neptyr Skrevet September 5, 2005 Rapporter Share Skrevet September 5, 2005 Jeg skal ha inn et fronsett i bilen min, dette er forløpig et billig dynabel med 6,5", dette fordi jeg ikke hadde råd til noe særlig bedre ATM. Men, jeg tenkte jeg kunne bruke det som en midlertidlig løsning, og bruke det som mal til et eventuelt annet frontsett. Har Seas sitt Perfomance sett i tankene, eventuelt Reference, alt etter hva folk anbefaler. Jeg er også åpen for andre typer, men jeg vil gjerne ha litt hvorfor man mener det og det er bedre =) 7/8K maks var det jeg tenkte meg. Frontsettet tenkte jeg å bygge inn i sidedørene, rive ut de lommene som er i sidedørene og erstatte disse med en kombo av 16mm mdf og glassfiber. Elementene er 6,5" og skal prøve å vinkles opp mot fører/passasjer. Men så over til spørsmål, hvor stor kasse bør jeg lage meg, med tanke på at andre elementer skal handles inn etterhvert. Hva er akustisk ventil, og vil dette ha noen nytte i mitt tilfelle ? Hvor mange lag bør jeg legge med glassfiber ? Burde jeg fylle kassen med dempematriale? (så noen hadde trødd på med noe sort guffe inn i glassfiberkassene for å få demping) Hvor burde jeg handle glassfiber? Kommer sikkert mer etterhvert, men det var dette jeg kom på nå :) Mvh Rolf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TransMedia Skrevet September 5, 2005 Rapporter Share Skrevet September 5, 2005 Men så over til spørsmål, hvor stor kasse bør jeg lage meg, med tanke på at andre elementer skal handles inn etterhvert. Skal du bygge kasser til høyttalerne som skal settes utenpå dørtrekket, blir vel kassen ikke større enn fysisk mulig, så lenge du skal kunne lukke igjen døra og ha plass til beina der i tillegg. Greier du å lage en utenpåliggende kasse, blir den neppe så stor i antall liter. Hva er akustisk ventil, og vil dette ha noen nytte i mitt tilfelle ? En akustisk ventil slipper ut og inn noe trykk av en lukket kasse, dog er denne ventilen såpass dempet at kassen ikke fungerer som en bassrefleks, men heller ikke som en tett kasse. Siden trykkmotstanden i kabinettet blir lavere enn i en helt tett kasse, tror elementet at den befinner seg i en større lukket kasse enn den faktisk gjør, noe som gjør at en lukket kasse kan bygge mindre enn den skulle vært, rent matematisk. Mest brukt i hjemmehøyttalere. Når man setter inn høyttalere i en bildør, kan man nesten si man setter de inn i en lukket kasse(el. dør altså) som har opptil flere akustiske ventiler... ingen dører blir helt tette, så lenge man kan sveive ned ruta eller skal kunne få ut kondens/regnvann.Skal du ha en lukket kasse, som ikke skal ha åpning inn mot selve døra, blir neppe denne særlig stor, så i teorien KAN det være greit med en akustisk ventil som munner ut i døra, men i praksis blir det litt bingopreget om det fungere eller ikke. De fleste frontsett er dog laget for å kunne spille i nærmest friluft/vanlig dør, så en vanlig åpning inn mot døra bak kassen/panelet ditt vil fungere greit med de fleste frontsett... Siter www.transmedia.no www.transthule.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
neptyr Skrevet September 5, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 5, 2005 Døren er såpass liten, men de lommene kan taes ut, og da kan jeg bygge inn i døra, og passe langt ut. Tror jeg kan få noen liter ut av det, men hvor mange er jeg ikke sikker på. Bilen klarte jeg å bulke bak i sommer, så selv om den ikke har passert 80,000 ennå, blir det neppe noe salg av den, ever. Så jeg tenkte å bruke dette som prosjektbil og leke meg litt rett å slett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TransMedia Skrevet September 5, 2005 Rapporter Share Skrevet September 5, 2005 ... ikke glem at man helst skal kunne rulle ned rutene da... :D 3-, 4- eller 5-dørs du har? Siter www.transmedia.no www.transthule.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
neptyr Skrevet September 6, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 6, 2005 3 dørs, sånn bitteliten sak, jeg kan bygge lengst nede i døra uten problemer, jeg skal prøve å få tatt noen bilder =) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet September 6, 2005 Rapporter Share Skrevet September 6, 2005 Du kan se på prosjekttråden min, der ser du hvertfall hvordan jeg har støpt kasser utenpå dørene. Prosjekt Clio Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
neptyr Skrevet September 6, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 6, 2005 så ikke dumt ut det der nei, men jeg kan få et problem med avstand til setet.. bilen er som sagt.. i den mindre klassen :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet September 6, 2005 Rapporter Share Skrevet September 6, 2005 så ikke dumt ut det der nei, men jeg kan få et problem med avstand til setet.. bilen er som sagt.. i den mindre klassen :P Ja, du får måle litt på hvor langt det er mellom setene og dørsider. Så er det bare å lage en ramme og "støtter" som gjør så du får litt klaring når alt er ferdig montert:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
neptyr Skrevet September 6, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 6, 2005 Her noen bilder av hva jeg har å jobbe med: Sidedøren, den "lommen" nede til høyre er hvor jeg tenkte å bygge en slags kasse. Slik ser den ut uten sidepanelet. Området hvor jeg har ca 0 å bygge på. Sier så smått om hvilke avstander jeg har. Der er det mulighet til å bygge kickpanel, men, sikringene ligger bak der. Skoen er deformert, fordi jeg har et ca 10cm hull der :P Noen som har noen gode forslag til hvordan jeg kan få bygd dette inn ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet September 6, 2005 Rapporter Share Skrevet September 6, 2005 Ser du for deg å bygge noe nær toppen av døra som kan stikke litt ut? Dette hadde vært aldeles knall mhp plassering av elementene. For meg ser det ut som det skulle være god plass for dette der. Så kunne du heller modda dashen og hatt etpar 8" midbasser som spiller fra ~150 ned til ~50Hz der Magnatelementene står i dag og sub bak. Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
neptyr Skrevet September 6, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 6, 2005 tjaaa.. modda dashen? Da må jeg flire litt, jeg skal ta et bilde av den etterpå, så skjønner du kansje hvorfor jeg flirer :P :hammer Men, det med å bygge litt høyt oppe, og vinkle mot fører der, det var pinnadø ikke no dum ide =D Likte den! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
neptyr Skrevet September 6, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 6, 2005 tjaaa.. modda dashen?Men, det med å bygge litt høyt oppe, og vinkle mot fører der, det var pinnadø ikke no dum ide =D Likte den! Så tok jeg en kjapp titt, og ser at det most likely ikke går, da dash'en kommer i veien :/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
neptyr Skrevet September 6, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 6, 2005 Da fikk jeg tatt noen bilder av min ekstremt svære dash, og hvordan det ser ut med døren lukket. Dashbordet i all sin prakt. Størrelsen på høgre side. den enorme plassen på venstresiden! ahahahhaha smule blurry, men det får gå. Der ser du hvorfor jeg ikke kan lage til noe høyt oppe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet September 6, 2005 Rapporter Share Skrevet September 6, 2005 Hehe, skjønner latterktrampa :P Men nå skal du høre (eller lese, vet...) Ser du deg mål på å få ned noe smått foran? 4" eller noe? Morel har forøvrig en genial mellomtone på bare 2.1" om du ikke har plass til 4" Og du har muligens plass for å klemme inn en 6.5" eller 5.25" i døra nede ved lomma...? Tror at f.eks Morel Elate 5-3 ville passe som hånd i velsmurt hanske i så henseende;) Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
neptyr Skrevet September 6, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 6, 2005 joda, men jeg HAR et frontsett allerede, et 6,5" sett som jeg tenkte å få inn.. Tenkte å prøve å få trøkt det i de lommene nederst på døren, tror du dette lar seg gjør på en grei måte? Og eventuelt bruke resten av døra til en eventuel akustisk ventil ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg