Gå til innhold

push/pull kasse til 2 x Focal Utopia 33WX

Ranger emnet

lohelle

Anbefalte innlegg

har mer enn nok forsterkerkraft, så viss det kompenserer så vil jeg tune den for littegranne lavere frekvenser.

Mr SQ: har en slik sub til overs da.. kanskje jeg skal bruke den hjemme? :) hvilken løsning vil i så tilfelle være best når det gjelder kasse osv? har en "vanlig" kasse på 45L med port (skal være "rett" til denne subben").. vil vel kanskje fungere bra på stuen også det.. :)

Kom gjerne med tilbud på kassebygging de som "kan". (bilen)

maks 45 cm høyde, 70 grader vinkel i rygg, helst ikke over 75 cm bredde (maks 80) og spillerom når det gjelder dybde. Gjerne STOR port opp gjennom hattehylle (dvs oppå kassen)

Er det en sedan-bil du har?

I så fall er ikke den løsningen/plasseringen du har nå særlig god.

Hvis det var mine elementer ville jeg gått for litt større kasse og dypere tuning.

Litt avhengig av plassering og løsning kan man fortsatt bruke glass i kassa så man ser de lekre "rumpene" på Focalene.

1 slik Focal til hjemmesub vil fungere bra.

Jeg vil anbefale 55 liters kasse med 1 stk 10cm. Aeroport ca 34 cm lang.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

dag:

det er nettopp fordi løsningen jeg har nå ikke er "optimal" at jeg er ute etter ny kasse.

Jeg ser for meg at en kasse som spiller med porter opp gjennom hattehylle (eller porter står i kasse da, men hull/stor port i hattehylle rett over port/porter i kasse.

Og når jeg først skal ha noe nå så vil jeg ha noe SKIKKELIG både med tanke på lyd og utseende.

EDIT: sedan ja.. bilde på http://www.tech-support.no/bil/stereo.jpg

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dag:

det er nettopp fordi løsningen jeg har nå ikke er "optimal" at jeg er ute etter ny kasse.

Jeg ser for meg at en kasse som spiller med porter opp gjennom hattehylle (eller porter står i kasse da, men hull/stor port i hattehylle rett over port/porter i kasse.

Og når jeg først skal ha noe nå så vil jeg ha noe SKIKKELIG både med tanke på lyd og utseende.

EDIT: sedan ja.. bilde på http://www.tech-support.no/bil/stereo.jpg

Uff ja det der er ikke tingen med så gode komponenter.

Båndpasskasse er helt klart veien å gå for deg.

Pris på en slik kasse avhenger veldig av hvor langt man skal "ta den ut".

Men dette kan vi ta på PM.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr SQ: har en slik sub til overs da.. kanskje jeg skal bruke den hjemme? :) hvilken løsning vil i så tilfelle være best når det gjelder kasse osv? har en "vanlig" kasse på 45L med port (skal være "rett" til denne subben").. vil vel kanskje fungere bra på stuen også det.. :)

Jeg er jo som "alle" vet ikke den største tilhenger av refleks, særlig når det begynner å bli litt størrelse på elementene slik som her. Det kan i mine øyne forsvares på mindre konstruksjoner, men jeg liker helst å unngå det på større prosjekter. Det betyr overhodet ikke at elementet du har låter dårlig i en refleks konstruksjon. JmLab benytter utelukkende refleks, og deres Utopia serie, som benytter nær identisk element, låter ikke akkurat feil. Jeg er dog av den oppfattning at bassgjengivelsen blir mer korrekt med et lavQ trykkammerkabinett. Nå har jeg ikke hverken forsøkt, eller simulert dette elementet i trykkammer, slik at jeg kan ikke si noe særlig om hvordan elementet fungerer i en slik applikasjon p.t.

Om gjengivelsen ikke blir etter preferanser med trykkammer, er jeg av den oppfatting at porten må, i den grad det er mulig, få en viss akustsik sperre fra høyttalerens frontutstråling. Dette for å hindre for stor grad av faseproblematikk.

Om du vil diskutere dette ytterligere, så send meg en mail, så skal jeg assistere videre. Siden dette er hjemmestereo, føler jeg det ikke er riktig å ta dette her.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo som "alle" vet ikke den største tilhenger av refleks, særlig når det begynner å bli litt størrelse på elementene slik som her. Det kan i mine øyne forsvares på mindre konstruksjoner, men jeg liker helst å unngå det på større prosjekter. Det betyr overhodet ikke at elementet du har låter dårlig i en refleks konstruksjon. JmLab benytter utelukkende refleks, og deres Utopia serie, som benytter nær identisk element, låter ikke akkurat feil. Jeg er dog av den oppfattning at bassgjengivelsen blir mer korrekt med et lavQ trykkammerkabinett. Nå har jeg ikke hverken forsøkt, eller simulert dette elementet i trykkammer, slik at jeg kan ikke si noe særlig om hvordan elementet fungerer i en slik applikasjon p.t.

Om gjengivelsen ikke blir etter preferanser med trykkammer, er jeg av den oppfatting at porten må, i den grad det er mulig, få en viss akustsik sperre fra høyttalerens frontutstråling. Dette for å hindre for stor grad av faseproblematikk.

Om du vil diskutere dette ytterligere, så send meg en mail, så skal jeg assistere videre. Siden dette er hjemmestereo, føler jeg det ikke er riktig å ta dette her.

mvh

Glenn

Qtc 0,5 = 100 liter kasse Fc/F3 49,5Hz/76,9Hz

Qtc 0,707 = 34 liter kasse Fc/F3 72Hz.

Med mindre man stapper den helt inn i et hjørne blir vel dette i slankeste laget.

En mulighet er kanskje litt elektronisk assistanse!?

Mvh

Dag Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Qtc 0,5 = 100 liter kasse Fc/F3 49,5Hz/76,9Hz

Qtc 0,707 = 34 liter kasse Fc/F3 72Hz.

Med mindre man stapper den helt inn i et hjørne blir vel dette i slankeste laget.

En mulighet er kanskje litt elektronisk assistanse!?

Mvh

Dag Johansen

Blir omtrendt som T1 det. Var det jeg egentlig trodde.

Du vet jo hvor godt den funker. Så jeg ser ikke det som noe problem. Alle data du gir her er jo ekkofrie, og er jo på ingen måte representative for høyttalerens opptreden i rom.

Elektronsik assistanse blir grunnet den noe begrensede slaglengden rimelig omstendelig.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja.. kanskje? det må se BRA ut og det må være en løsning som ikke går utover SQ.

Vær så snill å ikke ødelegg potensialet med 2 elementer av denne typen ved å kjøre P-P.

Kjør eventuelt elementene i hvert sitt bandpasskammer.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir ikke en slik løsning. Har en fin dialog med Dag Johansen... :) Blir tre kammer.. stort midt på med port og to mindre på sidene.. (et på hver side)

Og så tror jeg at jeg skal bygge meg kasse til hjemmestereo'n og putte den 13" jeg hra til overs der.. Og så har jeg faktisk et par Utopia 165W som trenger oppmerksomhet.. (fronthøyttalere)

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja.. kanskje? det må se BRA ut og det må være en løsning som ikke går utover SQ.

Det er snakk om bil? Usikker siden det vart nevnt hjemme bruk også.

Men en slik jeg tegnet i bil, med port opp gjennom hattehylle.

Og en sidig plexiglass plate, så du ser kassa lik tegn. viser, så vill det absolut kunne bli meget pent. Og lydmessigså er banpass ikke like fint spillende som lukka kasse, men gir bra trykk og tuning stemmer.

Dag er nok flinkere en meg til å tune slike kasser for bil (antaglig til hjemme bruk også, men der har jeg litt erfaring med slike kasser) happyhappy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når vi er innpå dette med hjemme-høyttalere.. noen som har tips om kasse til Focal Utopia 165W til "stuehøyttaler" ? :) Høy og slank kasse av et slag..

Dette elementet ble for mange år siden svært populært i selvbyggerkretser (sammen med Audiom 6W), da Focal ventet en stund før dem slapp løse W-cone elementer til hjemmebruk på markedet.

Husker ikke elementets data, men kanskje du har det tilgjengelig?

Er nok rimelig ufølsom for kassestørrelse.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider