Gå til innhold

Stille Lyd!

Ranger emnet

Jfreak

Anbefalte innlegg

Er det noen der ute som kan hjelpe?

Nå har eg omsider fått stereo anlegget ferdig i bilen.

Eg har lenge kjørt rundt men en ganske billig pioneer spiller som ikkje er så mye å si om,

men nå har eg endelig fått den nye spilleren min(pioneer DEH-P8600mp).

Tingen er at nå er det plutselig utrolig vaskelig å stille lyden, for å si det sånn så var det nesten bedre lyd å trøkk i det gamle anlegget en i det ny.

Er det noen som kan gi noen gode råd om det å stille lyd.

Gjerne steg for steg. Hvordan forsterker, for høytalere og sub bør være stilte, før man starter med spillern

Den musik typen som eg hører mest på er storband å rock

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei..

Ettersom ikke du sier noe om hvordan du har stilt det fra før vil det jo være et skudd i natta, men et jeg prøver likevel.

Et utgangspunkt kan jo være å dele på 80hz. Altså sette lavpassen på sub til 80, og høypassen til front og bak til 80. Dette skulle hvertfall være et greit utgangspunkt.. Selvfølgelig er det mye mer innviklet enn som så å lage god lyd, men mulig dette ikke blir så galt. Gain osv må du nesten selv føle deg frem til, ettersom hvor mye bass osv du liker i forhold til mellomtone og diskant.

Ettersom det er trøkk du etterlyser, er det mulig at å stille lavpass til 80 (den tar med seg litt fler frekvenser enn før kanskje) og å skru gain noe opp vil gjøre susen.

Innstillinger på spillern kan jeg dessverre ikke uttale meg om, da jeg ikke har vært borti den spillern..

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg så på linken din med bygget ditt. så jeg regner med at 2 av kanalene (la oss si kanal 1 og 2) i den 4 kanaleren driver 2-3veis med passiv deling frontsett, de andre 2 (kanal 3 og 4) kanalene driver elementene bak. Så den 4 kanals ampem skal justeres som full tone i alle 4 kanalene. Subb ampen skal også være full tone.

4 kanals amp: kanal 1 og 2 skal kobles med front signalen fra 8600 og kanal 3 og 4 med rear signalen fra spilleren.

Subb utgangen fra spilleren inn på subb ampen self...

spilleren kan kobles i 2 moduser om jeg ikke husker feil... front/rear med justerbar nedre frekvens og rear utgangen kan justere øvre frekvens også, uansett rear fill kanalen trenger ikke å gjengi noenting over 7Khz -den kan du justere selv som sagt. Nedre frekvens kan du justere eventuelt helt ned til 50-60Hz om frontsettet tåler det, lavere du deler bedre vil den overlappe bassen men mindre effkt vil frontsettet tåle=mer forvrengning i mellombass/mellontone... om det ikke er et 3 veis system med dedikerte mellomtoner. Så anbefaler å lytte seg frem til beste/ønsket lyd.

Rear kanalene skal spillere noe lavere enn frontsettet og som nevnte helst uten diskanter eventuel dempe den mer enn 3-6dB. Optimal skal dette spille/overlappe subben i større grad enn frontsettet men du må prøve/lytte deg frem og det samme ang øvre frekvens.

subben skal ha et lav delefrekvens men anbefales ikke noe høyere enn 80Hz ellers vil den "lokaliseres" bak i lydbildet men som sagt avhengi av nedre delefrekvens av frontsettet. Nedre frek på subben er litt avhengi av kasse type, hvis den er av bassrefleks så er det en fordel å bruke såkalt subsonisk filter eller justere nedre delefrk på spilleren.

så lang håper det går greit da dette er et 2 veis aktiv oppsett med passiv delefiltre til frontsett/rear.

Jeg ville ha koblet eventuelt opp på denne måtte:

4 kanaler: kanal 1+2 på diskantene foran, kanl 3+4 på pasiv delefiltre og den videre til mellombass + mellontone. og ingen diskant. rear fill elementen koble paralell med utgangen som tilhører kanal 3+4. subben sier seg selv.

da får man et 3 veis aktiv deling og da kan du justere mer direkt på steilhetene på den aktive delfiltren i spilleren, slik kan du forandre lydbildet i større grad men det krever en del tid og ikke minst kunskap på de fokjellige parametrene. fort gjørt å justere seg bort.... men om du får tid så vil du få en bedre og mer nøyaktig lydbilde med minimert bruk av tidskomp.... om du vil bruke tidskompen så husk å justere alt av delefrekvenser og nivåer FØR noe som helst justering av tidskompensering!!

GENERELT justert alt av delefrekvenser og nivåre før noe som helst eq, tone kompensasjon eller tidsforskynkelse, spill musikk og lytt deg frem og bruk TID!! men vær metodisk.

Spilleren mener jeg har en egenbrytter for å velge mellom standar modus: front/rear og subb eller prof eller no sånt: som gir et 3 veis aktiv deling med front=diskant, rear=mellombass/mellomtone og subb=subb fordelen med siste nevnte er større muløigheter ang steilhet og flere muligheter ang tidskomp. Ang tidskomp er jeg også av samme erfaring og mening som Glenn=mr SQ -bare for å få sagt det- og det snakker jeg av egen erfaring i egen bil....

okei, håper dette hjelper mer enn det forvirrer.... drunk ellers er nok andre som sikker kommer innom seinere og kan spilleren mer i detaljer... til uken skal jeg justere en bil med nøyaktig samme oppset som jeg beskrev sist (3veis aktiv deling) og med samme spiller og birthday

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider