Gå til innhold

Bilsalg Spørsmål!

Ranger emnet

Modmach1

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, håper dere kan hjelpe meg i denne saken.

I midten av Mai 05 solgte jeg et prosjekt (72 GMC Jimmy Helcab) til en kar i Arendal. Han overførte pengene for bilen til meg samme tid for å sikre seg bilen (mange interesserte) Og det ble avtalt at bilen skulle hentes i løpet av 14 dager (altså 1.Juni 05). Tiden gikk og gikk og uti August fikk jeg tak i han igjen og sa at bilen måtte hentes. Og dette skulle han gjøre i løpet av de neste fire ukene siden han hadde ferie.. Men ingenting hendte. Vi ble enige om at han skulle komme og hente bilen i helgen 7-9 Oktober og fredag kom og jeg sa nei takk til 8 timer med overtid på jobb siden han skulle komme og hente bilen. Lørdagen kom og jeg prøvde å få tak på han men det var helt umulig. Skrev så en mail på fredagskvelden og spurte hva i alle dager som skjedde.. Fikk så en bekreftelse på lest mail morgenen etter, men ingen svar tilbake hverken via data eller telefon. Sendte så en ny mail, men har enda ikke fått bekreftelse på at den er lest og det er 12 dager siden nå. Skrev en sms til han i dag og regner ikke med å få noe svar..

Da er mitt spørsmål: har jeg noen slags rettigheter her?

Bilen er et prosjekt og ble solgt for 5000,- ikke store beløpet, men har også fått beskjed om å rydde litt utenfor der jeg leier garasje så bilen må vekk og det er kjøperen veldig klar over. Nå er det to stykker som er interessert i å kjøpe bilen og fjerne den. Men har jeg noen slags rettigheter for salg eller lignende?

Vi har ikke skrevet noen kontrakt, pengene er bare overført til meg..

Hilsen dritlei bil selger

62 Chevrolet Impala 2dht "ThinkTwise"

64 Chevrolet Bel Air Stw "BeLow"

71 Mustang Mach-1 "Phat-1"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Siden kjøperen din ikke har overholdt den muntlige avtalen, kan du annulere den. Vil tro han har rett på pengene sine tilbake i så fall. Du finner mer informasjon på http://www.lovdata.no, søk på kjøpsloven (ikke forbrukerkjøpsloven!, den gjelder ikke for salg mellom privatpersoner). Håper dette hjalp litt iallefall :)

'85 BMW 320i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan dekke dine tap som kommer av motpartens brudd på avtalen. Dvs. har du tapt penger på at han bryter avtalen (tatt fri fra jobben) kan du få dekket dette tapet.

Det jeg ville gjort, er å spørre han om han egentlig vil hente bilen noengang. Si du har en annen som kjøper bilen innen èn uke dersom han ikke henter den.

I forhold til pengene hans kan du gjøre to ting. Enten å overføre tilbake det han betalte minus dine kostnader for kontraktsbrudd.

Eller sette pengene på en egen konto, og la dem stå til du ikke lenger regner med han vil gjøre krav på dem. SÅ bruker du dem på pils og pizza.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehm. Hvis han selger bilen til en annen og fører pengene tilbake til opprinnelige kjøper så skulle det være greit? Hvorfor skulle han prøve å kreve penger? Lik så greit å bare være litt snill selv for å slippe bråk selv om kjøper tydeligvis ikke har gjort det han skulle i denne saken.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehm. Hvis han selger bilen til en annen og fører pengene tilbake til opprinnelige kjøper så skulle det være greit? Hvorfor skulle han prøve å kreve penger? Lik så greit å bare være litt snill selv for å slippe bråk selv om kjøper tydeligvis ikke har gjort det han skulle i denne saken.

er vell heller det at han som skulle kjøpe bilen har kostet selgeren en del penger bla. fordi han takket nei til overtid som er godt betalt fordi kjøper har sagt han skulle komme og hente bilen.Jeg hadde blitt rimelig irritert da! :fuckme2:

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vell heller det at han som skulle kjøpe bilen har kostet selgeren en del penger bla. fordi han takket nei til overtid som er godt betalt fordi kjøper har sagt han skulle komme og hente bilen.Jeg hadde blitt rimelig irritert da! :fuckme2:

Jeg hadde gitt han beskjed om å fjærne bilen i løpet av 1 uke. Er den ikke borte da, så blir den solgt. Og du sender ikke i retur utlagte beløp.

Det har jo godt mer en 3 uker, og du har gitt 3 beskjeder.

Og dessuten så er 5 000,- normal forskudd ved slike salg (selv om det er i dette tillfellet hele beløpet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Droppet overtid, telefonmas +++ Tipper han duden kan være heldig om han får igjen mer enn halvparten av de 5000,- :D

edit: personlig vil jeg nok si at jeg hadde gitt personen tilbake pengene når han ikke hentet bilen i løpet av den første uken og solgt den til nestemann. Bruddet på muntlig kontrakt kom allerede der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gi han en siste frist å hente bilen. Gjør han ikke det, tar du pengene og selger den på nytt. Så lenge du ikke har skrevet under på noe som helst, har ikke kjøper så mye han skulle ha sagt. Det hadde nå jeg i allefall gjort.

di skrev ingen kontrakt nei så han kan kreve tilbake pengene for å ha betalt for noe han ikke fikk...så selger har ingen grunn til å beholde noe penger medmindre han kan dokumentere "utgifter" på salget... men er jo til pass for kjøperen da han gjør uttallige avtaler og ikke holder di...

89 Mazda 323 4x4 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider