Gå til innhold

Litt Carputer-snakk

Ranger emnet


ePiFaNT

Anbefalte innlegg

Fortsetter her fra en annen tråd, så ikke vi ødelegger den mer enn vi allerede har gjort ;)

 

En Linux-basert platform burde fungere bra.

Helt klart. Men ikke glem Mac Minien, som er like stor som en standard headunit, kommer ferdig sammensatt og faktisk FUNKER med en gang... ;)

 

Når det gjelder lagringsmedia finnes det mange spennende alternativer. HDD'er er som kjent ikke helt støtsikre, ettersom de inneholder bevegelige deler. Normalt vil ikke dette være noe problem, men det kan være det. CF-kort er også mulig, dvs. man KAN faktisk kjøre operativsystemet fra en USB-basert CF-leser. (...) Nå kan man få CF-kort på opp til 16 GB.

Joda, men hvor mange 20gb 2.5" disker kan ikke du ødelegge før du er oppe i prisen for ETT 16 gb CF-kort? ;) Men om man vil bruke så lite bevegelige deler som mulig er det helt klart et bra alternativ :)

 

Det manglende leddet for meg er bare en slags forforsterker som kan stå mellom PC og forsterker. Dette burde da finnes? Eller kanskje det finnes en annen og bedre måte å gjøre det på?

Kommer an på hvilken "vei" du har valgt å gå. Om du bruker de analoge utgangene fra lydkortet er det jo en enkel sak, og du kan f.eks. bruke en Griffin Powermate til å justere carputerens volum, som igjen altså vil regulere signalstyrken på utgangene (duh..hehe). Kan også programmeres til å skifte sang, spole i sangene, mute lyden osv.

 

Powermate.jpg

 

Dersom du bruker den digitale utgangen kan du ikke lenger kontrollere volumet fra selve carputeren, og må altså justere den en plass mellom D/A-konverteren og forsterkeren. Et motorisert pot e.l. vil nok kunne gjøre susen, men det blir kanskje litt omstendelig føler jeg.. vet dog ikke hvorfor.

 

Et siste alternativ er jo å finne en boks som både tar seg av D/A-konvertering og volumjustering, enten i det digitale eller det analoge domenet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du og meg har jo diskutert dette rundt computerbasert avspilling i bil endel ganger Thomas, og vi har vel egentlig vært enig i at det krever endel, men som jeg og har sagt, er et svært interessant medium, med høyt potensiale.

 

Det at databransjen har en større utvikling enn audiobransjen, tar jeg overhodet ikke som noe tegn på at dette nødvendigvis er veien å gå. Problemet er at svært mange quasi-digitale, eller digitale løsninger låter fryktelig uorganisk. Uansett hvor perfekt alt ser ut på papiret. Mye av grunnen til dette ligger på elendige innspillinger, men samtidig finnes det ulike problemer som må overkommes i tillegg. For meg handler musikk om helt andre parametre enn detaljhysteri. Det viktigse er å få en emosjonell tilknyttning til musikken, noe man, i mine øyne, kun kan oppnå ved hjelp av dynamikk og klang. Selvsagt må det være detaljert, men ikke på bekostning av de to foregående parametre, noe det heller ikke vil være om disse er på plass.

 

Nå er vi dog veldig OT......................sorry.

 

mvh

 

Glenn

 

Jeg er helt enig med deg i at spesifikasjoner og datablader ikke på noen måte må bli stående i veien for det vi begge mener er viktigst; nemlig opplevelsen av musikken. Det er ingen ukjent sak at svært mange virkelig gode rørforsterkere ikke måler godt i det hele tatt, mens de lyder helt nydelig.

 

Men som vi allerede har snakket endel om, det er en spennende løsning med mye potensiale, og jeg kommer til å bruke endel tid og ressurser fremover på dette med carputere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder lagringsmedia finnes det mange spennende alternativer. HDD'er er som kjent ikke helt støtsikre, ettersom de inneholder bevegelige deler. Normalt vil ikke dette være noe problem, men det kan være det. CF-kort er også mulig, dvs. man KAN faktisk kjøre operativsystemet fra en USB-basert CF-leser. (...) Nå kan man få CF-kort på opp til 16 GB.

 

En disk i gummioppheng vil tåle utrolig mye, da den da ikke får disse harde støtene, det er de som er skumle for en disk. Og laptopdisker(2,5") er normalt sett veldig mye mer robust enn disker ment for Stasjonære disker(3,5).

Du trenger ikke en usb kortleser, du får jo CF -> ide adapter, da funker kortet som en normal disk. Veldig mange ITX kort kommer med dette innebygget.

 

Men MacMini i en bil ville jeg absolutt vurdert, men du må ha greit med kjøling da.. de blir visst litt varme om de står uten god ventilasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg i at spesifikasjoner og datablader ikke på noen måte må bli stående i veien for det vi begge mener er viktigst; nemlig opplevelsen av musikken. Det er ingen ukjent sak at svært mange virkelig gode rørforsterkere ikke måler godt i det hele tatt, mens de lyder helt nydelig.

 

Men som vi allerede har snakket endel om, det er en spennende løsning med mye potensiale, og jeg kommer til å bruke endel tid og ressurser fremover på dette med carputere..

 

Joda, vi har vel egentlig vært enige om potensialet i dette i lengre tid. Og jeg driver fortsatt å tenker litt på en habil løsning. Fordelen med en computerbasert løsning er jo at man egentlig "aldri" trenger å bytte spiller. Man kan bare foreta en software eller hardware oppdatering. Man vil også ha mulighet til å koble inn ulikt tilbehør og eksperimentere med forskjellig programvare for både EQ, filer og andre prosessoroppgaver, uten å slite med det som i dag er det største problemet med prosessorer i bil, nemlig komprimeringen. Ved hjelp av kraftigere prosessorer, vil man kunne unngå dette problemet, samt introdusere en noe mer avansert løsning for de prosessorbaserte oppgavene. Selvfølgelig står man her overfor et nytt problem: Programmeringen av et slikt system. Så vidt meg bekjent finnes det en løsning på markedet programmert av en privatperson. Denne er dog hovedsaklig beregnet for hjemmebruk.

De to mest avanserte løsningene på markedet i dag er TACT og DEQX, hvor DEQX'n nok er den grommeste løsningen. Desverre er disse kun tilgjengelige for hjemmemarkedet, og koster svært mye penger. I mine øyne ser jeg dog liten grunn til å benytte prosessorer, om man ikke kan ta seg råd til en slik gjennomtenkt enhet, da dagens bilprosessorer ikke er gode nok.

Det er jo også hevet over enhver tvil at de fleste cd-rom enheter er bedre drivverk enn dem som sitter i bilspillere. Desverre så er det svært mange av disse cd-rom enhetene som støyer endel.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, vi har vel egentlig vært enige om potensialet i dette i lengre tid. Og jeg driver fortsatt å tenker litt på en habil løsning. Fordelen med en computerbasert løsning er jo at man egentlig "aldri" trenger å bytte spiller. Man kan bare foreta en software eller hardware oppdatering. Man vil også ha mulighet til å koble inn ulikt tilbehør og eksperimentere med forskjellig programvare for både EQ, filer og andre prosessoroppgaver, uten å slite med det som i dag er det største problemet med prosessorer i bil, nemlig komprimeringen. Ved hjelp av kraftigere prosessorer, vil man kunne unngå dette problemet, samt introdusere en noe mer avansert løsning for de prosessorbaserte oppgavene. Selvfølgelig står man her overfor et nytt problem: Programmeringen av et slikt system. Så vidt meg bekjent finnes det en løsning på markedet programmert av en privatperson. Denne er dog hovedsaklig beregnet for hjemmebruk.

De to mest avanserte løsningene på markedet i dag er TACT og DEQX, hvor DEQX'n nok er den grommeste løsningen. Desverre er disse kun tilgjengelige for hjemmemarkedet, og koster svært mye penger. I mine øyne ser jeg dog liten grunn til å benytte prosessorer, om man ikke kan ta seg råd til en slik gjennomtenkt enhet, da dagens bilprosessorer ikke er gode nok.

Det er jo også hevet over enhver tvil at de fleste cd-rom enheter er bedre drivverk enn dem som sitter i bilspillere. Desverre så er det svært mange av disse cd-rom enhetene som støyer endel.

 

mvh

 

Glenn

Man kan faktisk benytte seg av en hvilken som helst prosessor i en bil-PC.

Alt ifra VIA Luke (hovedkort på 8x8 cm med prosessor på 1 GHz og 7 W effektforbruk) til AMD Athlon 64 X2 4800+ med 2 kjerner på 2,4 GHz hver og effektforbruk på mye mer (110 W bare i varme).

 

Mulig jeg misforsto deg litt nå...menmen :)

 

Den ideelle kobinasjonen mellom kraft, støy, størrelse og pris er kanskje et mini-ITX hovedkort med en Pentium M prosessor.

Pentium M er beregnet for bærbare PC'er, og utvikler derfor mye mindre varme enn vanlige desktop-prosessorer.

Disse kan kjøles uten hørbar støy ved hjelp av en saktegående vifte, evt. kanskje uten vifte...

 

CD-ROM'er støyer ikke om man sørger for at de ikke kjører på max hastighet.

Det finnes software som kan begrense hastigheten på disse til et nivå der man er fornøyd.

Om man f.eks. begrenser en 48x CD-ROM til 16x eller 24x vil støyen være så godt som borte.

Det går faktisk an å høre at CD'en går rundt i en vanlig bilspiller også...

 

Noen harddisker er i dag også så godt som støyfrie, spesielt Samsung sine nye. Må ha øret helt inntil for å høre at de i det hele tatt er på.

 

SoundBlaster har forresten DSP med tidskomp.

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En disk i gummioppheng vil tåle utrolig mye, da den da ikke får disse harde støtene, det er de som er skumle for en disk. Og laptopdisker(2,5") er normalt sett veldig mye mer robust enn disker ment for Stasjonære disker(3,5).

Om man monterer disken på noe tungt og deretter avkobler denne med gummioppheng vil man nesten eliminere alt som heter harde støt, ettersom disken vil bli liggende å duve mykt :)

 

 

Men MacMini i en bil ville jeg absolutt vurdert, men du må ha greit med kjøling da.. de blir visst litt varme om de står uten god ventilasjon.

Jepp, god kjøling er alltid viktig i forbindelse med datakomponenter. Dersom man har litt plass under og bak Minien bør det fint kunne la seg gjøre å montere den i DIN-uttaket. Eller i hanskerommet for den saks skyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også hevet over enhver tvil at de fleste cd-rom enheter er bedre drivverk enn dem som sitter i bilspillere. Desverre så er det svært mange av disse cd-rom enhetene som støyer endel.

 

Tja, det er vel bare når de spinner opp, når de leser en vanlig cd, så er det ikke mye støy i dem, gjerne mindre enn en vanlig cdspiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare kjøre et vifteløst system basert på VIA C3 prosessorene? Får de på hovedkort som er 12x12cm store... Da kan man snakke carputer ;)

 

Først og fremst fordi VIAs C3-prosessorer ikke yter spesielt mye i forhold til oppgitt mhz-tall. En 1,2 Ghz skal yte ca like mye som en 800 Mhz Pentium, har du noengang prøvd å kjøre XP på en 800? Det har nemlig jeg, og selv i forhold til min 5 år gamle Powerbook G3 400mhz (!) var den ENORMT treg..

 

Jeg ville nok gått for enten Mini-ITX kort med Pentium M eller Mac Mini. Som Stian skriver kan man bruke så godt som alle slags prosessorer, såfremt man kan forsyne dem med nok strøm og kjøling.

 

SoundBlaster er noe jeg ikke engang vil peke på med en lang, lang pinne. Creative har en egen proff-avdeling, E-MU, som lager noen svært gode kort (0404 og 1212) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man monterer disken på noe tungt og deretter avkobler denne med gummioppheng vil man nesten eliminere alt som heter harde støt, ettersom disken vil bli liggende å duve mykt :)

 

F.eks! Sabla god ide egentlig :D

Egentlig bare helt vanlig logikk (og gjerne store mengder kaffe). :D

 

Jo mer masse som skal settes i bevegelse, jo mer energi trengs. Du sitter helt klart mest komfortabelt i en bil som er tung og har myke fjærer enn en bil som er lett og har harde fjærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår