Gå til innhold

Skal bygge basskasse. Kommentarer?

Ranger emnet


VegardAa

Anbefalte innlegg

Imorgen får jeg anllegget mitt. Skal bygge basskasse. Tror jeg går for lukket kasse! Uansett, elementet jeg skal ha er fra Alpine (Type-R 12").

 

Bagasjerommet ser sånn ut:

CIMG1279.JPG

CIMG1282.JPG

(jada, har vasket)

 

 

Har planer om å lage noe i denne duren: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=93368&page=4

 

Altså, deler av den i glassfiber! Gjør dette for å utnytte plassen. Men jeg tror jeg dropper å støpe over demperen osv. Jeg bare bygge opp en vekk der demperen slutter.

Kassen må være på 35-40 liter. Aner egentlig ikke hvordan jeg skal lage den. Mandel sin kasse var jo pen, men tror ikke jeg klarer å lage min "lik" ettersom bagasjerommet mitt er ganske lite.

 

Har lest MYE om at glassfiber gir dårligere lyd etc, og at det kreves "god demping". Hva menes egentlig med det? hva skal jeg putte/lime på veggene i kassa for at lyden skal bli bedre?

 

 

Altså, jeg gjør dette for 2 grunner, spare plass og få et kult resultat!

Om lyden blir dårlig, bygger jeg en vanelig (kjedelig) kasse i tre.....

 

Tips til hvordan jeg skal bygge kassen? Samt hvordan jeg skal "dempe" den? Tar imot alt av tips og råd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest MYE om at glassfiber gir dårligere lyd etc, og at det kreves "god demping". Hva menes egentlig med det? hva skal jeg putte/lime på veggene i kassa for at lyden skal bli bedre?

 

Gir glassfiber dårligere lyd? Njei, det er faktisk sant og usant på en gang.

Derfor dette er en EVIG diskusjon.

 

Og gjør det enda vanskeligere å forklare.

Men får vel prøve.

 

Det var en gang..... *off, hvorfor gadd jeg svare på denne*

 

Først:

 

En lukket kasse gir mer presis lyd. (bra lyd)

Mens en ventilert er mer effektiv.(høyere)

Med samme effect tilført.

 

Materialet som brukes for å bygge kassen, må ha muligheten til å oppta vibrasjoner fra bassen.

Dvs, på godt norsk. Må den være sterk og stiv. (noe som tre er)

MEN det kan også glassfiber være. Men det krever en god del glassfiber.

 

Hvorfor? Jo, fordi hvis bassen må bruke kreftene på å "riste" kassen. Blir det mindre lyd.

 

Henger du med så langt?

 

Så var det dette med demping da. I en lukket kasse (som du har tenkt på)

Må du dempe bakoverlyd effecten. For dette høres ikke bra ut. I EN LUKKET KASSE!!!!!

Det er her du taper effect på en lukket kasse, og samtidig er her du henter effect på en ventilert kasse.

 

Lalalaaaaa, sjo hei. Synker det inn eller?

 

Okey, mdf plater fungerer bedre som lyddemper bedre enn glassfiber.

Derfor må du ha demping i en kasse av glassfiber.

Jepp jepp.

Det du bruker må dempe lyden fra innsiden.

Matrialet her kan være glava(sånn gult som klør) eller lyd matter.

 

Og tenke pause igjen.........bip bip.

 

Jo høyere tetthet lyddempingen har. Jo mer volum bruker det,av kassen.

Dvs har du et material med høy tetthet, (om det er har å klemme på eller ikke)

Må du bygge kassen større, for lyddempingen opp luft/volum.

 

Hmm. Om det kan bli like bra, hvorfor gjør ikke alle det?

*Pris

*verktøy tilgjengeligt

*Kunnskap. (må faktisk lære noe nytt)

*lettere å bygge en firkantet boks. (kjedelig som du sier)

 

Akkuratt ja, ble du noe smartere eller?

 

Om noen vil diskutere dette, lag en egen tråd om dette på Bilstereo forumet!!!!!

 

Som er her http://www.bilforumet.net/forumdisplay.php?f=57

 

Topic`en kan være "Vet dere hva Nsr160 sa i kompositt forumet, for en newb"

Eller noe slikt

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :)

 

Glava kørt faktisk ikke lenger :)

 

Og jo høyere tetthet noe har blir vel volumet lavere? (hardere, tettere, mer vekt per dm3? :)

 

Så ca hvor mange lag med glassfiber trenger jeg ?

 

Skal jeg lime glavaen der jeg har glassfiber (front og bakre del) ? Og på MDF platene skal jeg ikke ha noe? :)

 

Trøtt idag tidlig NSR160? :D Eller var du oppe sent? :p

 

Uansett, takker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å bruke sikklig watt, som er bereigna på høytaler kasser, så lenge glava støver merre, og det legger seg på elementa.

 

Glassfiber gir ikke dårligere lyd. Det er bare at du kan få litt mere vibrasjon med glassiber. MDF er "dødt" så du har ikke noe vibrasjon i det. Det jeg ville gjort var å kjøpt en dempematte på f.eks biltema eller bil xtra som du legger der du har glassfiber. Denne vil få bort vibrasjon og du vil slippe støvinga fra annen isolasjon.

 

Til Per-Henrik: Hva mener du med skikkelig watt? Er det RMS du vil frem til? RMS er oppgitt watt fra produsent. Når du tenker på element i seg selv så er watt likegyldig. Dette er bare noen tall. Alle ser på watt og tenker "OI den var heftig for den subben har 500w RMS.." men det er bare pisspreik. Ett element kan spille til det vrenger seg. Det er forsterkeren det kommer an på. Å bygge kasse er som å lage kunst. Her skal det mye tweeking til. Du må være veldig nøye med mål o.l så du får best mulig lyd. Plassering av kassene er også veldig viktig. Å følge målene som er med elementet er best, disse er nemlig testet av produsent.

 

Når det gjelder støving fra isolasjon kan dette være ganske slitsomt for elementet som ligger å puster inn dette. Bak på elementene er det veldig ofte en slags ventil som ligger å "puster" om det da er støv i kassa vil denne suge inn støvet og det vil legge seg på plasser der det vil ligge å slite mot f.eks membranen.

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei stig! HellFire her skjønner du :)

 

Tror kanskje Per-Henrik mente demper_Watt_? Har tenkte på å ha noen dempermatte på utsiden av subben, altså mot veggen og gulvet. Men den skal jo også "sikkres" med borrelås, og bare det hjelper jo litt.

 

Uansett, hva tror dere om plasseringen (til høyre i bagasjerommet) Hvordan skal jeg vinkle elementet ? Bakover? Eller mer opp og mot cupe? Og formen, skal jeg herme etter mandel eller skal jeg bygge den mer firkantet? O_o Tips her folkens! Begynner iløpet av uka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glava kørt faktisk ikke lenger :)

Hæ?

Og jo høyere tetthet noe har blir vel volumet lavere? (hardere, tettere, mer vekt per dm3? :)
Jo høyere tetthet lyddempingen har. Jo mer volum bruker det,av kassen.

 

Så ca hvor mange lag med glassfiber trenger jeg ?

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=75136

 

Skal jeg lime glavaen der jeg har glassfiber (front og bakre del) ? Og på MDF platene skal jeg ikke ha noe? :)

Jepp jepp

Trøtt idag tidlig NSR160? :D Eller var du oppe sent? :p

Alltid sent oppe :)

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig skrevet av DU sa

Jo høyere tetthet lyddempingen har. Jo mer volum bruker det,av kassen.

 

 

Du skriver at desto høyere tettheten på lydempingen er, desto mer volum tar det opp i kassen? :S Det blie jo vel omvendt?

 

Eller skjønner jeg rett og slett ikke hva du mener? :S

 

Uansett NSR160, har sett en del på postene dine osv. Så håper du kan komme med tips til form og mer :)

 

Har tilgang på lakkeutstyr også, så om noen har tips til farger så hadde det hvert artig. Litt kjedelig å bare trekke den med et stoff, da mister den mye av fasongen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei stig! HellFire her skjønner du :)

 

Tror kanskje Per-Henrik mente demper_Watt_? Har tenkte på å ha noen dempermatte på utsiden av subben, altså mot veggen og gulvet. Men den skal jo også "sikkres" med borrelås, og bare det hjelper jo litt.

 

Uansett, hva tror dere om plasseringen (til høyre i bagasjerommet) Hvordan skal jeg vinkle elementet ? Bakover? Eller mer opp og mot cupe? Og formen, skal jeg herme etter mandel eller skal jeg bygge den mer firkantet? O_o Tips her folkens! Begynner iløpet av uka!

 

Hvorfor vinkle bakover? Du skal vel ikke spille til de som kjører bak deg? :) La elementet spille inn i cupe! Formen kommer an på hva du er ute etter. Er du på jakt etter lydkvalitet så lager du en kasse i MDF med skrå bakvegg. Er det show-off så lag en tøff kasse med fine former! ;)

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

desto høyere tettheten på lydempingen er, desto mer volum tar det opp inni kassen?

 

Tar det opp = bruker

 

Om du stapper den heelt full, er det jo lite luft igjen.

 

U see now?

 

Det er en 12" det er snakk om her. Sant?

 

Hvorfor vinkle bakover? Du skal vel ikke spille til de som kjører bak deg? :) La elementet spille inn i cupe! Formen kommer an på hva du er ute etter. Er du på jakt etter lydkvalitet så lager du en kasse i MDF med skrå bakvegg. Er det show-off så lag en tøff kasse med fine former! ;)

 

Bank han som har fortalt deg det, hehe neida.

Men du før bedre lyd med å ha den vendt bakover.

 

GANSKE enkelt forklart, ekkoeffekten er større

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragua, er det noen regeler for hor mye jeg kan vinkle det da? Må vel ha et vist rom bak seg også? :)

 

Nsr160, i mine øyne blir det du sier feil. Desto mer massetetthet noe har, desto mindre volum tar det opp. f.eks 1 kg bly og 1 kg melk. Hvem tar opp mest volum? :)

 

Kan hende jeg misstolker deg kolosalt! Men drit ihvertfall i det, skjønner uansett hva du mener (om du mener det samme som meg da)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragua, er det noen regeler for hor mye jeg kan vinkle det da? Må vel ha et vist rom bak seg også? :)

 

Nsr160, i mine øyne blir det du sier feil. Desto mer massetetthet noe har, desto mindre volum tar det opp. f.eks 1 kg bly og 1 kg melk. Hvem tar opp mest volum? :)

 

Kan hende jeg misstolker deg kolosalt! Men drit ihvertfall i det, skjønner uansett hva du mener (om du mener det samme som meg da)..

 

Hehe, ja nå forstår jeg hva du mener, men sånn jeg har tenkt her er at.

Glava, inneholder så mye luft at det egentlig ikke opptar noe luft.

Bare demper lyden.

 

Bananer og epler :)

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår