Gå til innhold

midbass

Ranger emnet

505v6

Anbefalte innlegg

tenkte på å legge inn en mid-bass ordning i bilen...hva er vanligst å dele mid-bassen inn i??? 100-300Hz?? holder det å lage ei kasse(mono) i front, eller bør det kjøres i stereo-løsning??

Tenkte å lage ei kasse under hanskerommet med 1-2stk 6" eller 1stk 8"....vil dette funke???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye her avhenger av utstyret du har / skal ha :)

Sub bør som en "hovedregel" deles under 80Hz (den blir veldig lett å "høre plasseringen" på hvis den er delt noe høyere). Det er derfor logisk å la midbasser overta fra rundt 80Hz og la den spille opp mot 400Hz.

Angående valg av midbass vil jeg påstå at det må sees i sammenheng med hva du har og hvor du vil.

Med 6,5" mellomtone:

Mellomtone som dekker fra 200Hz og opp mot 1800Hz. "Fleste" 6,5" begynner nærme seg veldig retningsstyrte fra 2kHz og oppover, derfor er det veldig fint å begynne avrunde disse ved 1800Hz, altså punktet før. Responsen fra dem over 1800Hz er ofte ganske laber. En ganske bratt avrulling i bunn er greit, i topp er det om å gjøre å matche mot diskanten.

Fra 1800Hz og oppover bruker man da en GOD diskant. Mange diskanter mistrives under 2,5-3kHz, derfor er valget her alfa/omega.

Med 4" mellomtone:

Fra 400Hz og oppover med 24dB/oktav både i bunn og topp, spiller opp mot 5-6kHz og la diskanten overta derfra. Valg av diskant er ikke så kritisk da man har flyttet store deler av mellomtoneområdet bort fra den, og det er der mange diskanter ofte sliter.

Som du ser så kan du tillate deg å gå lavere i øvre delefrekvens med større mellomtoner, mens med små mellomtoner bør midbassen gå høyere i delefrekvens

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok...tenkte på mid-bass mellom sub og mellomtone. har et RF frontsett med 6.5" og 1"... hva om jeg kjører midbassen fra 80hz til 400hz og så tar frontsettet frekvensene over det igjen?? og hvis jeg forstår dette rett så kan jeg montere midbassen i mono et sted siden det ikke blir særlig retningsbestemt?? skal vinkle mellomtone og diskant mot fører-plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kommer spørsmålet mitt Zettie: Hvordan deler jeg elementene i praksis?

Nå kjenner jeg ikke anlegget ditt, men normalt enten:

a) Delefilter i spiller hvis muligheter for det

b) Benytte delefilter i forsterker(e)

c) Passivt delefilter

d) Eksternt elektronisk delefilter

Hva som er best er opp til hver enkelt å avgjøre, men har man trinnløs fasejustering i tilfelle b) og d) så vil det helt klart være å foretrekke.

Fra FWD vs RWD:

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke montert noe, men jeg har aktivt delefilter på forsterker som jeg kommer til å bruke. Der er det muligheter for å justere High pass, fulll eller midpass. I tillegg kan jeg dele fra 50Hz til 210Hz, noe jeg regner med bare gjelder basselementer.

Det jeg lurer på er hvordan man deler så nøyaktig som du forklarer, altså dele mellomtone fra 200 t.o.m. 2000Hz? Har ikke jeg den muligheten, hvilke muligheter har du?

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte nevne det også, men en midbass-løsning i stereo er langt å foretrekke fremfor å kjøre mono.

I mange tilfeller vil det man kjenner som "varmen" i gitarspill ligge i midbassområdet, mens andre deler ligger i mellomtone-nivået. Området mellom 100-600Hz er også det som gir vokalen i musikken "fylde", altså det som skiller at ett anlegg låter "klinisk" kontra å låte som "fyldig". I mange anlegg uten dedikerte midbasser kan alt låte MEGET bra, foruten at du ikke helt klarer lukke øynene og bare "føle deg nær artisten", som om artisten var der for deg.

Ovennevnte er ting som ligger fint til i dette området og som ved korrekt oppsett vil gjøre at anlegget går fra å ikke bare låte rent, men også å låte godt eller "føles" godt.

Ved å kjøre mono i dette området vil det kunne skape problemer i overgangene mot mellomtonene, la oss si at to gitarer er innspilt i stereo, en på venstre og en på høyre kanal. Midveis i ett slag går gitaren fra mono til stereo. I bølger under 80Hz er ikke dette nøye, for du vil ikke kunne si om dem kommer fra venstre eller høyre side, men over 80Hz vil jeg si at det er svært merkbart.

Fra FWD vs RWD:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke montert noe, men jeg har aktivt delefilter på forsterker som jeg kommer til å bruke. Der er det muligheter for å justere High pass, fulll eller midpass. I tillegg kan jeg dele fra 50Hz til 210Hz, noe jeg regner med bare gjelder basselementer.

Det jeg lurer på er hvordan man deler så nøyaktig som du forklarer, altså dele mellomtone fra 200 t.o.m. 2000Hz? Har ikke jeg den muligheten, hvilke muligheter har du?

Det jeg har hos meg er at jeg i spilleren har 4-veis deling med mulighet til å gjøre korrekte bandpass-innstillinger som er nødvendige for dette.

I ett oppsett med forsterker som kun har enten HPF eller LPF kan det være gunstig å enten:

a) benytte spilleren som ett filter og forsterker som ett annet. La filter i spiller dele av i ene enden av skalaen og bruke filteret på forsterkeren til å dele av i andre enden.

b) kjøpe ett passivt filter som man benytter i tillegg i ene enden av bandpass-området.

Du har jo ett "midpass"-filter som kan benyttes, jeg vet ikke hvilke muligheter det gir på akkurat din forsterker, men det høres jo ut som ett standard bandpass-filter som kan benyttes slik at både LPF og HPF-innstillingene på forsterker blir gjeldende.

Fra FWD vs RWD:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal la midbassen spille alene opp til 400Hz, må du selvsagt kjøre den i stereo, men da bør du ikke samle den under hanskerommet , men legge den i hver sin dør. Og da er jo tanken bak tråden din borte.

Jeg vil legge grensen for stereo/mono på midbassen høyere enn 80Hz, når den uansett blir overlappet av et stereo-par som går helt ned til 50-80Hz.

Zettie skisserer en 3-veis-løsning, men jeg ville heller gått for en 2,5-veisløsning om du skal bruke et 6,5"-sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugh, og innlegg nummer tre på rad her :D

Det er litt viktig å bemerke at det Transmedia sier her er også korrekt, det handler bare om hvordan du liker lyden og hvor du ønsker nå med den.

I eksempelet TM gir her, så vil enkelte toner spilles av to elementer på samme tidspunkt, noe som gjør at man kan få en forhøyning i det området. Det man kan gjøre da er å bruke equalizer til å flate ut i det området. I enkelte tilfeller kan man også oppnå utfasing i det frekvensområdet, noe som ikke er helt gunstig (bruker man helt like elementer går dette normalt helt greit).

Liker man mye trykk og ordinært grei lyd med masse glede, så er nok faktisk denne metoden (2,5-veis frontsett) å foretrekke fremfor den jeg har skissert ovenfor her. Jeg liker personlig at lyden er "rett" (og selvfølgelig med en liten dose spilleglede ved siden), andre bryr seg ikke helt om hva som er teknisk og teoretisk "korrekt" og bare ønsker noe som trykker, spiller tålelig bra og som ikke er for avansert eller dyrt.

EDIT: Og da var jeg for sen da Transmedia har poengtert omtrent det samme :)

Fra FWD vs RWD:

Lenke til kommentar
Del på andre sider