Gå til innhold

Portet eller lukket kasse på disse?

Ranger emnet

Desmond Tutu

Anbefalte innlegg

Hallo. jeg har to stk MTX T5512-04 12" subber (link) http://www.mtxaudio.com/caraudio/products/subwoofers/thunder5500.cfm

skal lage meg ny kasse til disse nå, så det jeg lurer på er om det er best med lukket kasse eller bass refleks rør på kassa?

di står i ei lukket kasse nå. å det funker helt fint. men vil det bli mere trøkk med bass refleks?

skal bli glassfiber topp på kassene. så gidder ikke "prøve å feile" med å lage hull så blir det ikke bra lissom!

takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo. jeg har to stk MTX T5512-04 12" subber (link) http://www.mtxaudio.com/caraudio/products/subwoofers/thunder5500.cfm

skal lage meg ny kasse til disse nå, så det jeg lurer på er om det er best med lukket kasse eller bass refleks rør på kassa?

di står i ei lukket kasse nå. å det funker helt fint. men vil det bli mere trøkk med bass refleks?

skal bli glassfiber topp på kassene. så gidder ikke "prøve å feile" med å lage hull så blir det ikke bra lissom!

takker for svar.

Linken du la ved fungerer ikke for øyeblikket så jeg fikk ikke tak i alle de tekniske dataene, men litt fant jeg ut:

Elementet har forholdsvis lav resonansfrekvens og ganske høy Q verdi så trykkammer vil være å anbefale.

Nå er jo det med bass en smaksak, så det kan hende at du vil foretrekke bassrefleks, men bassen vil nok bli relativt oppblåst og unyansert.

Hvor mange liter står elementene i per i dag?

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. lukket kasse høres fint ut. jeg liker trøkk i bassn. så lukket kasse funker vell best?

elementene står pr i dag i kasser på ca25 liter tror jeg.... kan hende jeg husker feil. jeg følgte ivertfall mål på medfølgende tegning!

Ett lite tips kan være å øke kassestørrelsen til 35 liter hvis du har mulighet, du vil få en god del dypere og transientrik bass.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider