. Du får fortsatt ikke delt mellomtonen og diskanten ulikt fra CDspilleren... Jeg skjønner at man kan sette på et delefilter foran hvert element, men dette er vel en ikke-optimal løsning? Siter Mvh Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zettie Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Du får fortsatt ikke delt mellomtonen og diskanten ulikt fra CDspilleren... Jeg skjønner at man kan sette på et delefilter foran hvert element, men dette er vel en ikke-optimal løsning? Det som er cluet her er jo at man benytter en kanal for hver bit, altså 7 kanaler eller flere totalt (merk at frekvenser er bare eksempelvis): 1. Diskant venstre - HPF: 2,5kHz - 18dB/okt 2. Diskant høyre - HPF: 2,5kHz - 18dB/okt 3. Mellomtone venstre - LPF: 400Hz, HPF: 2,5kHz - 18dB/okt 4. Mellomtone høyre - LPF: 400Hz, HPF: 2,5kHz - 18dB/okt 5. Midbass venstre - LPF: 80Hz, HPF: 400Hz - 18dB/okt 6. Midbass høyre - LPF: 80Hz, HPF: 400Hz - 18dB/okt 7. Sub - LPF: 80Hz - HPF: Passthrough ved lukket eller SubSonic ved portet. Altså ett fullaktivt oppsett. Har man ett frontsett med delefilter fra før, så kan man skippe litt av forsterkeriet: 1. Frontsett venstre - HPF: 400Hz på front fra cd-spiller - HPF fra forsterker 2. Frontsett høyre - HPF: 400Hz på front fra cd-spiller - HPF fra forsterker 3. Midbass venstre - LPF: 400Hz (rearutgang cd-spiller), - LPF på forsterker samt to små trafospoler for HPF rundt 80Hz 4. Midbass venstre - LPF: 400Hz (rearutgang cd-spiller), - LPF på forsterker samt to små trafospoler for HPF rundt 80Hz 5. Sub - LPF:80Hz - kobles til via Y på rearutgangen - LPF på forsterker er eneste filter som trengs. Så da, med en femkanals forsterker kan du da kjøre 2,5-veis front + sub ved hjelp av korrekte spoler. Enklere delefiltre finnes ikke og dem fungerer helt greit til sitt bruk. Dette ble skrevet i hu og hast, så hvis det er noe feil får vi skylde på det :D Siter Fra FWD vs RWD: Originally posted by venague Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zettie Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Glemte det forøvrig, men med min cd-spiller kan jeg avsette 4-veis, altså ett kanalpar til diskanter, ett til mellomtoner, ett til midbasser og ett til sub. Eneste er jo selvfølgelig at man trenger ledige kanaler på forsterker tilsvarende :D Siter Fra FWD vs RWD: Originally posted by venague Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsychoPat Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Mkey... Forsterker er ikke noe problem, det har jeg nok av. Hvilken CDspiller har du? Hvordan gjør vanlige dødelige det med deling da. Det er umulig å få delt så nøyaktig som du beskriver? Siter Mvh Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zettie Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Mkey... Forsterker er ikke noe problem, det har jeg nok av. Hvilken CDspiller har du? Hvordan gjør vanlige dødelige det med deling da. Det er umulig å få delt så nøyaktig som du beskriver? Spillere som tillater aktiv deling (altså innstilling av bratthet m.m.): Alpine's toppmodeller (3- og 4-veis (PHA-H900, H901, H700, H701)) Pioneer DEH-P9600MP (3-veis "pro-mode") Pioneer DEH-P8600MP (3-veis "pro-mode") Pioneer DEX-P99R (3-veis "pro-mode") Pioneer DE.-P9 (4-veis) Clarion DXZ-958RMC (3-veis) Clarion HX-D2 (4-veis) McIntosh MX-406 (3-veis) Panasonic's toppmodeller (både 3- og 4-veis via tilleggsboks a.l.a Alpine) Eclipse (har ikke så stor kjennskap til disse, men dem skal være gode) + mange flere I tillegg er massevis av elektroniske 3-veis og 4-veis delefiltre - både med og uten EQ - som finnes på markedet. "Velg og vrak" Ta ett eksempel: Pioneer DEH-P8600MP har følgende muligheter innebygget: Low LPF: 31.5 – 40 – 50 – 63 – 80 – 100 – 125 – 160 – 200 (Hz) Mid HPF: 31.5 – 40 – 50 – 63 – 80 – 100 – 125 – 160 – 200 (Hz) Mid LPF: 1.6 – 2 – 2.5 – 3.15 – 4 – 5 – 6.3 – 8 – 10 – 12.5 – 16 (kHz) High HPF: 1.6 – 2 – 2.5 – 3.15 – 4 – 5 – 6.3 – 8 – 10 – 12.5 – 16 (kHz) Low LPF: –36 – –30 – –24 – –18 – –12 (dB/okt.) Mid HPF: –24 – –18 – –12 – –6 – Pass (0) (dB/okt.) Mid LPF: –24 – –18 – –12 – –6 – Pass (0) (dB/okt.) High HPF: –24 – –18 – –12 – –6 (dB/okt.) Dette kombinert med filtre på forsterker eller passive filtre i ett av leddene gir god fleksibilitet til å kjøre masse forskjellige kombinasjoner. Siter Fra FWD vs RWD: Originally posted by venague Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsychoPat Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Da ble det litt klarere... :) Det jeg lurer på nå er: Det er bare 4 linjeutganger +subw. på Pioneer 8600 er det ikke? Det er altså ikke mulig å skille på diskant og mellomtone? Siter Mvh Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
autod Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Da ble det litt klarere... :) Det jeg lurer på nå er: Det er bare 4 linjeutganger +subw. på Pioneer 8600 er det ikke? Det er altså ikke mulig å skille på diskant og mellomtone? High,Low,Sub... http://www.pioneer.no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
505v6 Skrevet Januar 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2006 Synes ikke du behøver å droppe løsningen under/i hanskerommet som sådan, men du bør ikke la den spille høyere enn max. 120 Hz om du setter noe der, uansett mono eller stereo... så får du se hva du får plass til der. :) Har da sett 12" i hanskerommet... Citroen BX 1983-86' modell hadde en løsning med en dobbeltspolet 6" Audax-bass i lukket kasse under hanskerommet som spilte udelt langt opp i mellomtonen, før en 2,5" kondiskant på hver side av dashbordet spilte fra ca. 2000Hz og oppover. De gikk over til en 5,25" i hver dør fra 1987...;) Vel...kan jo prøve begge deler da!! Blir mye bygging men det er jo bare gøy!! :cool: :jackinbox Grunnen til at jeg tenkte på den mono løsningen er at høyttalerene er montert i sida forran døra...og tror det kan bli litt liten plass til å bygge ut noe serlig på førersiden nede ved siden av pedalene. Blir nok en liten prosjekt tråd av dette utover vårparten tenker jeg!! :partyon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsychoPat Skrevet Januar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2006 I hodet mitt skurret det siden jeg ikke fikk plassert in bakhøytalerne noen plass. F.eks (?): du kobler altså begge front og rear på en 4-kanals forsterker og bruker front på f.eks diskant og rear på midbass/mellomtone. Hvis du så ønsker bakhøytalere splitter du bare signalet før forsterken. Noe jeg har misforstått nå? For min del er det kanskje litt mer komplisert ettersom jeg har en signalprosessor i tillegg. Siter Mvh Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zettie Skrevet Januar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2006 Nei, du misforstår ikke :) I ett aktivt oppsett så tenker du ikke på det hele i form av "front" eller "rear". Du ser på det hele som enkeltvise elementer. Du har tre signaltyper fra hovedenheten: "high", "mid" og "low" eller enklere "diskant", "mellomtone", "bass". Legg merke til at jeg definerer low som "bass" og ikke "sub". Grunnen til dette er at definisjonen min på "bass" inneholder både mid-bass, sub-bass og subsonic bass. I oppsett av dette kaliberet er normalt det å ha bakhøyttalere ofte ikke nødvendig fordi høyttalerne i hele frontsteget gjengir all den lyden du har behov for. Skal du derimot ha ett oppsett bak også, så er det etter min mening "mest riktig økonomisk sett" å kun plassere elementer som spiller i mellomtone-regionen der og så når du har passasjerer i baksetet kjøre ned volumet på anlegget i sin helhet med f.eks -3dB foruten diskantene. Dette gjør at du ikke får diskanten "helt midt i fleisen" (den holder seg på samme normalvolumet du ellers kjører på) og volumet totalt sett i bilen føles temmelig naturlig siden mellomtonen bak ikke bidrar så mye til peaks i det frekvensområdet. Når du da ikke har folk i bilen, så slår du rett og slett bare av remote-signalet til den forsterkeren som styrer mellomtonene bak. Jeg VET dette ikke er "teknisk" eller "teoretisk" korrekt måte å gjøre det på, men det er den enkleste måten å gi passasjerene litt lyd på. Man kunne selvfølgelig hatt ett "fullsteg" bak, men ingen gidder bruke så mye penger på noe som brukes tre dager i året når man skal ratte rundt på svigermor. Uansett, man kan vri og vende på det til den store gullmedaljen, men det _korrekte_ svaret her er vel i grunn at bakhøyttalere skal man ikke trenge for da har man gjort noe feil monteringsmessig (eller valgmessig) foran (eller eventuellt i valget av bil). Merk dog at mye av dette er mine meninger, jeg vet det folk som sverger til andre løsninger, men jeg har enda til gode å komme over en eneste bil hvor JEG synes hørtes bra ut med bakhøyttalerne innkoplet. Siter Fra FWD vs RWD: Originally posted by venague Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsychoPat Skrevet Januar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2006 Tusen takk! Nå er jeg blitt en hel del klokere på min ferd mot å bli bilstereoguru. :) Min egen planlegginsfase har også tatt en litt ny form. Siter Mvh Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vipe Skrevet Januar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2006 Uansett, man kan vri og vende på det til den store gullmedaljen, men det _korrekte_ svaret her er vel i grunn at bakhøyttalere skal man ikke trenge for da har man gjort noe feil monteringsmessig (eller valgmessig) foran (eller eventuellt i valget av bil). Jeg vil si meg litt uenig her; Det _korrekte_ svaret på om bakhøyttalere er nødvendig eller ikke, kommer an på personen som sitter og lytter ;) Lyd handler til syvende og sist om personilge preferanser og meninger. Personlig synes jeg det er godt med litt ekstra jordbærfyll i bløtkaka :D (les: litt lyd bak) Men; nå har ikke jeg "sett lyset" enda i form av et _meget_ velspillende frontsystem, så det kan jo hende jeg forandrer mening. Siter 1999 BMW E46 320d - Konebil 1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator 1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg