Reodor F Skrevet Februar 28, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2008 hvis den gir normale trykk verdier så er det jo greit??hvis du har 2 pumper og en klarer å opprettholde trykket trenger du vel ikke mere en 1 pumpe? Jo du er inne på noe der. Men jeg er redd for at den ene pumpa som er igjen leverer suppe nok til de fleste situasjoner, men at den kan gå magert når jeg virkelig trår skjea i bånn uten at jeg får det med meg. Det optimale trykket er altså variabelt og dermed vanskelig å overvåke innbiller jeg meg. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
granlien Skrevet Februar 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2008 Men tror du ikke den andre pumpa raskt vil fylle opp rørene bort til pumpa som har havarert og gi normale trykkverdier? Monter tilbakeslagsventiler etter trykkgiver så er ikke det noe problem. da får du målt trykket på pumpene uavhengig av hverandre;) Siter Hilux 07 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Februar 28, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2008 Monter tilbakeslagsventiler etter trykkgiver så er ikke det noe problem. da får du målt trykket på pumpene uavhengig av hverandre;) Jeg leser filosofien din, men er redd for at en tilbakeslagsventil hemmer kapasiteten. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Februar 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2008 Reodor, hvor mye suppe er det motoren din trenger? har du kjøpt inn pumpene? Hvilke pumpe alternativer er det som er tilgjengelige? Du får bensintrykks målere som har varslings muligheter som fungerer meget godt. Hva bruker KRB og gutta? Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Februar 28, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2008 Reodor, hvor mye suppe er det motoren din trenger? har du kjøpt inn pumpene? Hvilke pumpe alternativer er det som er tilgjengelige? Du får bensintrykks målere som har varslings muligheter som fungerer meget godt. Hva bruker KRB og gutta? Suppebehovet vet jeg ikke enda, men det bør jo la seg gjøre å regne ut. Jeg benytter 2x Bosch 044, og de bør nok hver for seg være i stand til å forsyne motoren med nok bensin, men dersom jeg skulle konvertere til E85 så blir det verre. Kan høre med KRB, men det var jo i sin han som trakk fram dette problemet ved bruk av to pumper. Neppe noen stor sak dog. Det kan jo tenkes at jeg ikke trenger noen overvåkning av hver enkelt pumpe dersom en samlet trykkmåler med varslingsmulighet er godt nok, men så var det dette med at trygt trykknivå og drivstoffmengde avhenger litt av belastning og denslags. Dersom en trykkmåler tar hensyn til dette så er det jo bare å klinke til... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Februar 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2008 Trykkmåleren får du bare til og varsle om for eks bensintrykket faller under 3 kilo eller liknende. Problemet er heller det at du må ha spesielle trykkfølere for bensin kontra olje osv pga bensinen spiser pakkninger. BD Diesel 1081130 - BD Diesel X-Monitor LED Fuel Pressure Alarms - summitracing.com eer jo et alternativ. Painless Wiring 80209 - Painless Performance Warning Lights - summitracing.com Auto Meter 4367 - Auto Meter Ultra-Lite Analog Gauges - summitracing.com Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Februar 28, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2008 Trykkmåleren får du bare til og varsle om for eks bensintrykket faller under 3 kilo eller liknende. Mnja... Det kan jo tenkes at selv 5 kg (bare et tenkt eksempel) kan være skadelig lavt i enkelte situasjoner, og dermed vil varslet inntreffe for sent. En anordning som varsler dersom pumpa stopper vil altså varsle mye tidligere i mine øyne og trolig lenge før skadelige situasjoner oppstår. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JÅR Skrevet Mars 2, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2008 Lag heller en skisse av hvordan den elektroniske kretsen som får pæra eller lysdioden til å tenne når pumpa stopper :) Hva med noe sånt: Måtte brukt ett rele av denne typen da: http://217.56.53.219/pdf/UK/EIDC230.pdf (Fås bare for 24VAC driftspenning,derfor inverteren Men glemte å nenve att du må ha en vekselretter også). Sikkert mulig å finne ett mere egnet understrømmsrelee, eller bygge en enklere og billigere krets for noen med litt elektronikk kunskaper. Edit: Ser jeg har byttet om teksten på lampene. BTW. Absolutt ett av di mest interesanne prosjektene på forumet:win Fotsett med den gode jobben, og hold oss underholdt:popcorn Siter -94 MB C180 -86 MB 190 2,3-16V -81 Opel Ascona B Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Mars 2, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2008 Hva med noe sånt: Måtte brukt ett rele av denne typen da: http://217.56.53.219/pdf/UK/EIDC230.pdf (Fås bare for 24VAC driftspenning,derfor inverteren Men glemte å nenve att du må ha en vekselretter også). Sikkert mulig å finne ett mere egnet understrømmsrelee, eller bygge en enklere og billigere krets for noen med litt elektronikk kunskaper. Edit: Ser jeg har byttet om teksten på lampene. BTW. Absolutt ett av di mest interesanne prosjektene på forumet:win Fotsett med den gode jobben, og hold oss underholdt:popcorn Takk JÅR :) Kan du forklare litt om hvordan den funker? Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rodriguez Skrevet Mars 2, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2008 har fulgt med en del på disse prosjekt trådene dine, men syns alt bare dabbet av, er bare prat å ingen ting som blir gjort. Hva som skjer med den tanksmotoren du har liggende, syns jeg husker du sku lage en vanvittig chevy van? Er ikke vondt ment, men lengter etter å se noe fremgang her! Siter porsche Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tombra Skrevet Mars 2, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2008 Chevy'en: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/84681-reodor-f-chevy-van-nothing-beats-cubic-inches.html Pri 1 er vel herregårdsvogna, pri 2 er 4. juli-chevy'en og pri 3 er ITG 1:1 etter hva jeg har forstått. Forran alt dette er vel både familieliv, styremøter i Flåklypa Vell og alt annet et normalt menneske må/bør bruke tid på. I tilegg pusles det vel både med tog og gud vet hva :drunk: Stå på Reodor, skjønner et slike prosjekter kan ta noe tid :D Men ikke vær redd for å bruk kameraet! Siter Signaturen min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JÅR Skrevet Mars 2, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2008 Takk JÅR :) Kan du forklare litt om hvordan den funker? Meningen er att det skal være en lampe som lyser ved utkobling/brudd i en av pumpene, og en lampe som lyser viss sikringen til en av pumpene ryker (ideelt sett skulle sistnevnte lampe hatt en annen kurs enn den pumpene). Understrømmsreleet på denne skissen har 24VAC tilførsel (skulle ideelt sett vært 12VDC naturligvis, men utvalget virker ikke så bra på denne typen relee). Dette understrømmsreleet aktiveres når strømgjenomgangen (fra Y1 til Y2) kommer under innstilt verdi (noe som vil skje viss den ene pumpen stopper, eller rettere sagt slutter å trekke strøm). Dette releet må stilles inn på litt under minimum strømm begge pumper trekker tilsammen under normal drift. Når strømmen kommer under innstil verdi trekker releet, og kontaktene 15 og 18 vil legge sammen og lampen tenne. Releet fåes til strømmer opp til 10A ser du ut fra databladet i linken, så du er avhengig av att hver enkelt av pumpene trekker maks 10A (viss ikke må du inn med ett relee for hver pumpe). Du må også ta hensyn til pumpenes startstrøm, som er vesentlig høyere enn driftstrøm (ut fra datablad ser man att releet tåler maks 40A i 10sek, noe som burde holde). Det andre releet for spenning borte er et vanlig "bosch-relee", og en ren spenningsvakt. Dette tenner den andre varsellampa når spenningen over releet faller bort. Håper jeg gjorde meg forstått, og er det noe du lurer på er det bare å fyr løs... Men som sagt tidligere ser jeg ikke bort fra att det finnes enklere løsninger med bruk av litt elektronikk (fagfeltet mitt er automasjon). Skal se om jeg får krypstrømgutta på jobb på gli :) Siter -94 MB C180 -86 MB 190 2,3-16V -81 Opel Ascona B Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Mars 2, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2008 har fulgt med en del på disse prosjekt trådene dine, men syns alt bare dabbet av, er bare prat å ingen ting som blir gjort.Hva som skjer med den tanksmotoren du har liggende, syns jeg husker du sku lage en vanvittig chevy van? Er ikke vondt ment, men lengter etter å se noe fremgang her! Du kan begynne med å lese gjennom trådene mine en gang til... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Mars 2, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2008 Chevy'en:http://www.bilforumet.no/prosjektforum/84681-reodor-f-chevy-van-nothing-beats-cubic-inches.html Pri 1 er vel herregårdsvogna, pri 2 er 4. juli-chevy'en og pri 3 er ITG 1:1 etter hva jeg har forstått. Forran alt dette er vel både familieliv, styremøter i Flåklypa Vell og alt annet et normalt menneske må/bør bruke tid på. I tilegg pusles det vel både med tog og gud vet hva :drunk: Stå på Reodor, skjønner et slike prosjekter kan ta noe tid :D Men ikke vær redd for å bruk kameraet! Jeg er en forholdsvis travel fyr som du ganske riktig påpeker, så noen ganger er det deilig ikke å gjøre en dritt. Blant mine jevnlige gjøremål kan jeg nevne: -jobb på hverdagen -trening to kvelder i uka -bistilling for Konge og fedreland sånn innimellom -4 bilprosjekter så ofte jeg kan -1 lokomotivprosjekt altfor sjelden -skyting også altfor sjelden -FAU på skolen til yngstedattera en gang i måneden -natteravn i Flåklypa sentrum en fredags natt annenhver måned -familieliv for sjelden vil noen hevde -forumhorepraksis døgnet rundt -styremøtevirksomhet i Flåklypa Racing Team kvartalsvis -gokart som bedriftsidrett en gang i måneden Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Mars 3, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2008 Dette understrømmsreleet aktiveres når strømgjenomgangen (fra Y1 til Y2) kommer under innstilt verdi (noe som vil skje viss den ene pumpen stopper, eller rettere sagt slutter å trekke strøm). Kan det tenkes at den ikke slutter å trekke strøm selv om den stopper? Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.