Gå til innhold

push/pull kasse til 2 x Focal Utopia 33WX

Ranger emnet

lohelle

Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd å lage push/pull kasse til 2 x Focal Utopia 33WX? vet at disse subbene "skal" ha ported kasse.. Noen tips til hvordan dette skulle virke?

Dette er 2 stk 13" elementer for de som ikke vet.

Om det er å anbefale så tenkte jeg å montere de mot hverandre med magnetene mot sidekantene.. Og tykk plexi fremfor (og eventuelt i midtvegg). Dette skulle vel gi mulighet for mindre kasse osv..

Hvordan vil dette påvirke frekvensgang osv?

specs på subber:

http://www.tech-support.no/33wx.pdf

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvorfor vil du gjøre det? Har du dårlig plass? Du vil bare like mye lyd som en slik sub vil produsere, bare med halvparten så stor kasse. Fungerer gjør det nok..

det SER litt heftig ut med to slike subber på siden med plexi da.. vil jeg tro..

NÅ har jeg noe slikt (kondiser er nå under "dekk" med fete kabler osv)

http://www.tech-support.no/bil/stereo.jpg

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig du er ute etter, først snakker du om push-pull og så om båndpasskasse!?

Tenker du isobarisk sammenkobling av elementene i en båndpasskasse?

Elementer som er beregnet for bassrefleks passer som regel godt i 4 orden båndpasskasse.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig du er ute etter, først snakker du om push-pull og så om båndpasskasse!?

Tenker du isobarisk sammenkobling av elementene i en båndpasskasse?

Elementer som er beregnet for bassrefleks passer som regel godt i 4 orden båndpasskasse.

Mvh

Dag Johansen

jeg pratet jo først og fremst om push/pull prinsipp da.. Med montering av elementer med membraner mot hverandre (ikke nødvendigvis INNTIL hverandre) og magnetene ut mot hver side. Magnetene på disse subbene er jo ganske lekre så.. Og det blir vel uansett en slags båndpasskasse eller noe slikt..

Størrelsen på kassen bør ikke være ALTFOR stor.. Plexi i front med subber inni ja.. og på en slik måte at elementene "liker seg". du sier 4-orden båndpass.. det kan vel være noe..

Litt av vitsen er at det skal SE bra ut uten at det går utover lyden.

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg pratet jo først og fremst om push/pull prinsipp da.. Med montering av elementer med membraner mot hverandre (ikke nødvendigvis INNTIL hverandre) og magnetene ut mot hver side. Magnetene på disse subbene er jo ganske lekre så.. Og det blir vel uansett en slags båndpasskasse eller noe slikt..

Størrelsen på kassen bør ikke være ALTFOR stor.. Plexi i front med subber inni ja.. og på en slik måte at elementene "liker seg". du sier 4-orden båndpass.. det kan vel være noe..

Litt av vitsen er at det skal SE bra ut uten at det går utover lyden.

Ok, saken er at det du skisserer IKKE er en push-pull løsning, gjør du det- altså kobler det slik at den ene dytter og den andre drar- kommer det null lyd ut av porten! :eek:

Send meg komplette Thiele/Small parametre så skal jeg sjekke om det vil funke.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, saken er at det du skisserer IKKE er en push-pull løsning, gjør du det- altså kobler det slik at den ene dytter og den andre drar- kommer det null lyd ut av porten! :eek:

Send meg komplette Thiele/Small parametre så skal jeg sjekke om det vil funke.

Mvh

Dag Johansen

http://www.tech-support.no/33wx.pdf

takker!

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få et absolutt brukbart resultat med de i en 3-kammers 4'de orden båndpasskasse.

Elementene skal da stå i hvert sitt tette kammer på 20 liter og spille inn i et felles kammer på 50 liter som er tunet til ca.65Hz.

Konstruksjonen vil da ha en båndbredde på ca. 45 hz og ha en følsomhet litt over bassrefleks.

Kan gi deg fler detaljer hvis du velger å bygge en slik løsning.

Mvh

Dag Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er så absolutt interessert i en slik løsning. Er til og med interessert i å kjøpe en ferdigbygget slik kasse (bygget av "en av dere")

Kassen jeg har nå er også formet slik at den er en "propp" mellom bagasjerom og kupè, så den er på ingen måte optimal.

hvordan vil frekvensresponsen være på <40 Hz? et av problemene mine med dagens kasse er at den er tunet litt for høyt.

Bare for ordens skyld så har ej ENDA et element.. I tilfelle man kan gjøre noe "kult" med det i tillegg... (3x ??? :) )

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er til og med interessert i å kjøpe en ferdigbygget slik kasse (bygget av "en av dere")

Om Dag har tid, og du kunne overtale han til å bygge en kasse til deg, vil du få et meget solid håndverk. Han er en rå møbelsnekker!!

Bassene du har, ligger det enormt mye potensiale i. Det som er synd, er faktisk å benytte dem i bilstereo, fordi det får nok ikke frem det fulle potensialet i disse bassene.

Personlig er jeg av den oppfattning at Isobaric og Push-Pull løsninger er bortkastede penger. Greit, du har fordelen med redusert forvregning, så fremt du har bygget riktig, men i de aller fleste tilfeller vil det enkle være det beste, syntes jeg. Forvregningen som ligger i selve bilkupeen vil uansett være så pass mye høyere, at det vil ha ingen effekt.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er så absolutt interessert i en slik løsning. Er til og med interessert i å kjøpe en ferdigbygget slik kasse (bygget av "en av dere")

Kassen jeg har nå er også formet slik at den er en "propp" mellom bagasjerom og kupè, så den er på ingen måte optimal.

hvordan vil frekvensresponsen være på <40 Hz? et av problemene mine med dagens kasse er at den er tunet litt for høyt.

Bare for ordens skyld så har ej ENDA et element.. I tilfelle man kan gjøre noe "kult" med det i tillegg... (3x ??? :) )

Avrullingen nedover vil være som en trykkammerløsning, ergo vil du få dypere bass enn per i dag.

F3 ligger med skisserte løsning på 46Hz nedover og 90Hz oppover.

Saken her er at man kan tune dette systemet inn til ønsket resultat, det kan spille enda dypere, men da mister man noe følsomhet.

Høy følsomhet = mindre dypbass.

Men alt i alt passer elementet spot on for slik eksperimentering.

Kudos til Focal for god dokumentasjon av elementet.

Mvh

Dag Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har mer enn nok forsterkerkraft, så viss det kompenserer så vil jeg tune den for littegranne lavere frekvenser.

Mr SQ: har en slik sub til overs da.. kanskje jeg skal bruke den hjemme? :) hvilken løsning vil i så tilfelle være best når det gjelder kasse osv? har en "vanlig" kasse på 45L med port (skal være "rett" til denne subben").. vil vel kanskje fungere bra på stuen også det.. :)

Kom gjerne med tilbud på kassebygging de som "kan". (bilen)

maks 45 cm høyde, 70 grader vinkel i rygg, helst ikke over 75 cm bredde (maks 80) og spillerom når det gjelder dybde. Gjerne STOR port opp gjennom hattehylle (dvs oppå kassen)

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider