Gå til innhold

ABS i rally?

Ranger emnet


Kong-Erik J

Anbefalte innlegg

Kom plutselig til å tenke på en ting i sta. Martin ?Schanke? Snakket i sin tid om at han ikke likte å kjøre med servo på rally bilen sin pga at han ikke følte hvordan dekkene grep. Men hvordan er det i WRC? Har disse bilene servo og ABS? Mener jeg har hørt at de har servo men er ikke sikker og vil vel egentlig tro de ikke har ABS når de skal sette opp bilen? Noen som vet?

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABS er ment som en sikkerhet i vanlige biler for at man skal unngå å få bremsene blokkert under oppbremsning.

 

Uten ABS vil en god sjafør ligge på slippgrensa slik at hjulene akkurat ikke låses under oppbremsning. Å det er da en har mest bremse-effekt. ABS gir også til dels lengre bremselengde

 

Prøv å brems på grus så vil du merke godt at abs`n slår inn

Caution Cloud 40 Hairpin Right 100 Narrows

Through Gates And Opens 70 Flat To Finish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tro at hvis det sitter ABS på bilene så er den både justerbar når det gjelder låsekraft, låselengde, slipplengder etc. ecnt. også med mulighet for å skru den av på enkelte etapper ... slik at føreren kan få det akkurat slik han vil :)

 

:)

Driftfun.com

- 2004 Mazdaspeed Miata

x 1983 Audi 80 CL

x 1992 Nissan 200SX Banebil - uten motor, girkasse, bensintank

x 1993 Mazda Miata Cruisekjerre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei ingen ABS på wrc biler... kun innvendig justering av bremse effekten til hverthjul..

 

desuten tror jeg martin schanke har kun kjørt 3 rally løp i sitt liv og aldri kommet til mål og det var lenge før abs kom inn i bilde så tviler sterkt på at han hars nakket om abs...

 

servoer det selvfølgelig på en rally bil

King

Of

StreetRacing

 

Av me klærne på me klærne opp i trærne sug på tærne...Dæven du e pære :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg refererte til med Martin var ikke i WRC men i rally cross og han snakket om servo ikke ABS. Viste ikke at han hadde kjørt WRC i det hele tatt jeg men der kan man se:) Lærer så lenge man lever.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår