AudiA4RS Skrevet Desember 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2005 Hei folkens Har holdt på i noen mnd er å satt inn en B230FT i min 244. Fikk den i gang i dag, men tomganger er veldig høy. Merket og at "tomgangs motoren" blir litt varm, jeg er Audi mann så jeg har lite erfarin med disse motorene... er det noen som har vært borti dette? er muligens denne tomgangs reguleringen koblet feil? Jeg har laget nytt ledningsnett til motoren, den går bra ellers Siter Audi R4R 2.7 bi turbo 2001 BMW 320d 150tdi 2002 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Desember 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2005 Hei folkens Har holdt på i noen mnd er å satt inn en B230FT i min 244. Fikk den i gang i dag, men tomganger er veldig høy. Merket og at "tomgangs motoren" blir litt varm, jeg er Audi mann så jeg har lite erfarin med disse motorene... er det noen som har vært borti dette? er muligens denne tomgangs reguleringen koblet feil? Jeg har laget nytt ledningsnett til motoren, den går bra ellers Jeg tror du fint kan ta vekk hele motoren hvis jeg ikke tar helt feil. Den sitter der kun for å "gi litt mer gass" når AC-pumpa står og går... og den regner jeg med ikke er der lenger? :) Isåfal, så skal det bare være å fjerne den. eventuelt få tetta igjen alle hulla den måtte etterlate. Men, kommer sikkert noen som "mer" om dette enn meg... men jeg mener at du kan gjøre det :) Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AudiA4RS Skrevet Desember 29, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2005 skal prøve dette i ettermiddag... har nok ikkje AC nei :D Siter Audi R4R 2.7 bi turbo 2001 BMW 320d 150tdi 2002 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Desember 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2005 tomgangsmotorens oppgave, er å gi en jevn og stabil tomgang via en luft-ventil/sluse som sitter i tomgangsmotoren... denne styrer luft/vacum som da regulerer tomgangens turtall, etter som hva som f.eks blir brukt av strøm som f.eks bruk av fjernlys og varmetråder i bakruta, på tomgang... ved bruk av dette, vil som regel bilen gå litt tyngre pga mer strømforbruk, og da er det tomgangsmotorens oppgave og sørge for å ha en jevn og stabil tomgang uansett, siden den justerer luftmengden igjennom en ventil som igjen regulerer turtallet til motoren på tomgang... Hvis du sliter med høy tomgang ville j ha prøvd følgende: Ta ut tomgangsmotoren og rengjør den med forgasser-rens eller lignende, deretter smører du den opp med litt tynn olje. Så justerer du inn grunn instillingen for tomgangsmotoren. Rens gass-spjeldhuset og bytte pakningen som sitter der. Mange ganger så er det ofte også tomgangsmotoren som er skitten, men det finner du fort ut. Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Desember 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2005 på ft kan man vel lese feilkoder? Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sportsvagnen Skrevet Desember 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2005 Hvis han har montert med den sorte boksen så kan han det ja...har bare merka meg at det er ikke alle "heimebygg" som har gjort det, hehe Siter Fast, faster, to fast, DEAD! *Volvo 240GL++ 1989* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Desember 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2005 kan man montere UTEN diode-tester'n? jøss, jaja, lærer noe nytt hver dag :) Det er bare motorene med AC som har tomgangsmotor ser det ut som på bildelsbasen.se Når man ser på det fra min annen vinkel, så ville det jo vært logisk å bare kunne fjerne denne, siden ac (og masse motstand) faktisk ikke er der lenger. Tomgangsmotor ettermonteres også om man kjøper AC i ettertid ;) Men, er jo bare å prøve å rense den, som R_style sa :) Funker det ikke, så kan man prøve å ta den vekk. Ingenting tar skade av det uansett ;) Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Desember 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2005 kan man montere UTEN diode-tester'n? jøss, jaja, lærer noe nytt hver dag :) Det er bare motorene med AC som har tomgangsmotor ser det ut som på bildelsbasen.se Når man ser på det fra min annen vinkel, så ville det jo vært logisk å bare kunne fjerne denne, siden ac (og masse motstand) faktisk ikke er der lenger. Tomgangsmotor ettermonteres også om man kjøper AC i ettertid ;) Men, er jo bare å prøve å rense den, som R_style sa :) Funker det ikke, så kan man prøve å ta den vekk. Ingenting tar skade av det uansett ;) Har rengjort tomgangsmotoren på 3 volvo`er, både uten turbo og AC, så det har ikke noe å si... Men som sagt, prøv å rens den først, billigst og lettest :) Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Desember 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2005 Har rengjort tomgangsmotoren på 3 volvo`er, både uten turbo og AC, så det har ikke noe å si... Men som sagt, prøv å rens den først, billigst og lettest :) hæ? du tuller!? Men.. Hva er vitsen med tomgangsventil på feks en B230F-motor med M47-kasse, 75A dynamo, servo og den lille vannpumpa? Jeg har hvertfal ingen sånn tomgangsmotor på F'en min.. :op hehe Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Desember 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2005 hæ? du tuller!? Men.. Hva er vitsen med tomgangsventil på feks en B230F-motor med M47-kasse, 75A dynamo, servo og den lille vannpumpa? Jeg har hvertfal ingen sånn tomgangsmotor på F'en min.. :op hehe Tuller ikke nei :) Hvorfor, tja, si det du... Som nevnt ovenfor, for å gi en jevn og stabil tomgang, alt etter som hva som blir brukt som gjør at motoren vil få en lavere tomgang, så vil tomgangsmotoren regulerer tomgangen via en ventil i tomgangsmotoren (øker/minker vacum/luft) De bilene j har rengjort på, utenom min 93 mod 940 med B230FT er: 2 stk B230F (uten AC) 1 stk B230ET (uten AC) Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AudiA4RS Skrevet Desember 30, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2005 Har akkurat stått å rengjort den tomgangsmotoren nå, det ser jo ut som det er en "kran" på en måte. at den kun vrir på et spjeld inni der for å åpne og stenge luft tilførselen.. Den var ganske rein inni der, men skal sette den på i ettermiddag... Har en annen styreenhet som jeg skal prøve og... Motoren er fra 87 740 Siter Audi R4R 2.7 bi turbo 2001 BMW 320d 150tdi 2002 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Desember 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2005 Har akkurat stått å rengjort den tomgangsmotoren nå, det ser jo ut som det er en "kran" på en måte. at den kun vrir på et spjeld inni der for å åpne og stenge luft tilførselen.. Den var ganske rein inni der, men skal sette den på i ettermiddag... Har en annen styreenhet som jeg skal prøve og... Motoren er fra 87 740 da burde det vel heller være en ET-motor? Trudde ikke FT kom før i sene 88 modeller, som måtte ha catalysator... Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AudiA4RS Skrevet Desember 30, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2005 står B230FT på blokka... mulig årsmodell er nyere enn 87... Fikk blendet begge slangene nå, og den går normalt nå... men virker som den er litt "seig" akkurat som at den får litt mye suppe... den er chippa... er vel ikkje justering på tenningen? Må kanskje prøve nye plugger... er forsåvidt Audi KKK26 turbo og tial wastegate.. 1 bar ladetrykk nå Siter Audi R4R 2.7 bi turbo 2001 BMW 320d 150tdi 2002 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Desember 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2005 står B230FT på blokka... mulig årsmodell er nyere enn 87... Fikk blendet begge slangene nå, og den går normalt nå... men virker som den er litt "seig" akkurat som at den får litt mye suppe... den er chippa... er vel ikkje justering på tenningen? Må kanskje prøve nye plugger... er forsåvidt Audi KKK26 turbo og tial wastegate.. 1 bar ladetrykk nå jeg spør deg igjen: kan du lese feilkoder? har du uttak for å lese feilkoder? det er en sort liten boks. Du tar å slår av tenningen, flytter ledningen i uttak nr.2. etterpå, tar du tenningen på det steget der alle instrumentpanel lysene lyser. så går du frem til motor-rommet og holder inne knappen i 2-3 sekunder (ikke mer). så leser du av feilkoder! 1-1-1, betyr ingen feilkoder. etter en feilkode, trykker du nok engang på knappen, i 3 sekunder. etter du har gått igjennom alle feilkodene, holde rdu inne knappen i 10 sekunder. etter du har sluppet den, begynner det å lyse konstant. Da holder du den nok igjen inne i 10 sekunder. Så prøver du en gang til med 3 sekunder, deretter skal den vise 1-1-1. dog, må du notere ned feilkodene! ps. dette gjelder ikke om du ikke har uttak for feilkoder! Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AudiA4RS Skrevet Desember 30, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2005 jeg har ikke en slik boks du snakker om, så da er det vel ikke mulig å lese koder? har såvidt kjørt på bilen etter jeg fikk start, så skal teste litt før jeg bynner å feilsøke mere.... Siter Audi R4R 2.7 bi turbo 2001 BMW 320d 150tdi 2002 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.