Gå til innhold

B i l d e r : Klassiske Japanske sportsbiler

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

ikke mange er klar over de japanske sportsbilene fra 60tallet ..

her er de !

 

Datsun Fairlady (1962-1970)

var tilgjenglig med flere motorer i levetiden og ble forandret i design nesten hver andre år (noenganger hver år)

Minstemotor var en 1,5liter på 75hester

Størstemotor var en 2liter på 150hester

Bildet er av den kuleste (1962)

sp311red.jpg

 

Nissan Silvia ( 1964-1968)

Bygget på samme platform som Fairlady

Kom med en 1,6liter på 96hester

csp311white.jpg

 

Toyota sports 800 (1965-1970)

Toyotas minste sportsbil ever..

kom med en 0.8liter på 45hester

car13.2.gif

 

Toyota 2000GT (1965-196)

Toyotas beste bil ever.. og japans første ekte sportsbil

satte 13 rekorder på et løp, skremte porsche..

"Vi har vert veldig heldige" sa en som jobbet for porsche da han så prislappen på 2000GT.. den var for dyrt til å bli ansett som en trussel mot 911

i 1968 lagde Carrol Shelby 8 racing utgaver som kjørte en sesong i SCCA

Og de vant ..... nesten.. (vant med privatlag året etter)

Den er orginalt designet av Albrecht Goertz en tysk greve som bla sto bak designet på BMW 507 og 503, han var også med på design teamet til orginale 911..

Bilen får muligens en Arvtager først NÅ! og den har en L på panseret

09_raynham.jpg

PS: for alle som synes den ser ut som en E-type... se her

08_toyjag.jpg

Legg også merke til bakresidevindu på GTen.. samme design trekk finner man i dag på nye Lexuser

 

 

Honda S500 (19XX-196X)

desverre er inforn litt buggete.. men den hadde en 0.5liter..

s500-1.jpg

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Som den lett rototpåvirkede personen jeg er, kan man ikke komme unna 1967 modellen av Cosmo.

 

oldcosmo.gif

 

01_p3.jpeg

 

When production began in May 1967 the Cosmo was equipped with a dual side port engine, and a four barrel Hitachi carburetor. The twin rotor engine displaced 982cc and produced 108 to 110 bhp dependent on who you believed, from the second quote came the Cosmo's 110S export designation.

 

The Mazda rotary with dual ignition had the unusual feature of two distributors. The transmission was a 4 speed with a direct drive 4th ratio and a final drive of 4.111:1.

 

Front suspension was unequal length A-arms with coil springs, an anti-roll bar, and tubular shock absorbers.

 

The upper arms were welded tubes, the lower arms were stamped. The rear suspension featured a 51mm deDion axle on semi-eliptic springs, with trailing links and tubular shock absorbers.

 

The differential was mounted to the body on a tee shaped member with noise vibration insulated by rubber. Axle half shafts used ballbearing sliding splines.

 

Stamped steel wheels measured 14x4.5 in with either 6.45x14in cross ply or 165HR-14in radial Bridgestone tyres.

 

Neither brakes or the rack and pinion steering needed power assistance, the fronts being discs and the rears were drums.

 

Over fourteen months, 343 of the L10A Cosmo Sports coupe were built.

 

In July 1968, production switched to the type L10B Cosmo. Although the designation refers to a new engine, the entire car was subtly altered. The new engine still displaced 982cc but revised port timing boosted power to 128bhp at 7000rpm.

 

A fifth gear (overdrive at 0.841:1) was added to the transmission, the brakes got vacuum assistance and air conditioning now became an option.

 

Fifteen inch wheels with 155HR-15 in radials became standard equipment.

 

The Cosmo also grew gaining 5.9 in between the axles. Overall length, however, decreased slightly.

 

From the front a larger mesh opening for the radiator could now be seen below the front bumper.

 

Performance was noticeably improved whereas Toyo Kogyo claimed 16.4 sec for the quarter mile and a top speed of 115mph for the L10A engine, the L10B tripped through the quarter mile in 15.8sec and topped out at 124 mph.

 

Unfortunately the price rose as vvell(Ja, skrivefeil, men riktig staving gir well). The L10A was priced at 1.48 million yen, or about $4100 US at the 1967 exchange rate. That wasn't cheap, but as Mazda enthusiasts will point out it was less than two-thirds the price of a Toyota Celica 2000 GT.

 

The L10B Cosmo retailed at 1.48 million yen, which is $4390 US, still cheaper than the Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyline GT-R (160 hk) ble introdusert i 1969.

 

IMG_0642[1].jpg

 

 

 

 

:cocain: :cocain: :cocain: :cocain: :cocain: :cocain: :cocain: :cocain: :cocain: :cocain: :cocain: :cocain: :cocain: :cocain: :cocain:

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honda S800 Etterfølger/søstermodell til S500 og S600, og forgjenger til vår tids S2000. Det få vet er at den fåes i en nydelig Coupè utgave:)

s800coupe_r.jpg

 

wpe10.jpg

 

Datsun Cherry 100A Coupe (E10)

NR-E10.JPG

 

Datsun Sunny (B110)

NR-B110_08.JPG

 

Neste Skyline 2000 gtr (kpgc110)

CIMG0919_512.JPG

 

CIMG0916_512.JPG

 

Datsun 510 Bluebird i Rallyutgave:)

CIMG0897_512.JPG

 

Toyota Sprinter Trueno TE27

DSCF03071.jpg

 

Toyota sprinter Levin TE27

TE27.jpg

 

Mazda RX3

fp-chads%20rx3%20coupe.jpg

 

Mitsubishi Galant Colt GTO-MR

235254723012.jpg

 

01_01.jpg

 

Daihatsu Compagno Spider Vignale stiller i samme klasse som honda S800.

daihatsuspiderdraw.jpg

 

Nissan Silvia S10

g_1.jpg

 

Toyota Celica TA22

timf04.jpg

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:thumb

 

 

Får ta med Mazda RX-2 også da...

1159-1.jpg

 

Får ikke nok GT-R.

yamatani_hako.jpg

 

yamatani_hako3.jpg

 

yamatani_hako4.jpg

oioioioi :D mye koster nå sånt no får tia da?

87 Mazda 626 * SPIKER * 93 Audi 80E 2,0 *KONDÆM *

98 VW Passat 1,8 *SOLGT * 91 Toyota MR2 2,0 *SOLGT *

99 Chrysler G Voyager * SPIKER * 07 Volvo V 50 *SOLGT *

07 Volvo V 70 * SOLGT * 01 Audi A 6 1,8 Turbo *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår