Inzane_ Skrevet Oktober 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 9, 2005 Heisann. Jeg er på sett og vis litt nybegynner i faget, å har noen spørsmål rundt clutch, osv. Hvordan er forskjellen på plassering osv når det kommer til tverrstilt, og langstilt motor? Må man av med girkassa for å bytte den? Hva er utløserlager, hovedsylinder og slavesylinder? Trust/trøste? Om noen kunne forklart med bilder hadde det vært kjempe flott! Mvh; Thomas! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon A Skrevet Oktober 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 9, 2005 Forklaring Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Oktober 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 9, 2005 Heisann. Jeg er på sett og vis litt nybegynner i faget, å har noen spørsmål rundt clutch, osv. Hvordan er forskjellen på plassering osv når det kommer til tverrstilt, og langstilt motor? Må man av med girkassa for å bytte den? Hva er utløserlager, hovedsylinder og slavesylinder? Trust/trøste? Om noen kunne forklart med bilder hadde det vært kjempe flott! Mvh; Thomas! så vidt jeg veit så må girkasse og motor demonteres fra hverandre på alle bortsett fra Gamle Saaber(med langsgående motor) og Ford 12M. Langstilt: motor og veivaksel står i bilens lengderetning, dvs. alle(?) RWD med frontmotor. Tverrstillt: Motor og veivaksel står på tvers av bilens lengderetning, De fleste FWD, noen midtmotor og kanskje noen hekkmotor(kjenner ikke til noen). Utløserlager: samme som trøstelager, er det lageret som ligger mot "clutchhuset"(disken), vanligvis mot utløsergaffelen på andre sida. Hovedsylinder: Den primære sylinderen i Hydrauliske bremse- og clutch-manøvreringssystem, den du styrer med pedalene. Slavesylinder: Den sekundære sylinderen, den som blir manøvrert av hydaulikktrykket, den som står på clutchen i dette tilfellet. Med "clutchhus" mener jeg ikke huset rundt svinghjul/clutch i dette tilfellet. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Oktober 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 9, 2005 så vidt jeg veit så må girkasse og motor demonteres fra hverandre på alle bortsett fra Gamle Saaber(med langsgående motor) og Ford 12M. Legg til gammel fwd opel så skal jeg være enig :) Slapp å dele motor/kasse, var bare å ta clutchen ut gjennom ei åpning i girkassa. Ferdig bytta på en snau halvtime Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Oktober 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 9, 2005 Legg til gammel fwd opel så skal jeg være enig :) Slapp å dele motor/kasse, var bare å ta clutchen ut gjennom ei åpning i girkassa. Ferdig bytta på en snau halvtime Hvor gammel, åssen opel(ascona/kadett etc?), åssen gjøre det??? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Oktober 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 9, 2005 1983 ascona med 1.3 ohc motor og 4 trinns kasse. Av med hjul v.f., Skru løst plata i nerkant av girkassa/clutchuset, da har du adgang til clutchen. Skru ut den store pluggen i sida på kassa, hekt i en mutter på akslingen innenfor og trekk ut hele greia. Den holdes igjen av et c-klips. Når akslingen er ute er det bare å skru løs lamellplata og hele greia kommer ramlende ned i trynet ditt hvis du ikke holder igjen. Sånn som jeg husker iallefall, begynner å bli en stund siden jeg bytta :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Oktober 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 9, 2005 Ok, noe alà 12M da, gjelder sikkert flere det da.... Takk for opplysningen, kjekt å kunne noe sånt. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg