Gå til innhold

Forskjell på manifold og grenrør?

Ranger emnet


VeGGiz

Anbefalte innlegg

Grenrør og manifoil er ikke det akkurat det samme? Har lurt litt på dette jeg og, men har ikke spurt!

 

Nei, ikke nødvendigvis. Det finnes innsugsmanifolder og eksosmanifolder. Grenrør er en type eksosmanifold der eksosrørene går helt opp til eksosventilene. Det vanlige er at det sitter en støpejernsmanifold der i stedet for grenrør.

Holy Moses smell the roses!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig forskjellen på en manifold og et grenrør? Hvis bilen har manifold orginalt, kan den da bytte til grenrør? Hvis ja: hva "skjer"? Sprekere/daugere? Bruker mer/mindre bensin? Annen lyd? Osv..

 

Ja, du kan bytte. Grenrør er en dyrere løsning som gir mer lyd, mer effekt, lavere vekt og kanskje litt kortere levetid.

Holy Moses smell the roses!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takker for svar!

 

Jeg har mest sannsynlig hull i manifolden, den skal på verksted på mandag å fikse dette (prøvde selv (les: pappa prøvde), men hold på en hel lørdag med å løse ned for å komme til, så fikk vi ikke løs siste skruven.. da gidde vi opp), hadde det da vært smart av meg å kjøpt et grenrør av simons/raceland e.l, og fått verkstedet til å montere dette heller?

 

Bilen er en Seat Toledo '96 8v 1.8, så jeg håper Golf 8v grenrør passer.. Noen som vet sikkert?

R-line 19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takker for svar!

 

Jeg har mest sannsynlig hull i manifolden, den skal på verksted på mandag å fikse dette (prøvde selv (les: pappa prøvde), men hold på en hel lørdag med å løse ned for å komme til, så fikk vi ikke løs siste skruven.. da gidde vi opp), hadde det da vært smart av meg å kjøpt et grenrør av simons/raceland e.l, og fått verkstedet til å montere dette heller?

 

Du har vel ingenting å tape, bortsett fra at det koster litt mer.

 

 

Bilen er en Seat Toledo '96 8v 1.8, så jeg håper Golf 8v grenrør passer.. Noen som vet sikkert?

 

Dette overlater jeg til VW-eksperter å svare på ;)

Holy Moses smell the roses!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leverte bilen min til verksted isted jeg... noen bolter som fester eksosmanifolden som har knekt... Hørtes ut som om jeg kjørte boble/snekke til tider Må borres ut og greier.. faaan, håper ikke det blir altfor dyrt...

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, når jeg "gir på" så høres det ut som en saab 10hk..

Deler er ikke så dyrt, men det er jo en dags arbeid.. ALT må løses ned for å komme til, iallefall på min bil.

 

Men, kan noen VAG eksperter svare meg på om Golf grenrør passer?

Raceland sa at det mest sannsynlig ville passe på selve motoren, men om det passet bilen kunne han/de ikke svare på. Han/de var så greie at de tilbudde meg å kjøpe et grenrør til Golf, og hvis det ikke passet, skulle jeg få pengene tilbake.. Men har ikke råd til 3000,- nå...

 

Men hvis noen har et Golf 8v GTI grenrør de vil selge meg billig (uten rust), så kan jeg jo alltids prøve..

R-line 19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grenrørene har slake svinger og glatt overflate innvendig. De er også laget slik at alle rørene er like lange. Det har vist seg å gi trykkbølger ved visse turtall slik at det blir undertrykk ved eksosventilene.

 

Det blir litt av samme effekten man får ved separate innsug på andre siden av motoren.

Holy Moses smell the roses!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt selv, tror jeg vet..birthday

Grenrør og header, er det det samme?

MeSs

Noen som vet om grenrør og header er det samme? vurderer sterkt racingbeat header til min bil.

MeSs

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår