Gå til innhold

glassfiber-deksel over kassen for økt lydtrykk i sedanbil?

Ranger emnet

Jan Erik Johansen

Anbefalte innlegg

lurer på om jeg skal lage et deksel over kassen som forhåpentligvis gjør det lettere å få trykket fremover i bilen for db-drag. men er litt usikker på om dte i det heletatt vil virke?

jeg fant ut at jeg spilte høyest med kassen midt i bagasjerommet og med elementene bakover. men jeg har jo en del som en del som demper der vil jeg tro. har jo høyttalere i veggene i bagasjerommet for eks, og i tillegg er det en del stoff der.

så dte jeg planla var å lage ettdeksel rundt hele kassen så den ble isolert omtrent fra det vanlige bagasjerommet. dekselet skal jeg prøve å lage så stort som mulig så luften får passere ganske fritt rundt kassen og inn i bilen.

noen som har prøve dette før og vet om det fungerer eller ikke? et dyrt prosjekt om det ikke fungerer, så...

http://jannis.no-ip.info/deksel.jpg bilde av rammen som jeg tenkte å bruke for å lage dekselet.

http://jannis.no-ip.info/kasse.jpg kassen flyttes bakover til mitten, så det er trangt om plassen... elementene er ikke vist på bildet, men de er der nå... :P

edit: blir på en måte som et bandpass-system. men aner ikke hvordan jeg skal få volum og tuning til å stemme i dette tilfellet siden jeg ikke vet eksakt volum denne vil komme på, så får bare håpe det beste :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det så vil du lage ett "nytt" bagasjerom, som ikke har så mye dempende vegger, slik at all trykket kommer inn i kupeen uten å ta veien andre plasser..

Om det funker er jo noe annet..

Det jeg ville gjort var å sette en kasse som du bygger rundt hele kanten på seteryggen slik at du har basser og bassrefleksrør inn i kupeen...

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på om jeg skal lage et deksel over kassen som forhåpentligvis gjør det lettere å få trykket fremover i bilen for db-drag. men er litt usikker på om dte i det heletatt vil virke?

Er dette seriøst? Jeg skimter et :hammer her og håper på det beste...

MEN... Det blir vel det samme som å lage en tett vegg ved baffelen med elementet fremover...

Lukket kasse så klart!

Lykke til med bygget i allefall.

(Kanskje lettesr med en 6mm kryssfinerplate og sider fremfor den illeluktende polyesteren?)

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN... Det blir vel det samme som å lage en tett vegg ved baffelen med elementet fremover...

Lukket kasse så klart!

Det ville jeg også tro, derfor jeg foreslo det fremfor dette glassfiberspetakkelet.

Men lukket kasse vil nok ikke fungere så bra...

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fant ut at jeg spilte høyest med kassen midt i bagasjerommet og med elementene bakover. men jeg har jo en del som en del som demper der vil jeg tro. har jo høyttalere i veggene i bagasjerommet for eks, og i tillegg er det en del stoff der.

så dte jeg planla var å lage ettdeksel rundt hele kassen så den ble isolert omtrent fra det vanlige bagasjerommet. dekselet skal jeg prøve å lage så stort som mulig så luften får passere ganske fritt rundt kassen og inn i bilen.

noen som har prøve dette før og vet om det fungerer eller ikke? et dyrt prosjekt om det ikke fungerer, så...

http://jannis.no-ip.info/deksel.jpg bilde av rammen som jeg tenkte å bruke for å lage dekselet.

http://jannis.no-ip.info/kasse.jpg kassen flyttes bakover til mitten, så det er trangt om plassen... elementene er ikke vist på bildet, men de er der nå... :P

edit: blir på en måte som et bandpass-system. men aner ikke hvordan jeg skal få volum og tuning til å stemme i dette tilfellet siden jeg ikke vet eksakt volum denne vil komme på, så får bare håpe det beste :hammer

Tenker du horn??

horn.jpg

Tillfeldig kasse med tillfeldig sub.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en lignende løsning kanskje, men ikke akkurat sånn.

tenkte på noe lignende dette (sett ifra siden). det vil også bli likt på sidene som over kassen, men klarer ikke å tegne det... :P

http://jannis.no-ip.info/kasse2.jpg

grunnen til at jeg vil prøve dette er fordi hattehyllen jeg bruker ikke er tett, og ved å gjøre dette blir det nesten det samme som et vanlig bagasjerom, men litt mindre og uten hindringer. jeg fant ut at jeg spilte høyest med elementene bakover, mens trygg på forumet, med samme bil, spilte høyere med elementene fremover. derfor jeg er litt usikker på hvordan jeg skal få det optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en lignende løsning kanskje, men ikke akkurat sånn.

tenkte på noe lignende dette (sett ifra siden). det vil også bli likt på sidene som over kassen, men klarer ikke å tegne det... :P

http://jannis.no-ip.info/kasse2.jpg

grunnen til at jeg vil prøve dette er fordi hattehyllen jeg bruker ikke er tett, og ved å gjøre dette blir det nesten det samme som et vanlig bagasjerom, men litt mindre og uten hindringer. jeg fant ut at jeg spilte høyest med elementene bakover, mens trygg på forumet, med samme bil, spilte høyere med elementene fremover. derfor jeg er litt usikker på hvordan jeg skal få det optimalt.

Ja, det er faktisk det samme, bare en eldre og enklere modell.

Men utgangs plata må økes i åpning ikke minskes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. det kan hende jeg rekker å bygge en ny kasse. men vet du hvordan resultatet vil bli sammenlignet med bassrefleks?

og hvordan skal jeg få kasse-størrelsen til å stemme? har aldri operert med horn-kasser i en bil før.

grunnen til at playen går på skrå nedover er pga toppen på bagasjerommet er sånn, og rett bak seteryggen er luken ganske langt nede og ganske liten (som du kan se på det første bildet). hadde jeg bare hatt en annen bil så hadde det sikkert vært lettere men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hornløsninger no hensikt i bil da? I horn vil jo lyden bli "kastet" langt og vil ikke spille like høyt nært subben, som langt unna..

Så slik jeg ser det, vil du kanskje få mer ut av en bassrefleks løsning, enn en hornløsning.

Men hvorfor skal du gjøre dette? Om bagasjerommet er godt dempet fra før av, skal det vel ikke ha noen hensikt å "hjelpe" lyden å komme inn i cupéen?

Honda Prelude 2.0l 4ws 89'

Audi A6 1,8T 98'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med andre ord bør jeg heller dempe bagasjerommet enda bedre og beholde bassrefleks-kassen sånn som den er?

har for tiden bare 4x 7cm porter, noe som er alt for lite til db-drag, men har ikke plass til større, derfor jeg tenkte å kanskje prøve noe nytt. men om det ikke spiller høyere er det jo abre bortkastet selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. det kan hende jeg rekker å bygge en ny kasse. men vet du hvordan resultatet vil bli sammenlignet med bassrefleks?

og hvordan skal jeg få kasse-størrelsen til å stemme? har aldri operert med horn-kasser i en bil før.

grunnen til at playen går på skrå nedover er pga toppen på bagasjerommet er sånn, og rett bak seteryggen er luken ganske langt nede og ganske liten (som du kan se på det første bildet). hadde jeg bare hatt en annen bil så hadde det sikkert vært lettere men..

Det kan se ut som horn kanskje ikke er beste løsning, siden du må minske kasse volum, for å få plass til hornet.

Horn kasse kan ha porta utgangs punkt.

Utgangs punktett (kassa hvor sub står i) kan tunes til 35 - 45Hz

For best resultatt.

Men hvor mindre horndel, jo høyere frekvenser slipper den fram.

F eks. en horn med åpnig B50cm høyde 20cm slipper fram nedre avrulling 60Hz øvre avrulling 130Hz.

Men når høyden ikke er mer en 10cm så kan det se = 70Hz - 220Hz

men en økning på kanskje +7Db

Har bygd Horn kasse med + 10Db Men den kassa får du ikke inn i en bil.

Og bass lyd fra horn ligger på samme avstand som all annen kasse, siden Hz bestemmer lydbølge lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du om det finnes noen programmer for å konstruere horn-kasser og/eller transmission-line ut ifra spesifikasjonene til elementet? eller er det veldig vansklig å konstruere?

har for det meste bare holdt meg til lukket og bassrefleks så langt.

tror jeg kanskje dropper hornløsningen i bilen siden det blir velgi vanskelig å få til i bilen, men får se hva jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du om det finnes noen programmer for å konstruere horn-kasser og/eller transmission-line ut ifra spesifikasjonene til elementet? eller er det veldig vansklig å konstruere?

har for det meste bare holdt meg til lukket og bassrefleks så langt.

tror jeg kanskje dropper hornløsningen i bilen siden det blir velgi vanskelig å få til i bilen, men får se hva jeg gjør.

Caad 4.1 kan gjøre det.

men viser ikke frekvenskurven.

Men du kan bestemme nedre avrulling, og prog. regner ut kasse og kan vise tegning, lik den jeg satte ut her lengre opp.

den tegningen var med Dynabel 9215 nedre avrulling på 40Hz

Lenke til kommentar
Del på andre sider