BoomBoxx Skrevet Oktober 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2005 Hei! Har fått nytt interiør i bilen nå, og dermed kan jeg ENDELIG begynne på den etterlengtede bilstereoinstallasjonen! Fant nettopp ut at jeg vil gå for en treveis løsning i front. I den sammenheng står jeg med to alternativer: 1. Bruke Cadence CVL6K-frontsettet (6,5" toveis) jeg har, pluss en 8" midbass i samme "klasse" i døra. 2. Kjøpe helt nytt 3-veis komp. sett med 8"/6,5" og 4" (og diskant, så klart). Er ute etter mye trøkk i midbassen, siden jeg hører mest på hard rock, metal, litt vocal trance og slikt. Er egentlig utrolig fornøyd med Cadence-settet sånn sett. Tror det kunne blitt utrolig bra supplert med en 8" i tillegg. Men så har det seg sånn at jeg er tilhenger av å ha alt likt... Så derfor vurderer jeg et 3-veis komponentsett. Men dette MÅ i såfall ha 8"/6,5", 4" og 1" elementer, og MÅ spille høyt og hardt! Anlegg som spiller pent med Mozart kan jeg kjøpe når jeg blir gammal! :D Hemm. Pristaket på 8" midbass til døra er ca. 1500,- for to. Gjerne Cadence, om de har noen, og noen her kan gi meg et tilbud på dem i såfall. Mens jeg kan betale 3-4000,- for et komplett 3-veis-sett. Hørt litt skryt av Hertz sine, men hvor høyt spiller de? Jeg er veldig interessert i å prøvelytte om noen har et slikt tilgjengelig! :) Send PM med tilbud, om noen har noe fornuftig å komme med! :) mvh Jan Rune Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Oktober 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2005 Hei! Har fått nytt interiør i bilen nå, og dermed kan jeg ENDELIG begynne på den etterlengtede bilstereoinstallasjonen! Fant nettopp ut at jeg vil gå for en treveis løsning i front. I den sammenheng står jeg med to alternativer: 1. Bruke Cadence CVL6K-frontsettet (6,5" toveis) jeg har, pluss en 8" midbass i samme "klasse" i døra. 2. Kjøpe helt nytt 3-veis komp. sett med 8"/6,5" og 4" (og diskant, så klart). Er ute etter mye trøkk i midbassen, siden jeg hører mest på hard rock, metal, litt vocal trance og slikt. Er egentlig utrolig fornøyd med Cadence-settet sånn sett. Tror det kunne blitt utrolig bra supplert med en 8" i tillegg. Men så har det seg sånn at jeg er tilhenger av å ha alt likt... Så derfor vurderer jeg et 3-veis komponentsett. Men dette MÅ i såfall ha 8"/6,5", 4" og 1" elementer, og MÅ spille høyt og hardt! Anlegg som spiller pent med Mozart kan jeg kjøpe når jeg blir gammal! :D Hemm. Pristaket på 8" midbass til døra er ca. 1500,- for to. Gjerne Cadence, om de har noen, og noen her kan gi meg et tilbud på dem i såfall. Mens jeg kan betale 3-4000,- for et komplett 3-veis-sett. Hørt litt skryt av Hertz sine, men hvor høyt spiller de? Jeg er veldig interessert i å prøvelytte om noen har et slikt tilgjengelig! :) Send PM med tilbud, om noen har noe fornuftig å komme med! :) mvh Jan Rune Spiller mye Metal selv, og dette er vel en av de musikktypene som er vanskeligst å få til å funke i bil. Grunnen er at det ligger svært mye energi i områder med mye støy fra bilen, og veien. Denne støyen er desverre en sterk bidragsyter til at men mister trøkk, og definisjon. Derfor er demping det aller viktigste, noe jeg er sikker på at du vet. Videre ville jeg sattset på en skikkelig montering av mellomtonen, siden du vil spille høyt, tror jeg du bør gå for min en 5.25" mellomtone. Jeg skjønner at du er ute etter elementer som tåler endel juling, emn husk at det finnes flere måter å oppnå lydtrykk på. Høy følsomhet er et alternativ. Et alternativ til 3 veis sett, kunne kanskje vært en 2,5 veis løsning, hvor man benytter en diskant og 2 stk 6,5" per side. Den ene 6,5 tommeren deles opp mot diskanten, mens den siste hjelper til fra ca 300Hz og nedover (må justeres til). Begge 6,5" spiller selvsagt helt ned til en eventuell deling mot sub. Tror egentlig dette kan være løsningen for deg. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoomBoxx Skrevet November 1, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 1, 2005 Har vært inne på tanken, men da jeg har planer om å ha 8" nede i døra, og 4" mellomtone vinklet mot fører i dashen (diskanten må jeg høre litt på forskjellige plasseringer), blir to 6.5" uaktuelt... Planen er å beholde bilen i mest mulig original look innvendig, men samtidig ha mektig lyd. Syns det er litt morsommere enn å bygge om hele bilens interiør, særlig hvis resultatet er "godt nok". Eller mer enn godt nok! :) En annen ting er jo at jeg kanskje (ganske sikkert) skal selge bilen en gang. Og da er det jo kjekt å kunne ta ut... vel, mesteparten, hvertfall! For øvrig er jeg enig i "metal-problemet". Dessuten er det ikke bare-bare å finne midbass-elementer som trykker OG henger med i svingene når de langhårede svartjakkene setter i gang med de doble trommene sine. Heldigvis tror jeg det er sånn at det er en del lettere å finne noe som låter bra (i mine ører) når jeg aldri hører på klassisk eller annen "myk", stille musikk. Slipper å bekymre meg for resonanser i mellomtoneområdet og slikt, da dette aldri er hørbart (unntatt i kjemperæva komponenter, kanskje). Men jeg skal fortsette å se etter en 8" og 4" løsning. Har sett Magnat har en slik løsning, men den var jo sånn ca uaktuell før den ble vurdert. Om ikke noen, mot formodning, skulle ha veldig god erfaring med dette frontsettet da! Jeg har ikke hørt komponentsettene deres, men basselementene er jo greie! Og den store fordelen er jo at det passer rett inn! :) Alternativet er jo å kjøpe et 2-veis 4" komponentsett som rocker vilt, dele det med aktiv HP-filter, og slenge inn to 8" midbass-elementer i tillegg. Har egentlig stor tro på denne løsningen! Da kan jeg jo evt. justere delefrekvensen til 4" nedover og la dem spille samme frekvensområde om dette låter bra! Så blir det jo 2,5-veis løsning. Og flere valgmuligheter! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet November 1, 2005 Rapporter Share Skrevet November 1, 2005 Har vært inne på tanken, men da jeg har planer om å ha 8" nede i døra, og 4" mellomtone vinklet mot fører i dashen (diskanten må jeg høre litt på forskjellige plasseringer), blir to 6.5" uaktuelt... Planen er å beholde bilen i mest mulig original look innvendig, men samtidig ha mektig lyd. Syns det er litt morsommere enn å bygge om hele bilens interiør, særlig hvis resultatet er "godt nok". Eller mer enn godt nok! :) En annen ting er jo at jeg kanskje (ganske sikkert) skal selge bilen en gang. Og da er det jo kjekt å kunne ta ut... vel, mesteparten, hvertfall! For øvrig er jeg enig i "metal-problemet". Dessuten er det ikke bare-bare å finne midbass-elementer som trykker OG henger med i svingene når de langhårede svartjakkene setter i gang med de doble trommene sine. Heldigvis tror jeg det er sånn at det er en del lettere å finne noe som låter bra (i mine ører) når jeg aldri hører på klassisk eller annen "myk", stille musikk. Slipper å bekymre meg for resonanser i mellomtoneområdet og slikt, da dette aldri er hørbart (unntatt i kjemperæva komponenter, kanskje). Men jeg skal fortsette å se etter en 8" og 4" løsning. Har sett Magnat har en slik løsning, men den var jo sånn ca uaktuell før den ble vurdert. Om ikke noen, mot formodning, skulle ha veldig god erfaring med dette frontsettet da! Jeg har ikke hørt komponentsettene deres, men basselementene er jo greie! Og den store fordelen er jo at det passer rett inn! :) Alternativet er jo å kjøpe et 2-veis 4" komponentsett som rocker vilt, dele det med aktiv HP-filter, og slenge inn to 8" midbass-elementer i tillegg. Har egentlig stor tro på denne løsningen! Da kan jeg jo evt. justere delefrekvensen til 4" nedover og la dem spille samme frekvensområde om dette låter bra! Så blir det jo 2,5-veis løsning. Og flere valgmuligheter! :) Om du velger å benytte en 4" i mellomtoneområdet, vil mitt personlige råd være å dele forholdsvis høyt, gjerne 300-400Hz. Grunnen er at det ligger mye info under dette området som 4" ikke klarer på en tilfredstillende måte. Greit nok på akustisk og enklere musikk, men til metal, større klassiske verk og piano, funker det dårlig. Vær klar over at et anlegg som spiller bra på klassisk musikk, gjerne vil funke glimrende på metal. Det er en grunn til at metall og symfonisk musikk er lett kompatible. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoomBoxx Skrevet November 1, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 1, 2005 En annen ting, hvor er nettbutikkene for Hertz og slikt? Vanskelig å finne! :/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lohelle Skrevet November 1, 2005 Rapporter Share Skrevet November 1, 2005 det er vel de som kjøper via ice audio det... jeg er fornøyd med for eksempel Bass Brothers.. Siter BMW 525DAT -01 Bilstereo kommer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoomBoxx Skrevet November 1, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 1, 2005 Og Glenn: Angående forskjellen mellom klassisk og metal, så er det at når man spiller klassisk, så er det ofte lange, enkle toner i mellomtoneområdet (fioliner, obo, fløyte eller whatever) som "avslører" svakheter i anlegget når det gjelder resonanser eller litt laber frekvensrespons. Dette skjules mye bedre med metall eller hard rock. MEN, jeg sier ikke at ALT låter bra når man spiller metall. Absolutt ikke! :) Har lyst til å høre Hertz sine elementer. Noen i nærheten som har dem inne, eller montert i bil? :) mvh Jan Rune Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet November 1, 2005 Rapporter Share Skrevet November 1, 2005 Har lyst til å høre Hertz sine elementer. Noen i nærheten som har dem inne, eller montert i bil? :) mvh Jan Rune Mercedesen er vel snart ferdig, Glenn? :cab Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet November 1, 2005 Rapporter Share Skrevet November 1, 2005 Mercedesen er vel snart ferdig, Glenn? :cab Veldig OT, men nei, ble ikke helt som planlagt. Den er byttet inn i en BMW 528. Så vi starter helt på nytt for 2006. Bilen er faktisk lettpansret så den er død som pokkern :hammer he he he. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet November 1, 2005 Rapporter Share Skrevet November 1, 2005 det er vel de som kjøper via ice audio det... jeg er fornøyd med for eksempel Bass Brothers.. ICE Audio har ikke Hertz. Dem hadde noen produkter en periode, men av ulike årsaker er det vi som nå er importører...........heldigvis :wave Hertz kommer ikke til å bli solgt i rene nettbutikker. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lohelle Skrevet November 1, 2005 Rapporter Share Skrevet November 1, 2005 ok.. sorry for feilinformasjon! :) Siter BMW 525DAT -01 Bilstereo kommer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet November 1, 2005 Rapporter Share Skrevet November 1, 2005 Og Glenn: Angående forskjellen mellom klassisk og metal, så er det at når man spiller klassisk, så er det ofte lange, enkle toner i mellomtoneområdet (fioliner, obo, fløyte eller whatever) som "avslører" svakheter i anlegget når det gjelder resonanser eller litt laber frekvensrespons. Dette skjules mye bedre med metall eller hard rock. MEN, jeg sier ikke at ALT låter bra når man spiller metall. Absolutt ikke! :) Har lyst til å høre Hertz sine elementer. Noen i nærheten som har dem inne, eller montert i bil? :) mvh Jan Rune Til en visss grad har du rett, men likhetene mellom melodiøs metal og symfoni er ikke til å komme utenom. Men selvsagt, klassisk symfoni etc stiller noe strengere krav. Spiller anlegget klassisk med stor troverdighet, vil det også spille Metal på en bra måte. Det finnes lite Hertz i Vestfold foreløpig. Vi hadde forhandler der, men av ulike grunner vil ikke denne forhandleren få varer fra oss lenger. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoomBoxx Skrevet November 1, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 1, 2005 Argh. Må jeg kjøre lang og strand for å få hørt Hertz, nekter jeg. Kjøper heller noe man faktisk får tak i da, altså! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet November 1, 2005 Rapporter Share Skrevet November 1, 2005 Argh. Må jeg kjøre lang og strand for å få hørt Hertz, nekter jeg. Kjøper heller noe man faktisk får tak i da, altså! :) Er desverre slik når vi er et forholdsvis nytt firma, får ikke dekket hele Norge med en gang. Det er ikke noe problem å få tak i Hertz for deg, men litt værre å få testet det ut hos en forhandler først. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoomBoxx Skrevet November 2, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 2, 2005 Dette hørtes jo ikke så ille ut! Men hva med JL Audio eller Boston Acoustics? Har hørt at de skal ha gode 3-veis-sett også! :) Kanskje jeg får tak i noe brukt? Mvh Jan Rune Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg