Gå til innhold

Frontsett i Corolla DX, 87 mod.

Ranger emnet


neptyr

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha inn et fronsett i bilen min, dette er forløpig et billig dynabel med 6,5", dette fordi jeg ikke hadde råd til noe særlig bedre ATM.

Men, jeg tenkte jeg kunne bruke det som en midlertidlig løsning, og bruke det som mal til et eventuelt annet frontsett.

 

Har Seas sitt Perfomance sett i tankene, eventuelt Reference, alt etter hva folk anbefaler.

Jeg er også åpen for andre typer, men jeg vil gjerne ha litt hvorfor man mener det og det er bedre =)

7/8K maks var det jeg tenkte meg.

 

Frontsettet tenkte jeg å bygge inn i sidedørene, rive ut de lommene som er i sidedørene og erstatte disse med en kombo av 16mm mdf og glassfiber.

 

Elementene er 6,5" og skal prøve å vinkles opp mot fører/passasjer.

 

Men så over til spørsmål, hvor stor kasse bør jeg lage meg, med tanke på at andre elementer skal handles inn etterhvert.

 

Hva er akustisk ventil, og vil dette ha noen nytte i mitt tilfelle ?

 

Hvor mange lag bør jeg legge med glassfiber ?

 

Burde jeg fylle kassen med dempematriale? (så noen hadde trødd på med noe sort guffe inn i glassfiberkassene for å få demping)

 

Hvor burde jeg handle glassfiber?

 

Kommer sikkert mer etterhvert, men det var dette jeg kom på nå :)

 

Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så over til spørsmål, hvor stor kasse bør jeg lage meg, med tanke på at andre elementer skal handles inn etterhvert.
Skal du bygge kasser til høyttalerne som skal settes utenpå dørtrekket, blir vel kassen ikke større enn fysisk mulig, så lenge du skal kunne lukke igjen døra og ha plass til beina der i tillegg. Greier du å lage en utenpåliggende kasse, blir den neppe så stor i antall liter.
Hva er akustisk ventil, og vil dette ha noen nytte i mitt tilfelle ?
En akustisk ventil slipper ut og inn noe trykk av en lukket kasse, dog er denne ventilen såpass dempet at kassen ikke fungerer som en bassrefleks, men heller ikke som en tett kasse. Siden trykkmotstanden i kabinettet blir lavere enn i en helt tett kasse, tror elementet at den befinner seg i en større lukket kasse enn den faktisk gjør, noe som gjør at en lukket kasse kan bygge mindre enn den skulle vært, rent matematisk. Mest brukt i hjemmehøyttalere. Når man setter inn høyttalere i en bildør, kan man nesten si man setter de inn i en lukket kasse(el. dør altså) som har opptil flere akustiske ventiler... ingen dører blir helt tette, så lenge man kan sveive ned ruta eller skal kunne få ut kondens/regnvann.

Skal du ha en lukket kasse, som ikke skal ha åpning inn mot selve døra, blir neppe denne særlig stor, så i teorien KAN det være greit med en akustisk ventil som munner ut i døra, men i praksis blir det litt bingopreget om det fungere eller ikke.

 

De fleste frontsett er dog laget for å kunne spille i nærmest friluft/vanlig dør, så en vanlig åpning inn mot døra bak kassen/panelet ditt vil fungere greit med de fleste frontsett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døren er såpass liten, men de lommene kan taes ut, og da kan jeg bygge inn i døra, og passe langt ut. Tror jeg kan få noen liter ut av det, men hvor mange er jeg ikke sikker på.

Bilen klarte jeg å bulke bak i sommer, så selv om den ikke har passert 80,000 ennå, blir det neppe noe salg av den, ever. Så jeg tenkte å bruke dette som prosjektbil og leke meg litt rett å slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her noen bilder av hva jeg har å jobbe med:

 

 

 

door.jpg

Sidedøren, den "lommen" nede til høyre er hvor jeg tenkte å bygge en slags kasse.

 

 

door2.JPG

Slik ser den ut uten sidepanelet.

 

door3.JPG

Området hvor jeg har ca 0 å bygge på.

 

avstand.JPG

avstand2.JPG

Sier så smått om hvilke avstander jeg har.

 

kickpanel.JPG

Der er det mulighet til å bygge kickpanel, men, sikringene ligger bak der.

Skoen er deformert, fordi jeg har et ca 10cm hull der :P

 

 

Noen som har noen gode forslag til hvordan jeg kan få bygd dette inn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du for deg å bygge noe nær toppen av døra som kan stikke litt ut? Dette hadde vært aldeles knall mhp plassering av elementene. For meg ser det ut som det skulle være god plass for dette der.

Så kunne du heller modda dashen og hatt etpar 8" midbasser som spiller fra ~150 ned til ~50Hz der Magnatelementene står i dag og sub bak.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, skjønner latterktrampa :P

Men nå skal du høre (eller lese, vet...)

Ser du deg mål på å få ned noe smått foran? 4" eller noe?

Morel har forøvrig en genial mellomtone på bare 2.1" om du ikke har plass til 4"

Og du har muligens plass for å klemme inn en 6.5" eller 5.25" i døra nede ved lomma...?

 

Tror at f.eks Morel Elate 5-3 ville passe som hånd i velsmurt hanske i så henseende;)

3way_elate1.jpg

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår