Gå til innhold

Gire opp og ned med overdriven?

Ranger emnet


Propellue

Anbefalte innlegg

Hallåis!

jeg har en 144 med en M46 kasse med overdrive.

Greia er at den har blitt modda litt sånn at jeg kan bruke overdriven i alle gira.. Man kan nesten si at jeg har 4 gir med høy- og lav-serie hvis dere skjønner. (?)

Jeg lurer egentli bare på hvordan han fyren har gjort det. Og i tilfelle hvor mye den tåler hvis jeg gir skikkelig på i 1. gir og bruker overdriven opp i 2.

Har lissom ikke turt å prøve årntli enda.

Håper noen har peiling eller har vært borti noe sånnt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hallåis!

jeg har en 144 med en M46 kasse med overdrive.

Greia er at den har blitt modda litt sånn at jeg kan bruke overdriven i alle gira.. Man kan nesten si at jeg har 4 gir med høy- og lav-serie hvis dere skjønner. (?)

Jeg lurer egentli bare på hvordan han fyren har gjort det. Og i tilfelle hvor mye den tåler hvis jeg gir skikkelig på i 1. gir og bruker overdriven opp i 2.

Har lissom ikke turt å prøve årntli enda.

Håper noen har peiling eller har vært borti noe sånnt før.

 

Har jeg aldri hørt om.men hørtes kult ut.rask å gire med den da.den må vel være kobla om,du kan jo bare ta opp å se?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta den opp å se? Er det ikke litt jobb å ta ut girkassa for å kikke oppi da? :P

Har aldri tatt ut en girkasse før jeg.. Hehe! Eller får man åpna den på undersida kanskje?

 

Men jeje. Leiter fortsatt etter noen som har vært borti noe sånnt som detta før..

 

OD knappen er jo kobla med ledning.må vel være noen endringer der og.skjønner ikke helt hvordan dette fungerer. må man gire helt opp til 5 for også gire ned igjen well..... Hadde vert fint med bilder her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder kan jeg kanskje ordne.. Men hva skal jeg ta bilder av? Hehe!

Asså det fungerer bare å gire opp en gang.

Altså:

I 1. kan man gire til 2. og ned igjen med OD-knappen.

Så girer man da vanlig opp til 2. og kan bruke OD-knappen på å få den opp i 3. og ned igjen.

Osv. Osv.

Uff, er sinnskykt vanskelig å forklare egentli. Men funker bare opp og ned ett gir om gangen før man må gire manuellt igjen. AARRRGGHH!! Det GÅR ikke an å forklare.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samma på kasse jeg har det.. od opp og ned på alle gir.. od'n skal helst kun brukes når du er i fjerde gir.. men du kan bruke den ellers også, vet ikke om det er noe sundt for kassa.. husker ikke åssen jeg kobla for å få det slik..men har handla normalt relee på biltema..

 

orginalt er det jo lagt opp så du kun får heve den i od når kassa er i fjerde gir..

 

edit : du får jo egentlig da 1gir, 1,5gir, 2gir osv..

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn jeg har hørt det så er føleren for når OD'en kan koble seg inn så enkel som en vipp arm som str inntil girspaken, så når du legger inn 4. så vipper du inn den pinnen(bryter) og OD'en er aktiv..ig sånn du har det, ehar han åpnet op litt å komt til den bryteren, og teipa den(eller et eller annet) slik an armen står inne hele tiden, og da vil OD'en virke uansett hvilket gir, for den tror jo du har 4..

 

har hørt om mange som gjør dette, og de får jo rimelig god aks ettersom de kan trø motoren "lit lenger" før de må gire, men er jo et helt annet moment i de lavere giren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samma på kasse jeg har det.. od opp og ned på alle gir.. od'n skal helst kun brukes når du er i fjerde gir.. men du kan bruke den ellers også, vet ikke om det er noe sundt for kassa.. husker ikke åssen jeg kobla for å få det slik..men har handla normalt relee på biltema..

 

orginalt er det jo lagt opp så du kun får heve den i od når kassa er i fjerde gir..

 

edit : du får jo egentlig da 1gir, 1,5gir, 2gir osv..

 

Det er vel påkjenninga på girkassa (drev) som teller.den holder vel fint til en 200hk,men den girkassa blir fort oppspist av 350NM.de fleste har vel problemet på 3giret???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn jeg har hørt det så er føleren for når OD'en kan koble seg inn så enkel som en vipp arm som str inntil girspaken, så når du legger inn 4. så vipper du inn den pinnen(bryter) og OD'en er aktiv..ig sånn du har det, ehar han åpnet op litt å komt til den bryteren, og teipa den(eller et eller annet) slik an armen står inne hele tiden, og da vil OD'en virke uansett hvilket gir, for den tror jo du har 4..

 

har hørt om mange som gjør dette, og de får jo rimelig god aks ettersom de kan trø motoren "lit lenger" før de må gire, men er jo et helt annet moment i de lavere giren..

 

jeg har ikke kobla på den bryteren, (hvis det faktisk er slik det funker), og bruker ikke org. volvo relee...

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo ikke noe med kassa å gjøre, er styringa (relé) til kassa som sitter inne i bilen. Sitter en bryter på girkassa som indikerer at den står i fjerde. Bare å koble forbi den bryteren så får du O.D. på alle gira. Står vell i noe verkstedhåndbok at den ikke skal brukes under 50 km/t pga av oljetrykket.

Audi A4 Avant TDi '97

244 DL B21ET '79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det sitter en lednings som går fra kassa og til od releet, det er en minus kabel. Når du kjører i 1,2 og tredje gir får ikke releet minus strøm og OD funker da ikke, men når du legger den i 4, får det strøm og OD funker, når du da girer ned til 3 mister releet minus og OD slår seg av, For å få det til å funke i alle gir setter du enkelt nok den minus ledningen rett i karroseriet, slik at releet tror at den står i 4.gir hele tiden, og OD funker da alltid, i revers oxo. Husk bare at OD ikke tåler å gire i 1,2 og 3 gir, spesiellt i 1.gir. Det er alt for mye moment, bruk isåfall clutch. Det er hovedsakelig nedgiringen fra f.eks 1+OD til kun 1 som den ikke liker, har meget lett for å ryke.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår